Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Downforce, är det något att ha?
<<   1, 2
8225 besök totalt
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1209


Trådstartare
Re:

Anders Westberg skrev:
Sliparn skrev:
OK! trevligt att höra thumbs up
Det är väl bara att ta fram sticksågen å börja snickra då


Annars kan man göra så här:
(Bilsexuella Porrbilder)


Jag trodde att porr var bannat här på rejsa

Skänt åsido, det kan hända att sticksågen byts ut mot en telefon,
PM:a gärna om du (eller någon annan) har något passande på hyllan, tex vinge eller splitter.
dock kommer jag inte att ge mej på några större ombyggnationer,
utan bara tänkt bulta på några prylar vid bankörning (sambon vägrar åka med om det sitter vinge på bilen).

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Re:

Magnus Thomé skrev:


Lite skillnad på hur stor del av bansträckningen man vrider på ratten på Kinnekulle mot Mantorp På Kullen kan det väl vara bra att bli nedtryckt över krönen om man känner för att svänga där också


Enligt mina loggar så är dock snitthastigheten betydligt högre på Kinnekulle än Mantorp så på Kinnekulle skulle aero verkligen göra nytta.
Detta med en 130Hk bil bör tilläggas.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Re:

MaZ skrev:
Magnus Thomé skrev:


Lite skillnad på hur stor del av bansträckningen man vrider på ratten på Kinnekulle mot Mantorp På Kullen kan det väl vara bra att bli nedtryckt över krönen om man känner för att svänga där också


Enligt mina loggar så är dock snitthastigheten betydligt högre på Kinnekulle än Mantorp så på Kinnekulle skulle aero verkligen göra nytta.
Detta med en 130Hk bil bör tilläggas.


Jo, jag menade faktiskt att areo skulle löna sig på Kullen jag med. Man har halvhögfart i sväng så stor del av varvet.

Enda negativa är att svängen ut på rakan är lite för tajt för att aero skulle ge någon JÄTTEmarkant skillnad för farten längs rakan? Eller går det tillräckligt fort i böjen för att ge resultat? Men hursomhelst så borde den svängen ändå vara bättre än chikanen på Mantorp. Men om någon vet att aero hjälper även på såna platser som Mantorpchikanen med lågt Vmin och sen direkt ut på lång raka så att det ändå lönar sig får gärna tjoa till här i tråden. Borde finnas en del med erfarenhet hur mycket man kan tjäna i fart ut ur chikanen mot vad man ev. förlorar i toppfart och vad det ger för resultat i slutänden?

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Ju slöare bil desto viktigare blir det att hålla farten i kurvan, min erfarenhet iaf.
Sen går det ju inte jättelångsamt i kurvan ut på rakan på kullen, typ 100 blås kanske?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Kollade lite loggar och jag ligger på ca 80-85 som lägsta fart på både Kullen och Mantorp ut på rakan.
Högfartsvänstern på Kullen i 170+, här lär det alla gånger märkas om man har bra aero.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Re:

MaZ skrev:
Ju slöare bil desto viktigare blir det att hålla farten i kurvan, min erfarenhet iaf.
Sen går det ju inte jättelångsamt i kurvan ut på rakan på kullen, typ 100 blås kanske?


Jag har på "provapåpass" varit pacecar på Kullen. Jag satte på farthållaren på 80. Det funkade fint men det kändes konstigt att inte bromsa inför svängen ut på rakan. Eller gasa eller bromsa ÖHT....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Roxnäs
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 1038



Re:

Anders Westberg skrev:
Sliparn skrev:
OK! trevligt att höra thumbs up
Det är väl bara att ta fram sticksågen å börja snickra då


Annars kan man göra så här:



SATAN va läcker!!!!!

_________________
Lars Roxnäs
Skoda Octavia #5 MSLS
http://www.facebook.com/OrbyGummiJlRacingTeam
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Re:

Kimmen skrev:
Kollade lite loggar och jag ligger på ca 80-85 som lägsta fart på både Kullen och Mantorp ut på rakan.
Högfartsvänstern på Kullen i 170+, här lär det alla gånger märkas om man har bra aero.
80-85 som vMin på Kullen (turn-in inför ut på "rakan") är det även i mina loggar, så nog borde slicksen greppa lite bättre även om din aero skulle vara sämre än min (hur nu den skulle kunna vara det).

Slät undersida i 4mm Wellplast (och en splitter i 12mm plyfa, men endast den del som sticker utanför spoiler) hade ju minskat luftmotståndet lite. Att klä in byggställningen med kaross hade nog gjort ännu mer ). Men med lägre front så blir det lite lite tryck över baken... och vinge är ju fult, kanske en decimeter "guerneyflap" i plexi alá gammelNascar (sånt fungerar ju även i skitig luft, om man har effekt att ta av).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Re:

Niklas Falk skrev:
Kimmen skrev:
Kollade lite loggar och jag ligger på ca 80-85 som lägsta fart på både Kullen och Mantorp ut på rakan.
Högfartsvänstern på Kullen i 170+, här lär det alla gånger märkas om man har bra aero.
80-85 som vMin på Kullen (turn-in inför ut på "rakan") är det även i mina loggar, så nog borde slicksen greppa lite bättre även om din aero skulle vara sämre än min (hur nu den skulle kunna vara det).


Tror inte vi har samma körstil i sista böjen på kullen, jag har lägsta fart innan böjen där jag gör en ganska tvär sväng så att jag kan gå på gas tidigt, gissar att man med en motorsvagare bil kör mer ballongspår för att ha en så hög lägsta fart som möjligt.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

Anders Westberg skrev:
Sliparn skrev:
OK! trevligt att höra thumbs up
Det är väl bara att ta fram sticksågen å börja snickra då


Annars kan man göra så här:




Wow.. Dags att sluta snickra nu och komma ut och köra med monstret.. Ser ut att kunna prestera bra som fan

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

Magnus Thomé skrev:
Kimmen skrev:
Supramannen skrev:
På din bil verkar inte mycket göra storskillnad, back to back test med ny r däck och cup slick allt nytt gav 5-6s per var på en 1m och 45s lång bana


Är nog ungefär samma som på min bil, beroende på bana såklart men jag kapade ca 2,3 sek på kinnekulle som förmodligen är ungefär hälften så lång som den bana du syftar till.


Kör inte du runt med en lagårdsvägg?

Lite skillnad på hur stor del av bansträckningen man vrider på ratten på Kinnekulle mot Mantorp På Kullen kan det väl vara bra att bli nedtryckt över krönen om man känner för att svänga där också

Men jag sitter och klurar på en sak, intressant är ju hur kurvor just ut på längre raka bitar ser ut. Jag provade en gång en Radical på Gelleråsen och det var intressant hur mycket man kände att man fick grepp bak så man kunde gasa fullt ut hela vägen genom böjen ut på rakan. Men på vissa banor är det hiskeligt långsamma kurvor som leder ut på rakor, chikanen på Mantorp till exempel. Kan inte vara mycket i högre utgångsfart man kan få till tack vare downforce inne i själva chikanen? Speciellt inte om den downforcen är gjord med grejer som ger motstånd i högre fart....

Men till exempel Anderstorp har ju betydligt snabbare kurvor som leder ut på massa rakor, där borde högre lägsta fart i kurvorna löna sig ordentligt sen på rakorna?


Ladugårds väg eller ej ändå så mycket snabbare än BMW csler

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Äh, downforce is for chlckens - Sideways is fpr racers

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



Re:

Bosse L skrev:
Äh, downforce is for chlckens - Sideways is fpr racers


Såndäringa drifting eller va' di kallar't?

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Jo, drifting är väl en gammal nordisk specialitet, som utövades på grus, is och snö redan under 50-talet?
Lär visst finnas något sentida österländskt plagiat för de utan hår på bröstet eller finsk sisu

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Re:

Bosse L skrev:
Jo, drifting är väl en gammal nordisk specialitet, som utövades på grus, is och snö redan under 50-talet?
Lär visst finnas något sentida österländskt plagiat för de utan hår på bröstet eller finsk sisu


Helt rätt!! thumbs up

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Allmänt banåkaforum
Downforce, är det något att ha?
<<   1, 2
8225 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande