Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
5667 besök totalt |
SAAB borde fortsatt med det här
![]() Ja hade inte en aning om att de byggt formelbilar men kollar just nu på Auction Kings på discovery där de kränger en sådan som bilderna visar här ![]() Såldes tydligen som byggsats på 1300dollar på 60 talet Lät som att de sitter en tvåtaktare i den. Det verkar vara just denna som var med i programmet, lite ombyggd mot hur de såg ut från början? http://www.saabhistory.com/2007/07/1 http://blogs.discovery.com/discovery [img]http://blogs.discovery.com/.a/6a00d8341bf67c53ef015431faf32c970c-pi[/img] [img]http://blogs.discovery.com/.a/6a00d8341bf67c53ef01538e27edbe970b-pi[/img] [img]http://blogs.discovery.com/.a/6a00d8341bf67c53ef014e881b8e1f970d-pi[/img] |
_________________ Philipp Klement |
Saab har en del skön formelbilshistoria, bakom de mer kända rallyframgångarna.
De två gul/blå Formula Juniorbilarna byggdes inför säsongen 1960 och kördes främst av Carl-Magnus Skogh, Erik Carlsson och Gösta Karlsson 60-61 i Sverige, Danmark och Finland. Blev en del pallplatser med den då överlägstet kraftfulla tvåtaktaren jämfört med konkurrenternas trimmade 4:or från Ford, Peugeot och Fiat. Bästa rejset var nog i Danbmark när Skogh utklassade Lotus och gänget med förare som Jackie Stewart, Jim Clark med flera i Formula Juniorklassen (direkt föregångare till F3) Tyvärr gick en sprint i fördelaraxeln av ett par varv från mål i överlägsen ledning på Roskilde Ring. Alla skrattade åt den märkliga formelbilen med framhjulsdrift och avsaknaden av en riktigt ram. (tvåtakt var man van vid på den tiden däremot, även i formelbilar) De enda som visade Saab någo nrespekt var en viss Colin Chapman, som berömde den lätta och smarta konstruktionen med självbärande stålchassi. Två år senare kom Lotus 25, som anses vara den första formelbilen med monoqocue. Undrar var inspirationen kom ifrån och vem som var först egentligen? ![]() Saab provade monoqocuetekniken redan 1956 för övrigt på Sonett 1. Före sin tid eller? ![]() Dessa potenta men ganska svårkörda bilar byggdes bara i två ex. Bägge bevarade hos Saab museet. (gissa om jag är glad att det finns kvar!...) Bilarna i annonsen är amerikanska Qunatum. Utöver ett mindre lyckat försök att konkurrera med bitrtiska bugetsportbilar som MG Midget och Triumph Spitfire, med Saab baserat liten öppen sportbil byggde man också ett 50-tal formelbilskit för en enhetsklass kallad Formula Saab. Precis som i Formel Vee byggde klassen på att alla mekaniska komponenter kom från en och samma tillverkare och modell. I detta fall innebar det framvagn från Saab 96, både fram och bak, kuggstång, pedalställ, växellåda och motor, liksom bromsar och hjul kom också från 96:an. Detta monterades i en ganska lätt rörram, med tankarna integrererade i de två övre tjockare ramrören. Med hela drivapketet bakom föraren fick man utna krusiduller enkelt ett mittmotorkoncept och givetvis rwd. Jänkarna säger att drygt ett dussin blev färdigbyggda. De rejsar ganska frekvent i amerikansk historisk clubracing än idag. I Sverige finns det idag en bil. Den togs från början in av Saab för utvärdering, men ratades, främst av marknadsfolket som inte kunde förlika sig med en Saab som drev i fel ände. Denna bil gick sedan lätt modifierad i F3 1000cc klassen och är idag under renovering. Bägge dessa bilar har jag haft äran att få provköra. Snabbare än Fvee, men rår inte på snabbare historiska Formel Ford. Men ljudet slår allt på 4-hjul! ![]() Sedan byggde Sigvard Sörensen en monocoqueracer, kallad Facett (samma upphovsman som till den konverterade Sonetten med samma namn) Denna rejsade också i F3 1000cc med tvåtaktsmotor. Men planen var en svensk formel Saab klass. mittmotor och rwd även här. Planer fanns senare på V4 motor, men det blev aldrig verklighet. Bilen finns sedan ett par år i Schweitz hos en Saab-samlare. Minst en Techno F4 fick sin 250cc MC motor utbytt mot den betydligt kraftigare Saabmotorn. Jag vill itne påstå att det var ett så lyckat koncept. Chassieflexet var inte helt blygsamt.... Under mitten av 80-talet byggde Saab en liten serie potenta F3 motorer. Dessa monterades i Reynard 853, so mvar den första F3:an med kolfibermonocoque. I Sverige vann Thomas Danielsson SM med bilen 1985 och i England kördes två bilar i Brittiska F3 mästerskapet, bl,a, av den senare BTCC stjärnan Anthony Reid. Ett par av dessa bilar finns kvar i svensk ägo. Sedan avrundades Saabs formelbilshistoria i USA med Barber-Saab. En enhetsklass där alla bilarna hade Saabs 2-litersturbomaskin på ca 250 hk. Bl.a. Kenny Bräck fick sitt genombrott här. Edit; Nu med bilder, nedan Formula Junior racern från 60/61 ![]() ![]() ![]() Edit: Några bilder till: En av de Reynard 853 som gick i Brittiska F3 mästerskapet. ![]() Barbet Saab - en av dessa satte fart på Kenny Bräcks karriär. ![]() Läckrast av de utlandsbyggda, Quantum med Saab 962-T komponenter, vill ha!!! ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
5667 besök totalt |