| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Coolant reroute (så den klarar att köras hårt hela dagen) ??
|
1566 besök totalt |
|
I den här säljesannonsen så står det "Coolant reroute (så den klarar att köras hårt hela dagen)" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Vad betyder det? Nu ska jag Googla lite o se vad jag hittar. _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Är det bara en ren Miatagrej? Verkar som det om man läser här
http://949racing.com/miata-coolant-r The Miata's engine was designed for a front wheel drive car then turned 90* lengthwise in the Miata. To make it fit, Mazda's engineers moved the coolant outlet from the rear of the head where it belongs, to the front of the head. As a result of this backwards flow, only a small portion of the total coolant water flow goes around the 4th cylinder at the rear of the head so it runs hotter that the front of the engine. _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
på miatan är det att man drar om kylsystemet lite då motorn är byggd för en framhjulsdriven bil egentligen. varför det är annorlunda på fwd och rwd är jag inte helt säker på, men niklas falk eller någon annan kommer säkert förklara det bättre än jag
bild på hur original system är draget:
och hur det ser ut efter att man dragit om det lite: [/img]
Edit: vad snabb du var!
det är en grej man gör på miator iaf
_________________ Jimmy Visshed |
||||||
|
Nädå, det är standardlösning på alla (?) motorer som konverteras från tvärställt till rakställt, det är bara att originallösningen är taskigt gjord ibland (på just miatan iaf).
Vill man ha tvärflöde igenom motorn så är det ju lämpligt att skicka in kallt vatten i ena änden och ta ut det varma i den andra. I just Miatans fall så valde man av nån knäpp anledning att skicka in kallvatten i fronten och ta ut vattnet igenom termostaten, i fronten... Tvärflödet igenom motorn blev det som utan termostatstrypning gick igenom värmepaket och oljevvxl/trottelhus. Vid normal belastning och friska kanaler så fungerar det, men fyrans cylinder lever ett varmare liv. Vill man att det ska fungera bättre och ha jämnare temp i toppen så kan man korrigera Mazdas kreativa lösning genom att bygga om lite (med olika former av lösningar som har varierande andel MacGyver över sig). Tar man tex en Zetec så har alla rakställda installationer jag sett ett rör från baksidan till kylaren, precis som man kan förvänta sig. |
||||||
|
Re:
|
||||||
|
Re:
Nä varmt. Faktiskt. Såhär ser bilen ut just nu:
Men allvarligt, kör man fullt spett med min bil så kan vattentempen dra iväg efter en stund. Det verkar vara den där sista biten fullspettsatsande som gör det, varva hela vägen fullt ut inför varje växling o så. Kör man mer "bara" fullt så håller sig vattentempen i schack. Men hur kul är det liksom. Vet att en del byter termostat så den öppnar tidigare vilket verka räcka trots att det inte ger mer kylning utan bara en tidigare öppnad "buffer" att förbruka under passet. _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
Säker på att det inte är oljan som börjar dra iväg? _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
|
Jepp. Oljetempen håller sig fullständigt i schack i alla lägen
När vattentempen drar iväg så räcker det att slå av på tempot två - tre svängar så står vattentempen "rakt upp" igen. PS: Jag hade ju oljetempproblem på förra bilen vilket bara var den lilla oljetermostaten i oljefilterhållarhuset som var paj. Tog ett tag innan felet var funnet och löst den gången iof. _________________ Magnus Thomé
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1566 besök totalt |