Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Framvagnsfråga dubbla A-armar
1, 2   >>
15131 besök totalt
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004

Trådstartare

Håller på att bygga om min gamla Opel Manta B
När jag byggde om den 1995 var det poppis med hårdare bussningar överallt
Detta gjorde att allt sprack överallt
Med denna "vishet" tänkte jag bygga om det mesta
Ville ha det mest justerbart eftersom jag aldrig gjort nått liknande samt ha Volvo bultmönster
Byggde därför egna övre och undre bärarmar efter orginal mått
Dock bara i längdsled
Detta gav lite anorlunda vinklar när allt nu var "klart"
Därför frågan om detta kan vara klokt?
Kommer att köra med coilovers från övre infästning där fjädern en gång satt alternativt från befintliga stötdämparinfästningen(dock förstärkt)

Spelar det nånroll att övre bärarmen är"sned" om man kollar in i hjulhuset?
Är ju så orginal,dock syns det ju inte så mkt pga bärarmens utseende
blev en liten tankevurpa med undre bärarmen med dubbla justeringar,spelar detta nån roll?

Tacksam för input eftersom detta e mitt första försök och allt bara e punktat på plats
Dock e allt bytt till större dimensioner
Från M12 till M16 osv

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Den bakre infästningen för undre A-armen är inte bra. Fästöronen i ramen bör vara horisontella för en kulled. Sedan skall heimjoint infästning ligga i linje med A-armsbenet, särskilt viktigt för den undre. Lutningen av övre A.armen är okay.
MVH
Göran

Malmö
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Re:

Göran Malmberg skrev:
Den bakre infästningen för undre A-armen är inte bra. Fästöronen i ramen bör vara horisontella för en kulled. Sedan skall heimjoint infästning ligga i linje med A-armsbenet, särskilt viktigt för den undre. Lutningen av övre A.armen är okay.
MVH
Göran

Tackar för inputen
Har köpt din väghållningsbok,men är tyvärr ingen fena på uträckningar men detta borde bli ganska bra i måtten ivf)
Så om jag vänder fästöronen i nedre bakre infästningen så borde det funka?
Denna infästningen är orginal från Opel
Eller jag ska göra om den främre infästningen oxå?

Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Re:

Göran Malmberg skrev:
Fästöronen i ramen bör vara horisontella för en kulled.

Varför det?

www.modsport.se
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Kimmen skrev:
Göran Malmberg skrev:

Varför det?

Leden är starkare i den riktningen "liggandes" och de starkaste krafterna är när man bromsar, dvs fram-bak snarare än upp/ned som den är monterad nu thumbs up

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Kimmen skrev:
Göran Malmberg skrev:

Varför det?

Som du ser på bilden så det benet till vänster som har en kulled vi ramen så sitter bulten som håller kulan i bilens längd led. Det innebär att kulan inte kan bära så stora krafter i den riktningen do det som håller den är en tämligen lite sfär samt att stålbanan är ipressad i den riktningen. När det andra benet sitter nästan vinkelrätt mot bilens längdriktning så blir det den kulleden som får ta bromskrafterna i sin svagaste possition. Heimjointen få även en ofördelaktig böjningskraft i sitt monteringsskaft då den sitter i en vinkel mot benet. När kulleden sitter horisontellt kan monteringsskaftet gängas in RAKT mot benet och får då inga böjkrafter utan enbart tryckande och dragande krafter. Vidare kommer kulan att få krafterna MITT i centrum av lagringsytan. Man kan säkra upp bromskrafterna genom att svetsa en sträva mellan benen parallellt med ramen, då hamnar bromskrafterna även i den bakre rqmlagringen, men det är fortfarande en undermålig konstruktion. SKF har tabeller som visar kulleders belastningar i olika riktningar om man vill studera det hela närmare, vilket behövs om man skall kunna lita på en "felmontering". Ligger vinklarna däremot rätt så blir säkerhetsmarginalen så bra att man inte behöver räkna på de dimensioner som här används.

nds
mvh
Göran

Stockholm
Här sen Dec 2004

Såhär gjorde jag på min framvagn, rätt eller fel?

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Det där är helt okay belastningsmässigt. En fördel med horisontell montering kan vara att du kan ställa RC genom att shimsa leden, men det spelar ingen roll om du inte kan göra detsamma på bägge benen.
mvh
Göran

Luleå
Här sen Apr 2006

Re: Framvagnsfråga dubbla A-armar

wiking72 skrev:
Ville ha det mest justerbart eftersom jag aldrig gjort nått liknande samt ha Volvo bultmönster

Visserligen skriver du att du är "klart" men...
Att få Vofflans bultmönster ordnar du enkelt genom att montera Volvonavet, Volvonavet för den mindre spindeltappen, direkt på Ascona A spindlar (är väl samma på din kadett?). En bricka måste svarvas till mot spindeln och navlagret. Så att du kan justera in spelet ordentligt. Sen monterar du Volvoskivor och OK, vilka även de passar. körde så på min gamla RC bil. A-spindlarna är riktigt lätta och fina. Sen tycker jag styrarmen borde vara bättre ur ett Ackerman perspektiv, än volvons ramåtriktade och långa. Men jag kan säkert ha fel. Tyvärr har jag givit bort två kompletta framvagnar som var modifierade...annars hade du kunnat få dessa.
//Rikard

Edit: Undre länkarmen modifierade jag som Erik, fast med plastbussning i stagänden, tror även att jag på den ena framvagn hade framvagnsbussningar från de övre länkarmarn på Volvo 140 och pressade in dem i rör. Lite billigare än länkarmar, och besiktningsvänligare. ds.

Jönköping
Här sen Jul 2011

Re: Framvagnsfråga dubbla A-armar

Niva skrev:
wiking72 skrev:

Visserligen skriver du att du är "klart" men...
Att få Vofflans bultmönster ordnar du enkelt genom att montera Volvonavet, Volvonavet för den mindre spindeltappen, direkt på Ascona A spindlar (är väl samma på din kadett?).

Kadett C 1000/1200 har samma hjullager som Ascona A (VKBA 506), upp till våren -76. Även om Kadett C GT/E -75B är tillverkad tidigare, så har den samma hjullager som senare Kadett C 1000/1200 och Ascona B och många andra "senare" RWD Opel (VKBA 944). Det som skiljer är grovleken på yttre delen av spindeltappen, och den senare lagersatsen har identiskt inre lager, medan det yttre lagret har större innerdiameter men samma ytterdiameter som det äldre lagret = äldre och nyare nav till RWD Opel har samma mått för lagerbanorna, spindeltappen och yttre hjullagret skiljer.

Har nya Volvo 740/760 nav, men det var inga mått som stämde... Du menar alltså att nav från Volvo 140/160 och 240/260 upp till -80, förutom Turbo, ambulans och 264 TE, skulle gå att använda direkt på äldre Opel RWD spindlar, med hjälp av en distansring? Med vilka hjullager, VKBA 007, eller?

Malmö
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Re:

Göran Malmberg skrev:
Det där är helt okay belastningsmässigt. En fördel med horisontell montering kan vara att du kan ställa RC genom att shimsa leden, men det spelar ingen roll om du inte kan göra detsamma på bägge benen.
mvh
Göran

Så om jag gör liknande Erik istället så borde det funka?

Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Övre bärarmens inre ledpunkter sitter i olika höjd för att få lite anti-dive. Har en liknande konstruktion på min Commodore, men den är nog mer komfortinriktad än Mantans framvagn.

Är det pga platsbrist som du vill köra med rörlänkarmar?

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Det gör det, och se till att du gängar in heimjoint i linje med benet.
mvh
Göran

Malmö
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Re:

Göran Malmberg skrev:
mvh
Göran

Heimjoint= uniball?
Du tänker på den leden som går in i nedre bärarmen
Ska bultarna vara lodrätt eller vågrätt i båda ändarna?
Lite trög är jag nog och blev lite osäker nu;)
Mycket tacksam för all er hjälp

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

wiking72 skrev:
Göran Malmberg skrev:
mvh
Göran

?
Du tänker på den leden som går in i nedre bärarmen
Ska bultarna vara lodrätt eller vågrätt i båda ändarna?
Lite trög är jag nog och blev lite osäker nu;)
Mycket tacksam för all er hjälp

Precis som på Eriks bild. Heimjoint= uniball= rätt.
Göran

Malmö
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Vet att jag inte har gjort 100% som ni tycker men kan detta funka?
Fick det inte att se vettigt ut i bärarmen

(tyvärr dålig mobilbild)

Citera
Niki
Göteborg
Här sen Jun 2005

Hoppas det är ok om jag lånar tråden lite Stefan...

Håller på med liknande ombyggnation av framvagnen fast på en kadett c men det är nästan likadan framvagn i jämförelse mellan bilmodellerna.

Först undrar jag om vilken placering på coilovern vill man ha, på undre eller övre länkarm (naturligtvis förstärkta torn) eller spelar det ingen roll vart man sätter den? Sett både det ena och andra.

Nästa fråga är det här med kulleder vs ledlager vid nedre spindelledsinfästningen.

I en konstruktion där coilovern placeras i nedre A-arm förs i princip all kraft över till nedre spindelled varför man vill ha leder som tål stora dragande krafter.
Blir det liknande om man sätter coilovern i övre länkarm?

Finns det någon som har provat ledlager i den positionen, på en bil som har en tyngre maskin än original och på en bil som ska användas både på gata och bana eller är det en hederlig spindelled som gäller?
Har någon ett hett tips på kraftiga spindelleder/ledlager isf?

Bilen i fråga pågår en SFRO besiktning.

Mvh Niki

Bromma
Här sen Feb 2003

Ball joint skall bara belastas radiellt och i samma riktning som benet, dragande och tryckande. Är det växlande krafter så finns det olika lagringsmaterial. Det bästa är att använda orginal kulleder. Man väljer från en bil av samma vikt. Sådana leder tål dessutom vädrer och vind överlägset bäst.
Göran

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Jag instämmer med Göran, kan man använda spindelleder från en bil är det en klar fördel.

Generellt sett bör man också belasta dem i samma riktning som original, dvs i ditt fall bör du ha fjäder och dämpare på nedre bärarmen. Monterar du den mot övre bärarmen får man en tryckande kraft i leden som i och för sig oftast är rätt "snäll" men leden kan vara konstruerad på olika sätt. Vissa är bättre i drag, andra i tryck.

Bra i drag:

Bra i tryck:

/Gustaf

Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Jag håller på med en liknande grej fast med kopior på orginal bärarmar med "std" PU bussningar. Jag kommer ha coilovern på nedre länkarm, samt använda nedre spindelled från Manta/Ascona B som ju både är tyngre och har tyngre motor än Kadett C 1200. Till detta använder jag då Manta/Ascona B spindlar!

Allt du behöver finns med andra ord i syskonbilarna egentligen

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Niki
Göteborg
Här sen Jun 2005

Göran och Gustaf, tack för svaren!
Har sett en del olika placeringar på coilovern som sagt, bl.a många tyskar åker med coilovern i övre länkarmen och använder då original kulleder . Dessa bilar körs ändå rätt så hårt i deras "berg rennen" och slalomtävlingar.

http://motorsport.hovemann-car-design.de/images/phocagallery/Kadett_Au . . . .

Sen har man tyvärr sett riktiga skräckexempel på länkarmskonstruktioner

Cassius: Använder för tillfället Commodorens spindlar, nav och nedre kulleder pga att jag ville ha bmw bultdelning 120/5 men detta med originalplacering på fjäder och stötdämpare. Spindelleden är ganska överdimensionerad som det är nu men frågan är om den håller för en CO? Det finns kulleder från tex gamla jänkebilar annars som är rätt så överdimensionerade .

1, 2   >>
15131 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande