Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3528 besök totalt |
Risken är väl att den hade gått med nosen före hela vägen om man inte ställer upp den med hjälp av handbromsen.
Varför måste alla nya Audibilar understyra något in i h.......? Men kortet är väldigt snyggt med fin symmetri! _________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||||||
Men det måste ju vara ett ställe det går tillräckligt fort och då föll min tanke på S-K. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||
Det går nog FÖR fort(240 km/h?) vid S-K med en sådan bil för att man skulle våga sig på en sådan manöver över krönet! ![]() Det är nog mycket enklare ställa upp bilen sådär i en långsammare böj på en lägre växel! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||
Sablar va kul det var! Dessutom tror jag inte att det sliter alltför mycket på bilen. Har aldrig åkt så mycket sidledes i hela mitt liv - helskoj!
Lärde mig en ny sak, trots att bilen i princip har snurrat och står i c:a 100 grader mot färdriktningen (man har alltså passerat 90 grader sidledes och rumpan åker för framhjulen) går det faktiskt att hämta hem situationen genom att gasa med fullt rattutslag. En annan upptäckt som iofs inte är helt ny men lika skoj att återupptäcka är hur sjukt bilen drar när alla fyra hjulen står åt samma håll. Finns det bara lite snö och inte enbart glansis känns det nästan som att åka på asfalt. Jag kan nästan jämföra det med en snöskoter som står och slirar på isen med bandet och plötsligt får lite fäste - då blir det åka av! _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
_________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||
Jag lärde mig faktiskt samma sak förra veckan, när jag var ute på isen. Dvs att det går att hämta hem bilen, genom att gasa, när man passerat det man tror är gränsen för snurrning. ![]() Det går alltså även med en framhjulsdriven bil! ![]() Första gången jag trodde att jag passerat gränsen, så släppte jag och gjorde en "360-gradare". Det är iofs ganska skoj det med! ![]() ![]() Men sen lärde jag mig att gasa och "dra" bilen ur situationen istället. ![]() Då snurrade jag inte en gång på två timmar! Men handbromsen fick jobba hårt... ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||
Det stämmer det där med handbromsen. Fegar man in i böjen då understyr det och jag vete tusan hur man tar sig ur det om man inte rycker lite i kryckan. Har man väl fått ut baken lite så är det bara att fälla ner och lämna bakomvarande i ett vitt moln. ![]() Även det här med att hämta hem en "översladd" som verkar hopplös är ganska häftigt! Det har varit en otroligt lärorik tid man tillbringat på isen. Tyvärr är det så nerkört här i Lidköping nu så det går inte att åka längre. ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
Det där med att gasa sig ur en sladd är riktigt bra att kunna, att det dessutom är kul är ännu bättre. ![]() I en framhjulsdriven bilen behövs handbromsen mer men det går även där att få upp en ställ med antingen "scandinavian flick" eller med lite vänsterbroms. När man får till flytet på det senare går det att köra grymt fort. ![]() |
||||||
Prova att öppna upp styrningen tills du får den att styra så kan du klara dig ur understyrningen även utan handbroms. Den naturliga reaktionen är oftast att styra med men det förvärrar ju bara situationen. Skall man köra brett måste man dock ställa upp den innan eller fuska med handbromsen. Det gäller till viss del med baklhjulsdrivet ifall om man skall köra fort på is och snö. |
||||||
Mer än mig som har fått mer smak av iskörningen iaf
![]() Ett gott råd som är så j¤vla skoj är att få tag i ett gäng rallydäck å sätta på. Körde med framhjulsdrift brett överallt och de va bara gasa och styra och ge fullt hela tiden... Va dock inte lika kul att sätta sig en den bakhjulsdrivna bilen med nästan dubbfria dubbdäck även om de är riktigt skoj de oxå! ![]() Börjar nästan tycka att vinterbilarna är roligare än sommarbilarna haha ![]() måste fixa ett par 15" fälgar till helgen så kan man köra me rallydäck å bakhjulsdrift oxå ![]() ![]() ![]() _________________ Mvh Daniel Larsson |
||||||
Att gasa sig ur sladdarna funkar alldeles utmärkt med en bakhjulsdriven också, det är det bästa sättet.. "Scandinavian Flick" är otroligt kul när man har fått in det perfekt ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||
Jag håller inte riktigt med om att man kan gasa en bakhhulsdriven bil ur sladd. Hur menar du då? Att det oftast blir värre då man kliver av håller jag dock med om så med bibehållen gas blir det oftast lättare att redan ut den men på en bil med AWD eller FWD så gasar man verkligen mer för att köra ut ur sladden. |
||||||
Hm jo ja håller nog me litegrann om att man kan gasa ur en bakhjulsdriven bil ur sladd.... Släpper man så går det ju inte bra och med bibehållen gass så går det ju bättre men det bästa resultatet enligt mig fick ja nog ändå när ja gasade mer ... då kunde bilen står rejält illa till och ända klara sig. Ska testa rejält nästa helg å laborera mera ![]() _________________ Mvh Daniel Larsson |
||||||
Tekniken vi använde med min A6 quattro går snarare ut på att bilen ställs tillrätta genom att framhjulen driver samt bak också och på så sätt drar bilen rätt. Det är inget som går på ett kick utan snarare i slow-motion känns det som.
Tvivlar på att det skulle fungera med en bakhjulsdriven eller framhjulsdriven bil på samma sätt. Tänk er - häcken på bilen är framför framhjulen och du åker sidledes, men lyckas räta upp det... ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Mm att de funkar med quatro förstår ja. ![]() Men sitter å funderar mer å mer på det och det är rätt säker på att de va min teknik med bakhjulsdriften oxå. Kommer brett in i kurvan och får upp bilen rejält brett. Scenario 1: släpper gasen och det är goodbye Scenario 2: håller kvar gasen och styr. Klart bättre resultat, funkar om bilen inte gick alltför för mycket på bredden. Scenario 3: balanserar bilen genom att trycka till på gasen mer och respektive mindre. hittar en lagom balans och bilen går ut som den ska ur kurvan. Hm snurrar i skallen nu ![]() Bra träning är det iallafall. Särskilt när de är en sjö på 2-3 bilar ![]() ![]() _________________ Mvh Daniel Larsson |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3528 besök totalt |