| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Downforce, är det något att ha?
|
<< 1, 2 8225 besök totalt |
|
Re:
Jag trodde att porr var bannat här på rejsa
Skänt åsido, det kan hända att sticksågen byts ut mot en telefon, PM:a gärna om du (eller någon annan) har något passande på hyllan, tex vinge eller splitter. dock kommer jag inte att ge mej på några större ombyggnationer, utan bara tänkt bulta på några prylar vid bankörning (sambon vägrar åka med om det sitter vinge på bilen). _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage
|
||||||
|
Re:
Enligt mina loggar så är dock snitthastigheten betydligt högre på Kinnekulle än Mantorp så på Kinnekulle skulle aero verkligen göra nytta. Detta med en 130Hk bil bör tilläggas. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re:
Jo, jag menade faktiskt att areo skulle löna sig på Kullen jag med. Man har halvhögfart i sväng så stor del av varvet. Enda negativa är att svängen ut på rakan är lite för tajt för att aero skulle ge någon JÄTTEmarkant skillnad för farten längs rakan? Eller går det tillräckligt fort i böjen för att ge resultat? Men hursomhelst så borde den svängen ändå vara bättre än chikanen på Mantorp. Men om någon vet att aero hjälper även på såna platser som Mantorpchikanen med lågt Vmin och sen direkt ut på lång raka så att det ändå lönar sig får gärna tjoa till här i tråden. Borde finnas en del med erfarenhet hur mycket man kan tjäna i fart ut ur chikanen mot vad man ev. förlorar i toppfart och vad det ger för resultat i slutänden? _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Kollade lite loggar och jag ligger på ca 80-85 som lägsta fart på både Kullen och Mantorp ut på rakan.
Högfartsvänstern på Kullen i 170+, här lär det alla gånger märkas om man har bra aero. |
||||||
|
Re:
Jag har på "provapåpass" varit pacecar på Kullen. Jag satte på farthållaren på 80. Det funkade fint men det kändes konstigt att inte bromsa inför svängen ut på rakan. Eller gasa eller bromsa ÖHT....
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
SATAN va läcker!!!!! |
||||||
|
Re:
Slät undersida i 4mm Wellplast (och en splitter i 12mm plyfa, men endast den del som sticker utanför spoiler) hade ju minskat luftmotståndet lite. Att klä in byggställningen med kaross hade nog gjort ännu mer ). Men med lägre front så blir det lite lite tryck över baken... och vinge är ju fult, kanske en decimeter "guerneyflap" i plexi alá gammelNascar (sånt fungerar ju även i skitig luft, om man har effekt att ta av).
|
||||||
|
Re:
Tror inte vi har samma körstil i sista böjen på kullen, jag har lägsta fart innan böjen där jag gör en ganska tvär sväng så att jag kan gå på gas tidigt, gissar att man med en motorsvagare bil kör mer ballongspår för att ha en så hög lägsta fart som möjligt. |
||||||
|
Re:
Wow.. Dags att sluta snickra nu och komma ut och köra med monstret.. Ser ut att kunna prestera bra som fan _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
|
Re:
Ladugårds väg eller ej ändå så mycket snabbare än BMW csler
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
|
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
|
Jo, drifting är väl en gammal nordisk specialitet, som utövades på grus, is och snö redan under 50-talet?
Lär visst finnas något sentida österländskt plagiat för de utan hår på bröstet eller finsk sisu
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
|
Re:
Helt rätt!! _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Downforce, är det något att ha?
|
<< 1, 2 8225 besök totalt |