Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
MC-motor, för och nackdelar
<<   1, 2
9195 besök totalt
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1911



Re:

tias240 skrev:
Motorpacketet från en Rocket kanske borde funka rätt fint. 3-pip på 2.3l 140hk å 200nm, kardandrift och torrsump från fabrik. http://en.wikipedia.org/wiki/Triumph_Rocket_III


Fördelarna är ju sekventiell låda och torrsump, men 140 hk och 200 Nm ur 2,3 l känns inte överdrivet upphetsande, min bruksbil har 145 hk och 190 Nm ur 2,0 l vid liknande varvtal (Ford Duratec).

Men om vikten är markant lägre än ett liknande paket från en bil så kan det ju vara intressant ändå, särskilt om det finns trim så att man kan närma sig lite roligare litereffekter. Överladdning borde inte vara så dumt (så slipper man öka varvet så mycket), centrifugalkompressor (Rotrex) kanske? Och ljudet från en trecylindrig maskin som dessutom har lite slagvolym borde kunna bli helrätt

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
tias240
Borlänge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 55



Re:

Victor. skrev:
tias240 skrev:
Motorpacketet från en Rocket kanske borde funka rätt fint. 3-pip på 2.3l 140hk å 200nm, kardandrift och torrsump från fabrik. http://en.wikipedia.org/wiki/Triumph_Rocket_III


Fördelarna är ju sekventiell låda och torrsump, men 140 hk och 200 Nm ur 2,3 l känns inte överdrivet upphetsande, min bruksbil har 145 hk och 190 Nm ur 2,0 l vid liknande varvtal (Ford Duratec).

Men om vikten är markant lägre än ett liknande paket från en bil så kan det ju vara intressant ändå, särskilt om det finns trim så att man kan närma sig lite roligare litereffekter. Överladdning borde inte vara så dumt (så slipper man öka varvet så mycket), centrifugalkompressor (Rotrex) kanske? Och ljudet från en trecylindrig maskin som dessutom har lite slagvolym borde kunna bli helrätt

3 veckor efter att Triumph släppte rocket;en så kom jänkarna med både turbokit å kompressor. Största fördelen jag ser om man ska ha den i en bil är ju att det är "bara" å bulta dit en kardan. 1sta modellen av den hojen vägde 350kg ungefär, det fanns/finns vissa ägare som tror att effekten är i underkant. Har lite koll på dom då jag skruvat Triumph i 6-7 år

_________________
Mattias Axelsson
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1911



Re:

tias240 skrev:
Victor. skrev:
tias240 skrev:
Motorpacketet från en Rocket kanske borde funka rätt fint. 3-pip på 2.3l 140hk å 200nm, kardandrift och torrsump från fabrik. http://en.wikipedia.org/wiki/Triumph_Rocket_III


Fördelarna är ju sekventiell låda och torrsump, men 140 hk och 200 Nm ur 2,3 l känns inte överdrivet upphetsande, min bruksbil har 145 hk och 190 Nm ur 2,0 l vid liknande varvtal (Ford Duratec).

Men om vikten är markant lägre än ett liknande paket från en bil så kan det ju vara intressant ändå, särskilt om det finns trim så att man kan närma sig lite roligare litereffekter. Överladdning borde inte vara så dumt (så slipper man öka varvet så mycket), centrifugalkompressor (Rotrex) kanske? Och ljudet från en trecylindrig maskin som dessutom har lite slagvolym borde kunna bli helrätt

3 veckor efter att Triumph släppte rocket;en så kom jänkarna med både turbokit å kompressor. Största fördelen jag ser om man ska ha den i en bil är ju att det är "bara" å bulta dit en kardan. 1sta modellen av den hojen vägde 350kg ungefär, det fanns/finns vissa ägare som tror att effekten är i underkant. Har lite koll på dom då jag skruvat Triumph i 6-7 år

Perfekt thumbs up
Då är det väl egentligen "bara" backväxel som ska lösas på något sätt.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 883



TVÅ MC motorer!

Det är ju ett koncept som flertal backracingkillar i England kör/kört med.
Ja ochså Tiger 7orna och nån till, han med hundkojorna.
Det är vad jag drömmer om att göra någon dag i min gammla amatörbyggdregisterade bubbla som står och väntar på att andra projekt ska bli klara..
Två på tvären bak mittmonterat.
Lösning?
Mellanaxel men om det blir mot en kardan och en diffklump (troligast) eller andra lösningar, vet jag ej.

Två R1 är billiga och 300 hk med cirka 600 kg bil kan inte vara fel?
Två Busa på 180 hk....bättre men kostar mer.
Två MC motorer med lite blås i insugen......Oj va kul!

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Escort 900 Turbo... kompsänkt så mkt att de fick förlänga kamkedjan med en extra länk:

nytt filmklipp: http://www.youtube.com/watch?v=avYIcndUSQY&feature=related

http://sites.google.com/site/situneweb/cars2/escortrr

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 883



Re:

Kristian Hesselmark skrev:
Escort 900 Turbo... kompsänkt så mkt att de fick förlänga kamkedjan med en extra länk:

http://www.youtube.com/watch?v=7JEvaqiLK9M

http://sites.google.com/site/situneweb/cars2/escortrr


Tittade på filmen och blev nästan sur...ja fan visst gick den och lät bra men det var ju en Escort och so what?
Tänkte att du lagt den på fel sida.
Dessutom hyfsat farlig körning med killen vid sidan om vägen i tangentens riktning MEN sedan fattade jag. FRÄCKT!
Turbobusa har ju även varit en tanke, eller rättare sagt min Autorotor 3150 2.3 som ligger och "rostar" på hyllan på en BUSAmotor, mysigt men dyrt när det blir för mycket moment.
För det är min teori. Turbo hyfsat OK men kompressor rycker koppling eller växellådan direkt?

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 883



Någon som vet eller om inte, som har teori hur Tiger kopplar ihop dessa?
Kedja på en gemensam kardan, eller mellan kardan som sedan kopplar in i den vanliga?
By the way så har jag en av deras kommersiella VHS videos från när det begav sig i början och de byggde den första av dessa. Skitfräckt!


_________________
Fredrik Reichel
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Här har du lite mer info om Z100 (som är en 4wd)
http://www.youtube.com/watch?v=u3qtfY0Ps74

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Är nog ett jävla bök att få 2 motorer att lira bra ihop om dom ligger i linje med varandra och inte paralellt.
Tänker alltså på vibrationer i kardan. Ser inte hur det kan göras annat än med en fast axel som går längs med motorerna och som sitter i chassiet via flera lagrade punkter/mothåll. Motorerna kopplas mot denna med varsin MC kedja. Sen kardan till bakklumpen. Detta "borde" göra att motorerna kan vibrera någorlunda isolerat från varandra. Dvs jag tror på helt egna motorfästen och inte stag från block till block som tiger använder (se mitten av bilden ovan) då detta via krockande vibrationsrörelser kan mångdubbla vibrationskrafter på skruvhålen i blocket och orsaka metallutmattning.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Håkan

Här sen Dec 2003
Inlägg: 13




_________________
Håkan Magnusson
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



Re:

Håkan skrev:
Kolla den här vill man ha en snabb bil blir det inte bättre än så här

http://www.youtube.com/watch?v=SXZR5srXeHE

http://www.totalkitcar.com/2012/02/03/%E2%80%98how-fast%E2%80%99-is-a- . . . .

Sugen man blir att överladda busan...

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Re:

bfd_henriksson skrev:
Håkan skrev:
Kolla den här vill man ha en snabb bil blir det inte bättre än så här

http://www.youtube.com/watch?v=SXZR5srXeHE

http://www.totalkitcar.com/2012/02/03/%E2%80%98how-fast%E2%80%99-is-a- . . . .

Sugen man blir att överladda busan...


Kan inte tänka mig något förutom en formelbil som kan konkurrera på svenska tighta banor med en rätt preppad ultralätt turbo-busa, 4-500hk, på med lite rejäl front och bakvinge och få in den i modsport eller liknande bara så.... sen jävlar...

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Re:

Frallan2 skrev:

Tittade på filmen och blev nästan sur...ja fan visst gick den och lät bra men det var ju en Escort och so what?
Tänkte att du lagt den på fel sida.
Dessutom hyfsat farlig körning med killen vid sidan om vägen i tangentens riktning MEN sedan fattade jag. FRÄCKT!
Turbobusa har ju även varit en tanke, eller rättare sagt min Autorotor 3150 2.3 som ligger och "rostar" på hyllan på en BUSAmotor, mysigt men dyrt när det blir för mycket moment.
För det är min teori. Turbo hyfsat OK men kompressor rycker koppling eller växellådan direkt?


Oj, sorry. ser att det vart fel filmklpp. vet ju att dessa ej är "rätt" för rejsa. byter ut det nu.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Allmänt banåkaforum
MC-motor, för och nackdelar
<<   1, 2
9195 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande