| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
MC-motor, för och nackdelar
|
<< 1, 2 9195 besök totalt |
|
Re:
Fördelarna är ju sekventiell låda och torrsump, men 140 hk och 200 Nm ur 2,3 l känns inte överdrivet upphetsande, min bruksbil har 145 hk och 190 Nm ur 2,0 l vid liknande varvtal (Ford Duratec). Men om vikten är markant lägre än ett liknande paket från en bil så kan det ju vara intressant ändå, särskilt om det finns trim så att man kan närma sig lite roligare litereffekter. Överladdning borde inte vara så dumt (så slipper man öka varvet så mycket), centrifugalkompressor (Rotrex) kanske? Och ljudet från en trecylindrig maskin som dessutom har lite slagvolym borde kunna bli helrätt
_________________
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||||
|
Re:
3 veckor efter att Triumph släppte rocket;en så kom jänkarna med både turbokit å kompressor. Största fördelen jag ser om man ska ha den i en bil är ju att det är "bara" å bulta dit en kardan. 1sta modellen av den hojen vägde 350kg ungefär, det fanns/finns vissa ägare som tror att effekten är i underkant. Har lite koll på dom då jag skruvat Triumph i 6-7 år _________________ Mattias Axelsson |
||||||
|
Re:
Perfekt Då är det väl egentligen "bara" backväxel som ska lösas på något sätt. _________________
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||||
|
TVÅ MC motorer!
Det är ju ett koncept som flertal backracingkillar i England kör/kört med. Ja ochså Tiger 7orna och nån till, han med hundkojorna. Det är vad jag drömmer om att göra någon dag i min gammla amatörbyggdregisterade bubbla som står och väntar på att andra projekt ska bli klara.. Två på tvären bak mittmonterat. Lösning? Mellanaxel men om det blir mot en kardan och en diffklump (troligast) eller andra lösningar, vet jag ej. Två R1 är billiga och 300 hk med cirka 600 kg bil kan inte vara fel? Två Busa på 180 hk....bättre men kostar mer. Två MC motorer med lite blås i insugen......Oj va kul! _________________ Fredrik Reichel |
||||||
|
Escort 900 Turbo... kompsänkt så mkt att de fick förlänga kamkedjan med en extra länk:
nytt filmklipp: http://www.youtube.com/watch?v=avYIc http://sites.google.com/site/situnew _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
|
Re:
Tittade på filmen och blev nästan sur...ja fan visst gick den och lät bra men det var ju en Escort och so what? Tänkte att du lagt den på fel sida. Dessutom hyfsat farlig körning med killen vid sidan om vägen i tangentens riktning MEN sedan fattade jag. FRÄCKT! Turbobusa har ju även varit en tanke, eller rättare sagt min Autorotor 3150 2.3 som ligger och "rostar" på hyllan på en BUSAmotor, mysigt men dyrt när det blir för mycket moment. För det är min teori. Turbo hyfsat OK men kompressor rycker koppling eller växellådan direkt? _________________ Fredrik Reichel |
||||||
|
Någon som vet eller om inte, som har teori hur Tiger kopplar ihop dessa?
Kedja på en gemensam kardan, eller mellan kardan som sedan kopplar in i den vanliga? By the way så har jag en av deras kommersiella VHS videos från när det begav sig i början och de byggde den första av dessa. Skitfräckt!
_________________ Fredrik Reichel |
||||||
|
Här har du lite mer info om Z100 (som är en 4wd)
http://www.youtube.com/watch?v=u3qtf _________________ Mvh // Niklas L |
||||||
|
Är nog ett jävla bök att få 2 motorer att lira bra ihop om dom ligger i linje med varandra och inte paralellt.
Tänker alltså på vibrationer i kardan. Ser inte hur det kan göras annat än med en fast axel som går längs med motorerna och som sitter i chassiet via flera lagrade punkter/mothåll. Motorerna kopplas mot denna med varsin MC kedja. Sen kardan till bakklumpen. Detta "borde" göra att motorerna kan vibrera någorlunda isolerat från varandra. Dvs jag tror på helt egna motorfästen och inte stag från block till block som tiger använder (se mitten av bilden ovan) då detta via krockande vibrationsrörelser kan mångdubbla vibrationskrafter på skruvhålen i blocket och orsaka metallutmattning. _________________ Mvh // Niklas L |
||||||
|
Kolla den här vill man ha en snabb bil blir det inte bättre än så här
http://www.youtube.com/watch?v=SXZR5 http://www.totalkitcar.com/2012/02/0 _________________ Håkan Magnusson |
||||||
|
Re:
Sugen man blir att överladda busan...
|
||||||
|
Re:
Kan inte tänka mig något förutom en formelbil som kan konkurrera på svenska tighta banor med en rätt preppad ultralätt turbo-busa, 4-500hk, på med lite rejäl front och bakvinge och få in den i modsport eller liknande bara så.... sen jävlar...
_________________ Mvh // Niklas L |
||||||
|
Re:
Oj, sorry. ser att det vart fel filmklpp. vet ju att dessa ej är "rätt" för rejsa. byter ut det nu. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
MC-motor, för och nackdelar
|
<< 1, 2 9195 besök totalt |

