| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
klarlacka kolfiber? vilken typ av lack?
|
2 besök senaste veckan (3882 totalt) |
|
funkar det att använda vanlig bil-klarlack eller ska man ha nån speciell klarlack? mvh// _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
|
Är det en stor yta så rekommenderar jag lackspruta
Annars kan du använda vilken lack som helst, funkar iaf för mig. Lägg hellre för lite & flera gånger än för mycket & få "skummande" yta i klarlacken. Hänt mig ett par gånger vid klarlack av sprayburks-typ. Se bara till att ytan är rentvättad & ev finslipad så du får bra vidhäftning. lycka till _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
|
Jag rekommenderar en två komponents klarlack och sen utan att spä den. Gärna en som är flexibel och sträcker sig bra när man lägger den.
Dock ska du slipa över med 1500 papper för att rugga upp ytan. Sen för att slippa lägga 10-15 lager med mellanslipningar för att slippa porerna brukar jag pensla på första lagret. sen slipa ner nästan hela igen innan jag drar igång med sprutan. Så sätt får du ner till 3-4 lager med mellanslipningar. Tänk på att tvätta ordentligt med vanligt ljummet vatten först (släppmedel rester). Sen ta i lite diskmedel för att få bort ev vax rester från formen. För att få super toppfinish ska du slipa ner med 2000 papper och sen polera upp med 3m medel. Dock går detta endast att göra bra på större yter såsom takluckor, huvar m.m. Lycka till
_________________ Henrik Jolfsson * Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar * ( http://www.hjcc.se ) |
|
det gäller 2st dörrsidor på insidan som ska införskaffas till våren. kommer köpa en kolfiberskiva för varje dörr.
Är det lätt att kapa till 2mm kolfiberskiva, t.ex. runda hörnen m.m.? //Chrille _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
|
kan man vare sig lackera eller göra underarbetet själv lämnar man över jobbet till en seriös lackfirma..
blir inte dyrare än att göra det själv om man inte redan har det mesta som behövs.. sen ska man ha en lackbox, stor kompressor, spruta för flera tusen osv.. _________________ //Johan Karlsson |
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (3882 totalt) |