Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Downforce, är det något att ha?
<<   1, 2
8225 besök totalt
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

Anders Westberg skrev:
Sliparn skrev:
OK! trevligt att höra thumbs up
Det är väl bara att ta fram sticksågen å börja snickra då

Annars kan man göra så här:
(Bilsexuella Porrbilder)

Jag trodde att porr var bannat här på rejsa

Skänt åsido, det kan hända att sticksågen byts ut mot en telefon,
PM:a gärna om du (eller någon annan) har något passande på hyllan, tex vinge eller splitter.
dock kommer jag inte att ge mej på några större ombyggnationer,
utan bara tänkt bulta på några prylar vid bankörning (sambon vägrar åka med om det sitter vinge på bilen).

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:

Lite skillnad på hur stor del av bansträckningen man vrider på ratten på Kinnekulle mot Mantorp På Kullen kan det väl vara bra att bli nedtryckt över krönen om man känner för att svänga där också

Enligt mina loggar så är dock snitthastigheten betydligt högre på Kinnekulle än Mantorp så på Kinnekulle skulle aero verkligen göra nytta.
Detta med en 130Hk bil bör tilläggas.

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

MaZ skrev:
Magnus Thomé skrev:

Lite skillnad på hur stor del av bansträckningen man vrider på ratten på Kinnekulle mot Mantorp På Kullen kan det väl vara bra att bli nedtryckt över krönen om man känner för att svänga där också

Enligt mina loggar så är dock snitthastigheten betydligt högre på Kinnekulle än Mantorp så på Kinnekulle skulle aero verkligen göra nytta.
Detta med en 130Hk bil bör tilläggas.

Jo, jag menade faktiskt att areo skulle löna sig på Kullen jag med. Man har halvhögfart i sväng så stor del av varvet.

Enda negativa är att svängen ut på rakan är lite för tajt för att aero skulle ge någon JÄTTEmarkant skillnad för farten längs rakan? Eller går det tillräckligt fort i böjen för att ge resultat? Men hursomhelst så borde den svängen ändå vara bättre än chikanen på Mantorp. Men om någon vet att aero hjälper även på såna platser som Mantorpchikanen med lågt Vmin och sen direkt ut på lång raka så att det ändå lönar sig får gärna tjoa till här i tråden. Borde finnas en del med erfarenhet hur mycket man kan tjäna i fart ut ur chikanen mot vad man ev. förlorar i toppfart och vad det ger för resultat i slutänden?

Göteborg
Här sen Nov 2002

Ju slöare bil desto viktigare blir det att hålla farten i kurvan, min erfarenhet iaf.
Sen går det ju inte jättelångsamt i kurvan ut på rakan på kullen, typ 100 blås kanske?

BMW 330i -05
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Kollade lite loggar och jag ligger på ca 80-85 som lägsta fart på både Kullen och Mantorp ut på rakan.
Högfartsvänstern på Kullen i 170+, här lär det alla gånger märkas om man har bra aero.

www.modsport.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

MaZ skrev:
Ju slöare bil desto viktigare blir det att hålla farten i kurvan, min erfarenhet iaf.
Sen går det ju inte jättelångsamt i kurvan ut på rakan på kullen, typ 100 blås kanske?

Jag har på "provapåpass" varit pacecar på Kullen. Jag satte på farthållaren på 80. Det funkade fint men det kändes konstigt att inte bromsa inför svängen ut på rakan. Eller gasa eller bromsa ÖHT....

Stockholm
Här sen Sep 2007

Re:

Anders Westberg skrev:
Sliparn skrev:

SATAN va läcker!!!!!

Skoda Octavia #5 MSLS
http://www.facebook.com/OrbyGummiJlRacingTeam
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Kimmen skrev:
Kollade lite loggar och jag ligger på ca 80-85 som lägsta fart på både Kullen och Mantorp ut på rakan.
Högfartsvänstern på Kullen i 170+, här lär det alla gånger märkas om man har bra aero.
80-85 som vMin på Kullen (turn-in inför ut på "rakan") är det även i mina loggar, så nog borde slicksen greppa lite bättre även om din aero skulle vara sämre än min (hur nu den skulle kunna vara det).

Slät undersida i 4mm Wellplast (och en splitter i 12mm plyfa, men endast den del som sticker utanför spoiler) hade ju minskat luftmotståndet lite. Att klä in byggställningen med kaross hade nog gjort ännu mer ). Men med lägre front så blir det lite lite tryck över baken... och vinge är ju fult, kanske en decimeter "guerneyflap" i plexi alá gammelNascar (sånt fungerar ju även i skitig luft, om man har effekt att ta av).

Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Re:

Niklas Falk skrev:
Kimmen skrev:
80-85 som vMin på Kullen (turn-in inför ut på "rakan") är det även i mina loggar, så nog borde slicksen greppa lite bättre även om din aero skulle vara sämre än min (hur nu den skulle kunna vara det).

Tror inte vi har samma körstil i sista böjen på kullen, jag har lägsta fart innan böjen där jag gör en ganska tvär sväng så att jag kan gå på gas tidigt, gissar att man med en motorsvagare bil kör mer ballongspår för att ha en så hög lägsta fart som möjligt.

www.modsport.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

Anders Westberg skrev:
Sliparn skrev:

Wow.. Dags att sluta snickra nu och komma ut och köra med monstret.. Ser ut att kunna prestera bra som fan

Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

Magnus Thomé skrev:
Kimmen skrev:
Supramannen skrev:
På din bil verkar inte mycket göra storskillnad, back to back test med ny r däck och cup slick allt nytt gav 5-6s per var på en 1m och 45s lång bana

Är nog ungefär samma som på min bil, beroende på bana såklart men jag kapade ca 2,3 sek på kinnekulle som förmodligen är ungefär hälften så lång som den bana du syftar till.

Kör inte du runt med en lagårdsvägg?

Men jag sitter och klurar på en sak, intressant är ju hur kurvor just ut på längre raka bitar ser ut. Jag provade en gång en Radical på Gelleråsen och det var intressant hur mycket man kände att man fick grepp bak så man kunde gasa fullt ut hela vägen genom böjen ut på rakan. Men på vissa banor är det hiskeligt långsamma kurvor som leder ut på rakor, chikanen på Mantorp till exempel. Kan inte vara mycket i högre utgångsfart man kan få till tack vare downforce inne i själva chikanen? Speciellt inte om den downforcen är gjord med grejer som ger motstånd i högre fart....

Men till exempel Anderstorp har ju betydligt snabbare kurvor som leder ut på massa rakor, där borde högre lägsta fart i kurvorna löna sig ordentligt sen på rakorna?

Ladugårds väg eller ej ändå så mycket snabbare än BMW csler

Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Äh, downforce is for chlckens - Sideways is fpr racers

Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002

Re:

Bosse L skrev:
Äh, downforce is for chlckens - Sideways is fpr racers

Såndäringa drifting eller va' di kallar't?

Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Jo, drifting är väl en gammal nordisk specialitet, som utövades på grus, is och snö redan under 50-talet?
Lär visst finnas något sentida österländskt plagiat för de utan hår på bröstet eller finsk sisu

Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005

Re:

Bosse L skrev:
Jo, drifting är väl en gammal nordisk specialitet, som utövades på grus, is och snö redan under 50-talet?
Lär visst finnas något sentida österländskt plagiat för de utan hår på bröstet eller finsk sisu

Helt rätt!! thumbs up

Citera
Allmänt banåkaforum
Downforce, är det något att ha?
<<   1, 2
8225 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande