|
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7989
Trådstartare

26 Jan 2012 12:24 STCC 2012
Senast ändrad av Lillen, 03 Maj 2012 21:07, ändrad totalt 14 gånger
Nu är det konfirmerat iaf.
Sturup kommer finnas i STCC:s kalender.
Länk: http://www.stcc.se/2012/01/26/stcc-till-sturup-raceway-15-16-juni/
Klara förare:
#1 Rickard Rydell , Chevrolet - Chevrolet Motorsport Sweden. Bekräftade
#4 Michel Nykjaer , Chevrolet - Chevrolet Motorsport Sweden. Bekräftade
#3 Johan Kristoffersson , VW-Scirocco - Team BIOGAS.SE/KMS. Bekräftade
#2 Jordi Gene , VW-Scirocco - Team BIOGAS.SE/KMS. Bekräftade
#17 Tomas Engström , Honda Civic - Honda Racing Sweden. Bekräftade
#15 Patrik Olsson , VW-Scirocco - IPS TEAM BIOGAS. Bekräftade
#21 Johan Sturesson , VW-Scirocco - IPS TEAM BIOGAS. Bekräftade
#97 Joakim Ahlberg , Audi A4 S2000 - BMS Racing. Bekräftade
#98 Andreas Ahlberg , Audi A4 S2000 - BMS Racing. Bekräftade
#23 Santosh Berggren , Seat Leon S2000 , Seat Team Sweden. Bekräftade
#22 Robin Appelqvist , Seat Leon S2000 , Seat Team Sweden. Bekräftade
#90 Niclas Olsson , Seat Leon S2000 , NP Racing. Bekräftade
#89 Claes Hoffsten , TBA (Alfa Romeo), TBA. Bekräftade
#91 Tony Johansson , Mercedes S2000 , G-rex. Bekräftade
#91 Andre Andersson , Opel Astra S2000 , Memphis Racing. Bekräftade
Oklart om fler förare är intresserade.
Men enstaka inhopp kan ske , t.ex:
DMS 1st förare , Alx Danielsson , Seat Leon S2000 , Danielsson Motorsport. EJ Bekräftat
(info från www.stcc.se , http://www.stcc.se/drivers-teams/drivers/ )
Fyll gärna på i tråden ni som vet saker av värde.
Komplett kalender:
Mantorp Park 4-5 maj
Ring Knutstorp 18-19 maj
Sturup Raceway 15-16 juni
Mantorp Park 6-7 juli
STCC Airport Race Östersund 10-11 augusti
Jyllandsringen 25-26 augusti
Ring Knutstorp 7-8 september
Solvalla, Stockholm 21-22 september
_________________ Jocke Hellqvist.
|
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4753
_________________ driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
|
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2637

26 Jan 2012 14:03 Re: STCC 2012
Lillen skrev: | Nu är det konfirmerat iaf.
Sturup kommer finnas i STCC:s kalender. |
Sturup.. Ja,det är ju en kul bana att köra för oss glada amatörer, men om den är så lämplig för tävling
med något som går snabbare än Roadsport B/C, det vete tusan..
Som specialsträcka i rally, eller time attack - javisst, då funkar den skitbra. Men, med tio-femton motståndare,
trångt, knöligt och nära till räckena... Njaee..
Och dessutom City Race i Göteborg två veckor innan.. Det blir nog kö till riktbänkarna..
|
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173

26 Jan 2012 14:59 Re: STCC 2012
FredrikÅ skrev: | Lillen skrev: | Nu är det konfirmerat iaf.
Sturup kommer finnas i STCC:s kalender. |
Sturup.. Ja,det är ju en kul bana att köra för oss glada amatörer, men om den är så lämplig för tävling
med något som går snabbare än Roadsport B/C, det vete tusan..
Som specialsträcka i rally, eller time attack - javisst, då funkar den skitbra. Men, med tio-femton motståndare,
trångt, knöligt och nära till räckena... Njaee..
Och dessutom City Race i Göteborg två veckor innan.. Det blir nog kö till riktbänkarna..  |
Jag har fattat det som att STCC skall fortsätta med MC-klass också, men hur många av banorna är anpassade för MC?
Knutstorp, Mantorp, gissningsvis Östersund men Göteborg går bort, sannolikt även Solvalla och hur är det med Sturup?
Med nuvarande startfält lär ju Hondan och Chevan isåfall bli strykpåsar bland VW bilarna, för inte kommer väl teamkamraterna köra varann av banan??
|
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1306

26 Jan 2012 15:41
Tycker det är kul att Sturup är tillbaka, Sveriges svar på Tsukuba Circuit  . Med tanke på att alla TTA-anhängare gnäller över hur STCC bara är trimmade mopeder så ska dom väl rymmas på Sturup  . Tycker det är kul att fler banor används och att man vågar prova lite nya arenor som Östersund  . Sen att TTA-folk tycker det endast är pga att det är nödlösningar för att STCC inte får köra på några andra banor, det skiter jag i. Jag får iaf närmare till ett race  . Det är ett stort gäng härifrån trakten som brukar åka ner och se Västkustloppet på semestern, nu ska alla istället åka till Östersund.
Ang. VW-bilarna. Tror det kan bli stökigt mellan KMS och IPS mot säsongens slut, om IPS-bilarna skulle råka ligga före KMS. Kan bli interna kamper som blir kostsamt, och kommer IPS att få samma möjligheter som KMS själva? KMS har ju de bättre bilarna som är mer Super 2000, IPS har ju "hybriderna" som Biogas-teamet använde deras första år. Johan K visade ju ifjol att den gick lika fort som de nyare bilarna (om än med några kilo lättare bil), och jag har väl en känsla av att Sturesson lär vara vassare än Jordi Gene rakt igenom.
En fundering är ju om verkligen Chevateamet kommer fortsätta med NA-motorn och inte byta till en NGTC-motor. Ska dom ha något med täten att göra så behövs turbomotor, deras gamla upphottade Opel Kadett GSI-motor kommer inte räcka. Annars kommer Rydell att vara värre än Jason Plato i fjolårets BTCC när det kommer till gnällande. Redan ifjol var det stora skillnader mellan biogasturbo och NA, nu kommer även ett antal bensinturbobilar in i leken = taskigt läge för de som åker NA...
Hoppas bara att det kommer fler nyheter om deltagare inom kommande månad, annars börjar det se lite oroande ut.
_________________ Linus Pettersson
Svenska Wankelregistret
|
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 925

27 Jan 2012 20:44 Re: STCC 2012
Lillen skrev: | Nu är det konfirmerat iaf.
Sturup kommer finnas i STCC:s kalender.
Länk: http://www.stcc.se/2012/01/26/stcc-till-sturup-raceway-15-16-juni/
Komplett kalender:
Mantorp Park 4-5 maj
Ring Knutstorp 18-19 maj
STCC City Race, Göteborg 1-2 juni
Sturup Raceway 15-16 juni
Mantorp Park 6-7 juli
STCC Airport Race Östersund 10-11 augusti
Jyllandsringen 25-26 augusti
Ring Knutstorp 7-8 september
Solvalla, Stockholm 21-22 september |
Ett litet förslag till första posten.
Du verkar ju ha koll på Läget Lillen så du kan väl Lägga in en lista på förare som är klara och vilken bil dom kör.
Blir lätt och överskådligt! OM du har ork kan du väl göra det i Elitserien tråden med!
// Magnus
_________________ Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977
Wankel? Yes!
|
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7989
Trådstartare

28 Jan 2012 00:15 Re: STCC 2012
magnusrx7 skrev: | Lillen skrev: | Nu är det konfirmerat iaf.
Sturup kommer finnas i STCC:s kalender.
Länk: http://www.stcc.se/2012/01/26/stcc-till-sturup-raceway-15-16-juni/
Komplett kalender:
Mantorp Park 4-5 maj
Ring Knutstorp 18-19 maj
STCC City Race, Göteborg 1-2 juni
Sturup Raceway 15-16 juni
Mantorp Park 6-7 juli
STCC Airport Race Östersund 10-11 augusti
Jyllandsringen 25-26 augusti
Ring Knutstorp 7-8 september
Solvalla, Stockholm 21-22 september |
Ett litet förslag till första posten.
Du verkar ju ha koll på Läget Lillen så du kan väl Lägga in en lista på förare som är klara och vilken bil dom kör.
Blir lätt och överskådligt! OM du har ork kan du väl göra det i Elitserien tråden med!
// Magnus |
OJ.
Nja jag har väl inte mest koll.
Men kan ju göra ett försök.......
Behöver nog lite hjälp för att få det rätt
_________________ Jocke Hellqvist.
|
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7989
Trådstartare
_________________ Jocke Hellqvist.
|
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187

28 Jan 2012 10:04 Re: STCC 2012
Lillen skrev: | (info från www.stcc.se , http://www.stcc.se/drivers-teams/drivers/ )
Fattas alltså iaf några stycken förmodar man för att fylla de platser som visas.
Sedan har de inte listat än 8st ännu men det kommer förhoppningsvis fler.
Fyll gärna på i tråden ni som vet saker av värde.
|
Det krävs väl även minst 12 deltagare för att SM poäng skall delas ut.
_________________ / Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
|
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173

02 Feb 2012 15:51
Såg på STCC hemsida att Rydell skall få en teamkollega samt att de tänker köra med WTCC 2011 bilar.
|
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7989
Trådstartare

02 Feb 2012 15:54 Re: STCC 2012
Niklas Sandström skrev: | Lillen skrev: | (info från www.stcc.se , http://www.stcc.se/drivers-teams/drivers/ )
Fattas alltså iaf några stycken förmodar man för att fylla de platser som visas.
Sedan har de inte listat än 8st ännu men det kommer förhoppningsvis fler.
Fyll gärna på i tråden ni som vet saker av värde.
|
Det krävs väl även minst 12 deltagare för att SM poäng skall delas ut. |
Efter svar på "Fejjan" från STCC så står det:
STCC med flera skrev: | Patrick Axelsson: Blir ju inte så många konkurrenter!
Scandinavian Touring Car Championship: Vi på STCC för en tät dialog med alla de som jobbar på satsningar för i år och från vårt perspektiv ser det ut bra ut. Alla dessa kommer naturligtvis inte att komma till start i slutänden, så är det alltid att några faller på de sista bitarna som ska på plats, men vi känner oss rätt säkra på 14-16 bilar till start.
Jag: Blir det turbomotor i Chevrolet? Annars blir det inte lätt.
Scandinavian Touring Car Championship: Det blir turbo under huven på Chevrolet.
Jag: BRA!
|
_________________ Jocke Hellqvist.
|
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1306

02 Feb 2012 16:02
Intressant!  Nya bilar till NIKA Racing, det hade jag inte väntat mig. Undrar vart fjolårsbilarna tar vägen?
Så RML har alltså gjort en 2-liters version av FIA-motorn? Minst sagt potent material isf  . Kvalitén i toppen verkar lovande, nu vill vi bara få till lite mer bredd i STCC-startfältet 2012.
Undrar om något brittiskt team väljer att åka något liknande i BTCC?
Det börjar ta sig
_________________ Linus Pettersson
Svenska Wankelregistret
|
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7989
Trådstartare

02 Feb 2012 16:09 Re:
Magnus Bengtsson skrev: | Såg på STCC hemsida att Rydell skall få en teamkollega samt att de tänker köra med WTCC 2011 bilar. |
Klurax skrev: | Intressant! Nya bilar till NIKA Racing, det hade jag inte väntat mig. Undrar vart fjolårsbilarna tar vägen?
Så RML har alltså gjort en 2-liters version av FIA-motorn? Minst sagt potent material isf . Kvalitén i toppen verkar lovande, nu vill vi bara få till lite mer bredd i STCC-startfältet 2012.
Undrar om något brittiskt team väljer att åka något liknande i BTCC?
Det börjar ta sig  |
Ja i BTCC ska de ju inte köra iaf.
RML har ju tagit beslut om att inte bygga NGTC-bil , så OM de har utvecklat motor eller ej går inte att läsa nånstans.
Men som det står ovan så tänker ju NIKA Racing köra nya Cruzebilar.
Länk: http://www.stcc.se/2012/02/02/chevrolet-motorsport-sweden-laddar-for-2 . . . .
_________________ Jocke Hellqvist.
|
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173

02 Feb 2012 16:22
En gissning är väl ändå att NIKA tänker köra med komplett bil inklusive WTCC motorn, eller?
Chevrolet WTCC 2011 är ju ett väl utvecklat helhetskoncept,där jag inte ser några fördelar med att peta i en annan motor vilket i värsta fall skulle kunna rubba balansen. Dessutom så kan de då också dubblera lite i WTCC.
Vad skulle fördelen vara att byta motorkoncept om de vill vinna STCC?
|
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1306

02 Feb 2012 16:29 Re:
Magnus Bengtsson skrev: | En gissning är väl ändå att NIKA tänker köra med komplett bil inklusive WTCC motorn, eller?
Chevrolet WTCC 2011 är ju ett väl utvecklat helhetskoncept,där jag inte ser några fördelar med att peta i en annan motor vilket i värsta fall skulle kunna rubba balansen. Dessutom så kan de då också dubblera lite i WTCC.
Vad skulle fördelen vara att byta motorkoncept om de vill vinna STCC?  |
För att 1,6-litersmotorn från WTCC inte är tillåten i STCC, där det är 2 liters NGTC-motorer som kommer gälla.
_________________ Linus Pettersson
Svenska Wankelregistret
|
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7989
Trådstartare

02 Feb 2012 16:43 Re:
Klurax skrev: | Magnus Bengtsson skrev: | En gissning är väl ändå att NIKA tänker köra med komplett bil inklusive WTCC motorn, eller?
Chevrolet WTCC 2011 är ju ett väl utvecklat helhetskoncept,där jag inte ser några fördelar med att peta i en annan motor vilket i värsta fall skulle kunna rubba balansen. Dessutom så kan de då också dubblera lite i WTCC.
Vad skulle fördelen vara att byta motorkoncept om de vill vinna STCC?  |
För att 1,6-litersmotorn från WTCC inte är tillåten i STCC, där det är 2 liters NGTC-motorer som kommer gälla. |
Precis.......
OM det nu inte blir nån dispens eller något.
Mer svar i "fejjan" frågetråden:
Citat: | Bröderna Ahlberg och DMS har gått ut med att de siktar på STCC i år. Sedan tidigare har även Tomas Engström sagt att ambitionen är att köra med två bilar. Chevrolet har minst en förare till att presentera. Finns ytterligare intressenter men de flesta vill vänta med att presentera tills de har allt klart och det är det vanligaste förhållningssättet. Det är ingenting som STCC styr över när team och förare väljer att gå ut. |
Kanske inget mycket nytt men iaf lite info.
Det skulle då ge.........hm Chevas +1 , Engströms +1 , DMS 2st och bröderna Ahlberg.
Då får jag åxå det till 12st , och OM det blir fler så kanske......
Mjoaa
_________________ Jocke Hellqvist.
|
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173

02 Feb 2012 17:41 Re:
Klurax skrev: | Magnus Bengtsson skrev: | En gissning är väl ändå att NIKA tänker köra med komplett bil inklusive WTCC motorn, eller?
Chevrolet WTCC 2011 är ju ett väl utvecklat helhetskoncept,där jag inte ser några fördelar med att peta i en annan motor vilket i värsta fall skulle kunna rubba balansen. Dessutom så kan de då också dubblera lite i WTCC.
Vad skulle fördelen vara att byta motorkoncept om de vill vinna STCC?  |
För att 1,6-litersmotorn från WTCC inte är tillåten i STCC, där det är 2 liters NGTC-motorer som kommer gälla. |
Ok, det är ju en god anledning
Hur stor skillnad är det på 2010 och 2011 WTCC chassie som inte kan uppgraderas utan motiverar byte till nyare kaross med annan motor? Kunde man inte isåfall hinkat i NGTC motor i existerande chassi?
|
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7989
Trådstartare

02 Feb 2012 17:55 Re:
Magnus Bengtsson skrev: | Klurax skrev: | Magnus Bengtsson skrev: | En gissning är väl ändå att NIKA tänker köra med komplett bil inklusive WTCC motorn, eller?
Chevrolet WTCC 2011 är ju ett väl utvecklat helhetskoncept,där jag inte ser några fördelar med att peta i en annan motor vilket i värsta fall skulle kunna rubba balansen. Dessutom så kan de då också dubblera lite i WTCC.
Vad skulle fördelen vara att byta motorkoncept om de vill vinna STCC?  |
För att 1,6-litersmotorn från WTCC inte är tillåten i STCC, där det är 2 liters NGTC-motorer som kommer gälla. |
Ok, det är ju en god anledning
Hur stor skillnad är det på 2010 och 2011 WTCC chassie som inte kan uppgraderas utan motiverar byte till nyare kaross med annan motor? Kunde man inte isåfall hinkat i NGTC motor i existerande chassi? |
Det var min tanke med.
NGTC-motorn är ju en GM-produkt från början.
Vet inte angående chassiet??
Kanske något som är klassat in på respektive årsmodell?
_________________ Jocke Hellqvist.
|
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2493

02 Feb 2012 20:39
På SM har det ryktats om att Rydell ska köra några race i WTCC.
Dispens för 1.6 l motorn ger den möjligheten och skulle kunna förklara varför Rydell är den enda toppföraren som stannat i STCC...
_________________ T h o m a s P i h l
Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
|
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7989
Trådstartare

02 Feb 2012 21:53 Re:
TPR skrev: | På SM har det ryktats om att Rydell ska köra några race i WTCC.
Dispens för 1.6 l motorn ger den möjligheten och skulle kunna förklara varför Rydell är den enda toppföraren som stannat i STCC...  |
Intressant ändå.
Och köra med "för liten" motorvolym kan ju vara lättare att få dispens för.
Men åxå blir det ju svårare att kontrollera att allt blir lika.
I BTCC med det reglementet bromsar de ju alla motortyper före säsongen.
Sedan kontrollerar de ju laddtryck och elektronik.
Hur de fungerar senare i STCC har jag ingen aning om så klart.
_________________ Jocke Hellqvist.
|
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173

02 Feb 2012 22:36 Re:
Lillen skrev: | I BTCC med det reglementet bromsar de ju alla motortyper före säsongen.
Sedan kontrollerar de ju laddtryck och elektronik. |
Vad använder man bromsningssiffrorna till? Viktreglering?
Blir ju isåfall ett vikt/hk reglemente baserat på den som lyckas sämst med motortrimmet... eller?
Eller är bromsningen en övergångsgrej så länge N/A motorerna finns och delar arena med turbomotorer?
|
|