Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3948 besök totalt |
Klasser & volym/effekt i Rallycross/Formel 1 igår och id
Har haft en diskussion med en annan envis ![]() Det hela gäller Turbo bilar.. Jag kan inte minnas nån klass i Rallycross där dom kör/kört med volymer upp till 1.5 liter?? om det nu funnits en sån klass hur mycket effekt åkte dom med?? Hur mycket effekt har rallycross bilar haft som mest genom tiderna på kval och tävling?? Vilka monsterklasser har funnits i Rallycross genom tiderna?? ![]() Formel 1 körde ju turbo, men mellan vilka år?? Vilka effekter kom dom upp i på kval och tävling?? Hur mycket varvade dom?? Rent generellt hur var motorerna uppbyggda, exotiska matrial/lösningar m.m?? Har för mig att formel 1 körde med extremt långa grenrör för hög effekt, iallafall på de bilder jag sett på dessa motorer stämmer det?? Hur var hållbarheten om jag kommer ihåg det hela rätt körde dom med en motor på kvalet och en i tävling därefter behövdes i princip båda renoveras?? ![]() Mvh _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||
Jag som trodde det var ett forum för allvetare
![]() Allvarligt talat så är det här forumet en guldklimp bland allt kattguld ute på internet ![]() ![]() _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||
De körde väll med turbo i f1 fram till 90 ungefär(89 tror jag om man ska va exakt men är inte helt säker)? och de värsta kvalmotrerna kunde klämma ut en 1200+ hk. Sen vet inte jag så mycket mer men andra kan säkert fylla i.
_________________ Thomas Tegbäck |
||||
Re: Klasser & volym/effekt i Rallycross/Formel 1 igår oc
Nu skall jag väl inte påstå att jag är kunnig i ämnet RallyCross men vad jag vet är att Grupp-B bilarna förbjöds i WRC 1:a jan -87 och då vart dessa "monster" högintressanta !!! Pegout 16v turbo, MG Metro, Lancia Delta S4 gick ju dit medans Sport Quattro togs ur produktion som dessutom var det enda "monster" som fortfarande baserade karossen som en enhet med motorn fram och inte med ett rörramschassie och mittmotor. Audins bygge var redan med tiden förlegad och de hade inte för avsikt att vara kvar i WRC-sammanhang längre. Däremot var och är fortfarande 20v-maskinen en riktig juvel och kan sällan överträffas i prestanda och uthållighet... I RallyCross tror jag det reglerades då med ett maxslag och ett maxborr som inte fick överstiga 1800cc men däremot turbomatades dessa maskiner. Har hört att Pegouts maskin ibland levererade en bit över 700 häst när det var som värst men det är bara vad jag hört och läst, Hurvida det är sant är jag inte rätt man att bedömma.
Även här en del spekulationer !! Men om jag inte missminner mig började turbo-eran i mitten/slutet på 70-talet iom. Renaults RS/RE20 formelkärra. Dock togs turbo-eran ur leken i F1-sammanhang -86 eller -89 i samband med WRC's beslut om Grupp-B tror jag. Utvecklingen gick ju i ett rasande tempo... Men against the machines !!! Under loppen ströps!!! motorerna till 800 häst men under kvalen var det fritt fram för kreativiteten s.a.s. Då plockades det ut med lätthet dryga 1200 hästar ur 1500cc-maskiner !!! som då var volymmässigt max. V6 var på modet då.. Hur mycket de varvade vet jag väl bara på ett ungefär men dagens motorer varvar mycket mer än så eftersom det bästa sättet att få ur mer effekt ur en motor är att höja varvtalet helt enkelt om man inte använder sig av någon typ av respirator vill säga men det är förbjudet... Kommer däremot ihåg Hondas 1500-maskin levererade lika många hästar som antalet kubikcentimeter !!! Deras 6:a var en fiberarmerad plast-historia med keramikkolvar/ventiler och stakar/vev av nån special legering av titan eller vad det nu var... Mycket hysch, hysch !!! Den varvade bortåt 14 000 rpm. Längden på grenrören har väl ev. att göra med dåtidens mått att kunna maxa fyllnadsgraden på bästa möjliga sätt vilket inte alls är lika extremt numer eftersom dagens aggregat är så otroligt mycket bättre... Hållbarheten på motorerna var lika bra då som nu ska man kunna säga. M.a.o. ingen större skillnad.. Skillnaden är väl att dagens motorer är så mycket lättare och att de varvar mycket mer. Vikter mellan 80 - 100 kilo är inget unikt och att de sedan varvar uppåt 19 000 - 20 000 rpm. Då krävs det en del speciallegeringar i materialet för det råder otroliga påfrestningar... En vevstake som varvar 19 000 fördubblar sin egen vikt 7 - 8 gånger !!! _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||||
Fyller på lite i spekulationerna ur minnet bara angående F1.
Det var väl -77 eller -78 som Renault drog igång turboeran. 1,5 liter var maxvolym och endel körde 4cyl och en del 6 cyl. Tror det var -88 som det kom en begränsning av laddtrycket på 4 bar och säsongen -89 var sista säsongen med turbo, sen blev det 3,5 liter sug vilket senare minskades till 3,0 liter (var det -95 eller -96?) Hållbarheten var nog rätt mycket sämre då speciellt i kvaltrim och motorerna från -87 gav väl ca 1500 hk vid kval och 800-900 hk under tävling med en turboboost knapp för väl valda tillfällen, som jag då tror gav samma laddtryck som under kval. Någon som kan komma med lite korrekta fakta? ![]() mvh Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Förresten om man är intresserad av de gamla Grupp B bilarna kan jag starkt rekommendera denna sida!
http://www.stormloader.com/groupb/ve ![]() _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||
Fakta(?): Renault kom med första turbobilen till Silverstone -77. Turbo förbjöds till -89 års säsong. Sista(?) världsmästaren i Formel 1 med turbomotor var alltså Ayrton Senna med en McLaren-Honda 1988. Första världsmästaren med turbomotor var Nelson Piquet 1983 med Brabham-BMW. (Se där, jag fick med BMW i det här inlägget också!!!)
![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
har läst att bmw stängde wastegaten helt på kvalen d.v.s övervarvade du så sprängde man bokstavligt talat motorn pga av laddtrycket, rayllcross har väl aldrig haft 1,5 l motorer vad jag vet
|
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3948 besök totalt |