Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Provkörning av Formula Ford
1920 besök totalt
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010

Trådstartare
Tänkte bara dela med mig av gårdagens lilla äventyr. 20 varv Formula Ford på Mallala Motor Sports Park nere i Australien.

Fruuuuktansvärt roligt och skulle inte tveka att göra om det igen. 2.500 löjligt välplacerade kronor!

Hänvisar till videobeskrivningen för lite mer info, men har ni frågor och/eller kommentarer så synpunkter så kör på.

BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Lite längre bort än Sviestad bara

Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Lite längre bort än Sviestad bara

Ja det är ju inte runt hörnet direkt.

Nästa helg ska jag köra V8 Supercar på samma bana.

Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

xtimmyx skrev:
Nästa helg ska jag köra V8 Supercar på samma bana.

Du din jävel.... kommer det inte en jävligt detaljerad recension med väldigt mycke videos så kommer jag hemsöka dig!!

Regards, Johan Eriksson.
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010

Trådstartare
Haha, jodå räkna med att det kommer videos och recension på det också bara jag kommer ihåg och får använda kameran, men det ska nog inte vara några problem.

Om någon skulle vara intresserad av en liten recension av Fordmula Fordarna så kan jag sammanfatta det som följer:

Bilarna jag körde var först en -99 och sen en -95, de hade satt en revlimit på 4.500rpm (på alla växlar) vilket jag först trodde skulle bli katastrof. Men på en sån liten bil med ändå förhållandevis mycket vrid i förhållande till vikten var det främst ett problem på de långa rakorna där man enligt dem "om man var snabb" kunde nå limitern (det var dock inga problem att nå limitern efter halva rakorna i princip om man fick någorlunda vettig utgång i kurvan innan). Effekten låg enligt dem på ca 150hk och på 480kg så räcker det ganska långt även om man såklart gärna hade haft 3.000rpm till att leka med.

Så klart så såg jag till att pressa bilarna så mkt jag bara vågade och de visade sig vara extremt lättkörda och förutsägbara. Fram tills det släppte då man verkligen behövde vara vaken. Det syns säkert på filmen att man måste vara ganska kvick med ratten för att hinna hämta bilen. Den första jag körde var betydligt mer överstyrd än den andra, vilket jag tycker är betydligt roligare. Medan den andra hade mer lift off oversteer än den första, så även om de på det stora hela var väldigt lika så skilde det en del i beteende.

Bromsarna var det som verkligen överraskade, de hade satt ut koner inför alla kurvor med bromspunkter, dessa upptäckte man ganska snabbt att man kunde halvera. Även om det ibland kändes som det var på håret. Det tog en bra bit in i andra passet för mig att ens låsa upp hjulen första gången trots att jag bromsade mycket mer än jag trodde greppet skulle räcka till.

Ooops, nu måste jag kila iväg till jobbet. Ciao!

Citera
Tokmeken
Helsingborg
Här sen Jun 2006

kul att se att du håller underhåller bilintresset down under! vad kostar det att köra V8SC en dag?

Team Blyfot Racing #13
Bygger på: Toyota Starlet -83
Rejsar i: Opel Corsa GSi -91
4-timmars.se
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010

Trådstartare
Tokmeken skrev:
kul att se att du håller underhåller bilintresset down under! vad kostar det att köra V8SC en dag?

Formula Ford kostade $199 (ca 1.400kr) för 10 varv, sen mutade jag till mig 10 varv till för ytterligare $150. Så 2.500kr för drygt en halvtimme på banan. Enormt värt!

V8SC var dyrare, minns inte exakt nu men tror det var $350 för 11 varv eller nått sånt.

Här kan ni kolla vad det mer finns för "Driving Experiences" att göra här nere. De är helt klart lite roligare här än hemma i Sverige där man i bästa fall kan få gasa på rakt fram på en flygraka om man har tur.

http://www.adrenalin.com.au/driving-experiences
http://www.redballoon.com.au/driving-experiences

Citera
Bilder o videos
Provkörning av Formula Ford
1920 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande