| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Avgassystem i rf till en alfa 75?
|
1155 besök totalt |
|
Har precis gjort färdigt 4 moduler på tigen så ja tänkte snickra ihop ett system i rostfritt till en alfa 75 3.0. hoppas på tips och funderingar kring detta även om det kanske inte är så avancerat för rejsa folket precis men jag hade uppskattat all hjälp då jag inte har en aning om vad man ska tänka på. dimension? så rakt som möjligt? var kan jag skaffa lämpligt material i malmö området? Det ända jag har en hum om är själva svetsningen och då även inte särskilt mkt då jag inte svetsat rör så mkt innan men det ska nog gå me lite övning =)) hoppas på att det inte har varit helt förvirrande att läsa! tack på förhand mvh _________________ Emanuel ocaranza |
||||
|
Re: Avgassystem i rf till en alfa 75?
Du lär behöva en hel del mer verktyg än din tig-svets... Ska du göra ljuddämparna själv? hålplåt, vanlig plåt, anslutningar Böja rör, eller har du tänkt att svetsa in en avsågad del från en 90 graders böj? Böja tunnväggiga rör kräver speciell utrustning eller sand och pluggar och gassvets och mycket tålamod. Trevligt att ha någon skarv på röret, blir smidigare bitar att hantera och enklare att montera/demontera. Kör du 2 flänsar mot varandra, men du behöver då en kona 'bakom' flänsen. Eller varianten på köpessystem med ett större rör som går ovanpå det andra röret och då behöver du en expander. Vill inte stoppa dig men ska du få det bra behövs en hel del verktyg och det tar oftast några avgassystem att få det bra. Annars är väl tricket så många och så stora ljuddämpare du kan få dit av platsen, då många gatkörningar har riktigt hårda bullerkrav. _________________ Roland Johansson |
||||
|
en gång i tiden beställde jag från ray.se vet inte om det går längre eller om man måste gå via mekonomen eller dyl.
där köpte jag i alla fall raka rör, böjar, skarvar och dämpare, sen är det "bara" att kapa och svetsa _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||||
|
Tack för dom snabba svaren!
Jag va inne på samma spår som yaskin till att börja med, köpa befintliga rör och böjar att kapa och svetsa.. Ljuddämparen tänkte jag trä över röret. Hur blir det om man kapar upp 4 spår och sen trycker och våldar lite lätt? annars får jag väl göra en egen dämpare, finns verktyg till iaf. Inte så avancerat som många andra här på rejsa hade gjort men åjag vill börja på en enkel nivå och därefter utveckla tekniken. 75an har 2 rör som går jämsides och jag har hört nånstans att det är bättre med ett singel rör, stämmer det? Hur påverkar avgaspulserna varandra? Vad är ett avstämt avgassystem? Tack på förhand mvh _________________ Emanuel ocaranza |
||||
|
hmm.. är väl bara att åka till biltema och köpa kapskivor, rör, böjar i olika vinklar och ljuddämpare i olika storlekar..
för grova rör ångrar man alltid att man bygger med så ta ett snäpp klenare än du tänkt.. bygg avgassystemet efter BILENS golvform och inte garagegolvets form.. har bilgolvet nån extra dum form nånstans, justera med slägga till rätt form.. att få systemet så långt bort från backen som möjligt är alltså ett av målen.. har knappt sett en alfa i verkligheten men dom flesta bilar har ju tyvärr ingen plats som helst för avgassystem under golvet
först bygger dom en bil sen kommer dom på att man måste ha avgassystem oxå och då hänger dom det 20cm under bilen istället.. (har nog tappat räkningen hur många gånger jag har skrapat sönder rören på mina sänkta bilar..) aah... fan, missade att det skulle vara rostfritt.. aja.. förfarandet är ju precis det samma fast man får skaffa rör från nån annan firma istället.. var det inte just rakarör som säljer delar? går säkert snabbt att hitta efter lite googlande.. finns hur många firmor som helst som säljer sånt men nu står det helt still.. som sagt
lite klenare än du egentligen tror att du vill ha..
nej, så golvnära så möjligt, men ändå självklart så flödesvänligt som möjligt.. jag bygger alltid med lillfingerpassning... dvs. går lillfingret mellan röret och bilen så är avståndet perfekt.. _________________ //Johan Karlsson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1155 besök totalt |