Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Framvagnsfråga dubbla A-armar
<<   1, 2
15131 besök totalt
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det kan som sagt sitta olika typer av leder, en del håller utmärkt (eller tillräckligt) för att man ska kunna belasta övre bärarmen. Ett sätt att kolla är att undersöka åt vilket håll kulan är monterad, var lagringsytan är störst. Att såga isär en gammal led kan vara bra, kanske också drag/tryckprova.

/Gustaf

Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Commodorens spindelleder klarar nog belastningen om de sitter i en Kadett. De är ju konstruerade för en framvagnsvikt som borde vara den dubbla jämfört med en Kadett 1,2.
Kanske inte den sportigaste hjulspindeln som finns, men de är ganska fina eftersom man kan byta styrarmar om man vill.
Går ju även att byta plats på höger/vänster styrarm om man ska köra med kuggstång framför hjulaxeln.

Jag har coilovers på min Commodore, det funkar bra. Har dock förstärkt undre länkarmen en del eftersom de viker sig lätt.
För att säkra spindellederna så har jag lagt ett par svetsloppor som håller fast spindelleden i länkarmen, det är ju en lite halvdan presspassning där.

Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Re:

therealpinto skrev:
Det kan som sagt sitta olika typer av leder, en del håller utmärkt (eller tillräckligt) för att man ska kunna belasta övre bärarmen. Ett sätt att kolla är att undersöka åt vilket håll kulan är monterad, var lagringsytan är störst. Att såga isär en gammal led kan vara bra, kanske också drag/tryckprova.

/Gustaf

Just Kadett C har ju stötdämparen i övre bärarm så den är väl dimensionerad för att ta en viss last. Kanske inte hela bilen dock

Niki: Jag håller med Anders, den leden bör tåla en coilover!

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Niki
Göteborg
Här sen Jun 2005

Tackar återigen för era svar!

Nu väntar jag på div beställt material som förhoppningsvis dyker upp innan nästa helg så jag kan bygga ihop grejerna

Anders: Commodorespindlarna är ganska bra ja, fördel med lösa styrarmar och så fick jag både grövre detaljer och önskad bultdelning på köpet thumbs up

Cassius: det tror jag också att den gör

/Niki

Framvagnsfråga dubbla A-armar
<<   1, 2
15131 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande