Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
5677 besök totalt |
Diffusor /Spoiler på Framtung bil
På framtunga bilar finns ju redan mkt "downforce".. bygger man fronten ändå så att den ska ge ännu mer downforce .. eller försöker man få downforcen längre bak- bättre balans ... / Hans _________________ Hans Bjurman Alfa Sprint -62 |
||
Re: Diffusor /Spoiler på Framtung bil
Statisk vikt och vikt skapad av aerodynamiska krafter (lift eller downforce) är två olika saker. Den statiska viktfördelningen försöker man inte fördela ut genom aerodynamik, den får man hantera med chassiinställningar och däck. Sen ser man till att skapa downforce (minska lyftkrafterna) i någorlunda samma utsträckning fram och bak för att inte ändra bilens balans beroende på hastighet. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||
Ja det låter ju naturligt men rent allmänt ser det ut som det mesta sätts på bak ..diffusor vinge ..
borde inte dom generera mer än frontens downforce.. eller tar vinge o diff. bort mera lyftkrafter bak som är av ondo _________________ Hans Bjurman Alfa Sprint -62 |
||
Det är lättare att ordna downforce bak, fram är man i princip begränsad till splitter och canards/dive plates.
Mer downforce bak brukar öka understyrningen i högre hastigheter vilket inte behöver vara en nackdel. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||
Normalt sett så ska för en bil med downforce "center of pressure" ligga strax bakom "center of gravity" för att ge någon ökad stabilitet vid högre hastighet. Men i princip så innebär detta att om bilen är framtung så ska mest downforce produceras fram. Men är det en standardvagn det rör sig så får man ju först fråga sig hur bilen fungerar rent aerodynamiskt. De flesta standardvagnar producerar lyftkrafter snarare än downforce, och då måste man ju först och främst försöka reducera dessa lyftkrafter. Nästa fråga är då förstås om lyftkrafterna är störst fram eller bak och hurvida de förhåller sig till bilens tyndpunkt?
|
||
Om bilen har mer vikt fram så försämras mängden väg grepp fram i förhållande till vikten. Bilen får en mindre gummiyta mot vägen i förhållande till vikten. Därför krävs än mer downforce fram i det läget. En vinge bak ger dawnforce bak men en diffussor ger downforce mest där venturieffekten under bilen blir som störst. Så även fast diffussorn sitter bak så är det inte där effekten hamnar. Har bilen ett "rake" så flyttas aero centrum fram. Allt förutsätter att bilen har en riktig aerodynamiskt utformad undersida. Bara en diffussor är design.
mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Tackar för bra svar ..
bilen en vanlig sedan.. Alfa 75 2.8 kompr. 300 hjulhästar och 940 kg 57/43 vikt fram-bak Som har känts lite lätt bak i höga farter Monterar nu en plyfa under hela bilen och avslutar med diffusor (som får ersätta min viktlåda på 17 kg) Får ej ha vinge (jo men måste då väga 60 kg till) funderar mest på hur mkt luft som jag ska få bort från fronten med tex utsläpp bakom framskärmar.. och ev främre diffusor.. ![]() _________________ Hans Bjurman Alfa Sprint -62 |
||
Re:
Hmm främre diffusors /venturi gör det stor skillnad mot bara en splitter ..och hur mkt luft försvinner ..kan man få för lite luft till den bakre diffusorn.. Och är det bättre att vikta 60 kg och använda vinge..ger det mer riktig diffusor.. Hans _________________ Hans Bjurman Alfa Sprint -62 |
||
Kommer inte ihåg vilken Ferarri det är, men det är nån gatbil... Den har visst tillräckligt mycket downforce för att i teorin kunna köra uppochner i taket på en tunnel i hastigheter uppåt 300km/h, mestadels tack vare aerodynamiken under golvet. I lägre farter får man givetvis betydligt mindre effekt av aerodynamiken, men det är rätt uppenbart att det är värt att lägga en del tankemöda på bilens undersida.
En vinge bak kan å andra sidan förbättra funktionen på venturin under bilen (den påverkar trycket och luftflödet bakom bilen, och det påverkar luften som kommer ut under den), och eftersom en vinge på bagageluckan kan vara väldigt enkel att justera kan den vara ett smidigt redskap för att balansera hur mycket downforce man får fram/bak så bilen inte blir instabil. Kanske kan vara värt 60kg. ![]() _________________ Ulf Gunnarsson |
||
Re:
Tror inte nån gatbil fixar det. Däremot en F1 i ännu lägre farter. Ahr svårt att tro att nån gatbil producerar 1500 kg downforce och ens orkar köra i 300 km/h. |
||
Vinge bak kan jobba ihop med diffussorn, men placeringen av vingen blir inte optimal för vingen som vingfunktion. En vinge bör sitta i ostörd luft vilket inte alltid rimmar med var den bör sitta för samarbete med diffussorn. Hur som helst så kan ett samarbete med diffussorn vara av stor ide i alla fall sett från synvinkeln "total downforce". Vad man får hålla ögonen på är var "downforce centre" hamnar så man inte får en orolig bil.
mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Re:
Sant, downforce kostar drag. Även så, så kostar goundforce förhållandevis lite drag. Värre är det med en vinge i fri luft, där är priset drag-downforce närmare varandra. För en vinge gäller RÄTT profil i förhållande till hastigheten den skall jobba i, så att inte fel attackvinkel måste tillgripas. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Downforce kostar inte alltid drag, om man inte talar vingar. Diffusor bak och långt framskjuten låg kant (aka splitters) fram genererar oftast downforce utan att öka motståndet nämnvärt.
Om man sen räknar med den resulterande kraften i ev. lyftkrafter som man slipper iom vinge/diffusor minskar totala luftmotståndet igen! (för er som minns era mekanik-lektioner från gymnasiet/högskolan.. ![]() |
||
![]() |
Racetech
![]() |
5677 besök totalt |