| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Färgtips tack
|
6864 besök totalt |
|
Färgtips tack
Hej! Är det någon som har tips om någon bra färg som ger en yta liknande anodiserat aluminium? Som på ekrarna här:
_________________ Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116 VW DH Bay 1978 2000cc Turbo VW Westfalia 1974 Campmobile VW Golf MK1 1983 1600cc VW ID4 |
||
|
Sikkens Argentum RTS = Ready to spray direkt från burken (ingen sprayburk då självklart) är dyr men dryg..
självklart måste det klarlackas efteråt.. och underlaget ska vara spegelblankt, svart och oslipad 2K-lack eller någon annan lack som blir svart och slät.. tror t.o.m. non-sanding duger bara det blir SLÄTT och svart som sagt.. lägger man rinn, apelsinskal, silicon, dålig täckning osv. i det svarta lagret är det bara att slipa ner och börja om från början.. sen ska Argentumen dimmas på i tunna tunna lager, inom ett par timmar lufttork efter den svarta lacken, vissa säger att man kan vänta upp till 24 timmar men det är skitsnack för då släpper Argentumen från det svarta underlaget.. lägger man för tjockt med Argentum ser det bara ut som vanlig silver.. så det är en del pill med det.. inget man gör som första lackprojekt kanske.. skulle kanske sagt att Argentum försöker likna borstad aluminium.. en del kallar det krom.. det ser ut ungefär som en del nya volvofälgar som är lite mer "kromade" än vanliga silverfälgar.. men jag kallar det borstad alulook iaf.. _________________ //Johan Karlsson |
||
|
Tack! Verkar vara ett bra tips, speciellt just för fälgar till och med. Undra om man borde ha matt klarlack på då kanske. Om man ska lacka just sådana där fälgar som på bilden ovan, skall det ju var sidenmatt svart med också, hur skulle du gjort då? Hela svart först och sedan detta special och hela i matt klarlack eller mattsvart detaljering sist?
Förresten, det blir inte liksom en mörk ton på det hela om man har svart bas då? Tycker original fuch-fälgarna går mer åt det vita hållet. Undra om det skulle gå att få till en blank ytterkant så där också?...
_________________ Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116 VW DH Bay 1978 2000cc Turbo VW Westfalia 1974 Campmobile VW Golf MK1 1983 1600cc VW ID4 |
||
|
nu börjar det bli lite svårt
kanske bör du läsa längst ner i inlägget först.. matt klarlack tycker jag man bör ha.. den brukar dessutom vara lättare att hålla ren och verkar tåligare mot stryk (uppfattar jag det som iaf).. matt klarlack är ett helvete att slipa jämfört med vanlig blank.. det uppfattar jag som positivt iaf (fast kanske sämre mot stenskott och kantkörningar?) ska du lacka själv? i vilket fall som helst se till att få gjort många färgprov först.. det är skillnad på halvblank och halvmatt.. ofta tycker jag det blir glansigare än man vill ha det.. maskeringen då.. jag hade nog lackat hela fälgen svart först, sedan klarlackat.. klarlacken kan eventuellt skippas om du målat med bas men både hängslen om livrem kan vara bra ibland.. jag gillar inte att maskera på ytor utan klarlack även fast det ska gå bra egentligen.. sedan maskerat in det svarta och sedan sprutat tunna lager Argentum.. sprutar man Argentumen först och det sedan blir något fel på det svarta blir det lite svårare att göra om.. blanka kanten runt om.. kan du leva utan den så gör det.. annars kanske man kan polera fram den efter allt är lackat och matta ner och klarlacka hela fälgen igen.. riskabelt och risk för klarlackssläpp på kanten.. någon annan kanske har en bätte idé som inte kräver autosol varje dag? ska finns klarlack speciellt för ren aluminium (för det är det väl? ) men har ingen aning om den fungerar..
sen kulören på Argentumen då.. tror inte det funkar med något annan bakgrund än svart iaf, inte med kameleont som Argentum verkar klassas som (tillhör samma lackserie som sikkens kameleont, SEC = Special Effekt Color).. man kan nog blanda i LITE thinnerbas för att få den kulören man vill ha.. kulören kan även justeras en hel del genom sprutavstånd och liknande.. det var någon som lyckades lacka ett motorblock mörkgrått med denna lack.. tror han la på lacken med extremt långt avstånd eller något sådant, kanske täckte det väldigt lite så det mörka under lös igenom.. men det är bara en gissning.. färgprov
nu har vi skrapat lite på ytan iaf och det sista men kanske viktigaste tipset är FÄRGPROV, FÄRGPROV, FÄRGPROV!!!!! och glöm inte färgprov!
edit 1: gjorde lite edits i mina tidigare inlägg.. edit 2: Argentum.. lite mattare klarlack bara så kan det nog bli rätt likt..
edit 3: lite info: http://www.sikkenscr.se/sikkenscr/SE http://www.sikkens.se/sikkenscr/SE/P edit 3: http://www.klinesauto.com/PDFs/0601A denna var intressant för där står det att man kan ändra kulören genom att lägga olika tjocka lager.. visserligen står det i ett annat dokument att kulören inte kan varies på detta vis.. färgprov
edit 5: prisuppgifter jag har hittat ligger på ca. 7-800kr/liter till ca. 16-1700kr/liter.. räcker länge dock, alltid någon tröst.. går säkert att sälja om det blir något över oxå... äh, va fan.. jag tog mig friheten att frågade på lackforumet åt dig.. är arbetslös så har ändå inget för mig.. fan va snäll jag är
(kopiera och klistra in länken, viktig forum att läsa på om man ska lacka nått eller få något lackat av någon annan..) lackering.forum24.se/lackering-post-15178.html har dessutom moddat texten lite där för att passa bättre på att lackforum så jag rekommenderar nog att läsa där istället.. en del info är uppgraderad till det bättre där.. (hppas det var ok att länka till ett i detta fall relaterat forum, annars får jag och TS ta det via pm istället..) _________________ //Johan Karlsson |
||
|
Åh, tackar för hjälpen, ska bli kul och se om någon svarar där med. Jo jag hade tänkt fixa själv isåfall, har spruta och några bilar i bagaget. Det här verkar ju vara ett väldigt seriös och bra alternativ, om än dock lite avancerat och ganska dyrt. Helst skulle man ju haft tag i ett par gamla äkta smidda fälgar som går att anodisera, snordyrt dock http://www.early911.co.uk/html/fuchs
Så jag var inne på att köpa några polerade gjutna kopior som de här:
dessa är alldeles för blanka tycker jag. Så tänkte först om man kunde pulverlacka dem i någon alulik nyans och sen detaljera med mattsvart. (finns billiga detaljerade kopior att köpa också men då har man liksom fräst av ekrarna på svarta så de blivit alldeles kantiga, sådan har jag nu) Enklaste och billigaste varianten vore ju någon väldigt finkornig sprayburk, detta är visst gjort med fälgcentrumen svartlackade i Hagmans Halvblank Svart först och sedan silver med K-Auto Fälgfärg.
Det där med blank kant a'la RSR som på första bilderna jag postade överst och med Argentumen, hur skulle det vara om man maskerade den innan svart bas och sen när man avslutade med matt klarlack över hela och få den skyddad men ändå fick en skillnad mot det lackade, eller liksom dödar matt klarlack polerat? Någon skillnad borde det väl bli för annars skulle man ju bara kunna matt klarlacka enbart
||
|
Re:
lite skyddar väl klarlacken men inte mycket.. ren polerad klarlackad alu brukar inte hålla något vidare.. oxiderar som fan så fort det blir ett stenskott eller så.. _________________ //Johan Karlsson |
||
|
Här har vi en kille som:
1, Verkar veta hur man gör 2, Är arbetslös 2+2=? Det är väl bara att skicka ner fälgarna till Vänersborg... _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||
|
nej du.. du anar inte vilket skitjobb det är att slipa fälgar.. hehe.. det är det man får börja med när man börjar på en lackfirma.. dvs. det sämsta tänkbara jobb..
dessutom kostar dom kanske 1000kr/st (uppskattning) att få lackade seriöst och jag skulla ta MINST 2500kr/st
sen har jag inget garage, kompressor och annat som behövs
_________________ //Johan Karlsson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Färgtips tack
|
6864 besök totalt |