Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Provkörning av V8 Supercar
1373 besök totalt
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010

Trådstartare
Dags för ännu en provkörningsrapport (min förra av Formula Ford återfinnes här).

Denna gång nalkades det "V8 Race car" som jag misstänker är snarlikt/identiskt vad man kör med i V8 Supercar-serien om än med några år på nacken.

Dagen inleddes med att vi delades in i grupper på 3-4 pers som skulle dela bil och instruktör som var en "professional racing driver". Självfallet inga jag kände igen, det var väl inte direkt Mark Webber, men jävligt trevliga killar med många år av racing bakom sig. De körde först runt oss i standardbilar ett par varv för att vi skulle få koll på banan och lite basics. Sen var det bara hoppa in i bilen med instruktören i passagerarsidan och med intercom-radio.

Körningen var begränsad till blott 6 varv och jag hoppades på att kunna få lite avancerad coaching från instruktören. Men tyvärr verkade de utgå från att ingen nånsin kört på bana förut och så fort jag ens försökte trycka på lite så bad han mig dra ner på tempot. Nu körde jag ju inte direkt sakta och de som aldrig kört på bana förut hade säkert tyckt det gick fruktansvärt fort, men jag hade ganska högt ställda förväntningar på bilen och kände inte alls att jag var ens i närheten att utnyttja dess fulla potential (något jag verkligen fick bekräftat senare).

Tyvärr kan jag inte säga så mycket om hur bilen var att köra eftersom jag aldrig var i närheten av att utnyttja den.

MEEEEN!! Till min förvåning så visade det sig att vi även skulle få åka med som passagerare 3 varv när racingförarna körde. Och jääääävlar vad jag hade underskattat de där bilarna. Även om jag hade fått köra så fort jag vågat hade jag varit långt ifrån gränsen av vad bilen var kapabel till.

Han bromsade senare än jag gjorde i Formula Forden, och lyckades kasta runt bilen som om den vägde 150kg. Videon gör det så klart inte rättvist (särskilt inte med tanke på hur dålig den blev), men det här var verkligen en ögonöppnare som helt klart fick ner en lite på jorden igen.
Jag trodde jag var hyfsat snapp men det här var helt overkligt.

Hade jag fått välja mellan att köra 5 varv till och vara passagerare 5 så hade jag inte tvekat att välja det senare.

Här nedan har ni en video från åkturen som passagerare. Dessvärre med ganska kass vinkel för att se banan men man ser åtminstone interiören ganska bra.

BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Bara lite avundsjuk!
Helrätt att lägga pengarna på detta. thumbs up

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
PerS