| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Dum fråga ang torrsumpstank.
|
20511 besök totalt |
|
Re:
Ja....och att ta bort luftbubblor i oljan. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Tack för svaren.
Nipplar med nät får det bli. Nät i tråget för att minska skumning av oljan känns isåfall som lite överkurs? oljan hinner väl ändå skummas av i oljetanken sen? och scavengepumparna klarar ju av att pumpa luft. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
|
Försöker hitta en prisvärd och bra oljetank, och har hittat två som är intressanta.
http://www.obpltd.com/obp-shop/dry-o c:a 1600kr http://www.paceproducts.co.uk/public c:a 3100kr (8,25") Den dyrare tanken från Pace verkar vara mer genomarbetad. Delbar och bättre placering av returen för att få avluftning längs väggen samt pickup i centrum av tanken. Vet inte så mycket om tanken från OBP förutom att den är internt bafflad. Ska skicka ett mail och försöka få lite mer info om den. Försöker hålla nere budgeten på mitt bygge även om det börjar spåra ur mer och mer. Är det värt att lägga dubbelt så mycket pengar på Pace-tanken? Har man behov av att kunna dela tanken för rengörning ibland? EDIT: Kommer köpa torrsumpspumpen från Pace och ett pedalställ från OBP. Så fraktkostnaden är inte relevant. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
|
Tjena Magnus!
Jag har en Pace-tank själv (men lite specialgjord), som jag köpte dels för att den var av lagom storlek samt att den verkade vettigt konstruerad. Har även lite bilder på hur de ser ut invändigt om du är intresserad? Annars har jag fått över en generisk torrsumptank, som nog påminner en del om ditt tidigare exempel. Säkert inget fel på den, men den var lite för stor för motorrummet på Elisen. Inte heller delningsbar. Bara lägga ett skambud om du är sugen?
mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius
|
||||
|
Jag kan rekommendera alla att läsa följande artikel:
www.ret-monitor.com/articles/pdf/oil |
||||
|
Har fått tag på en tank som är 190x300mm (8,5liter).
Borde väl vara fullt tillräcklig för en trimmad 2liters turbomotor som rymmer strax över 4L med våtsump. Vilken oljenivå bör man ha på ett ungefär i oljetanken? _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
|
Lyfter den här tråden lite.
Är färdig med torrsumpslösningen. Det blev en Pacepump med 2st sugsteg som matar oljetanken. Använder motorns originalpump som trycksteg. Nu är det så att hela tankens oljevolym försvinner ut i oljetråget om motorn får stå längre än 3-4 dygn. För att slippa krångliga lösningar med backventiler eller manuell ventil som man kan råka glömma bort funderar jag att göra som Kimmen skrev.
Men en fundering jag fick, var om det inte kan bli problem med att motorn går torrt precis vid uppstarten när pumpen har en halvmeter tom slang att börja suga genom? Gjorde en avancerad ritning för att illustrera hur det ser ut idag och hur jag tänkte göra istället. Oljetanken är den vänstra kuben. Det röda föreställer scavenge-stegens slangdragning och det blå matningen till den interna oljepumpen.
_________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
|
Re:
Jag tycker det verkar lite farligt. En tryckpump är inte konstruerad att suga luft. Men....nivån i slingan, blir ju samma som nivån i tanken. Dra upp slingan så högt, att det kan rinna ner en lagon mängd olja i motorn, innan slingan "stänger. Om du släpper tillbaka så mycket ojla...att veven precis ligger lite i blöt........så är det ingen fara att starta, om man tar det lugnt i början. EDIT: Hmm.....lite tankevurpa var det här...
Jag får återkomma. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Om man tittar på en vanlig våtsump är det inte egentligen lite samma sak?
Röret upp från sugsilen är ju också tom på olja vid startögonblicket, fast här är det lite kortare avstånd innan oljan når pumpen. I mitt fall skulle oljan finnas precis vid böjen innan fallet ner mot pumpen. Alltså tar det längre tid innan oljan kommer fram. Försumbart? _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
|
Re:
Att lyfta upp sugslangen i en båge hjälper inte! så länge slangen är full är det ju hävert som vill utjämna nivåerna i tank o motor _________________ Peter Franzén Lotus 62 Nissan v6 såld MB SLK såld |
||||
|
Hade hoppats på att det kanske skulle komma in tillräckligt med luft bakvägen för att bryta häverten.
Men sålänge det är flöde i häverten blir det ju svårt för luften att komma in.
_________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
|
Re:
Ja...det tror jag oxå att det skulle göra. För att få hävert måste det vara lite fart på flödet. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Får göra ett praktiskt test med en ny slang för att se om det gör någon skillnad.
Häverten upphävs inte även om flödet är långsamt, men hoppas att det är tillräckligt luftläckage baklänges som klarar att bryta häverten. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
|
Re:
Har du bra avluftning i tanken så har du ingen luft i sugslalangen och kan dra bågen upp till månen hävert rådar endå!
_________________ Peter Franzén Lotus 62 Nissan v6 såld MB SLK såld |
||||
|
Utan fart med en relativt tjock slang så tror jag häverteffekten uteblir, då tömmer sig nog bara slangen efter böjen i utbyte mot luft som kommer bakvägen från pumpen. Häverten lär ju ha väldigt dålig fallhöjd här oxå.
|
||||
|
Re:
Någon som hittat nipplar? Inte hittat några på ppf! _________________ Tobias Olofsson 0703101373 Dj_totten@hotmail.com http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Dum fråga ang torrsumpstank.
|
20511 besök totalt |