Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tyck till val mellan 2 bilar
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (6223 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

900rr skrev:
Nån som vet vad import kostnaderna blir från Uk och Tyskland ? skiljer det sej mycket ?
Lite längre resa från UK, men du kör hem på UKskyltar (betala och kolla att V5C delen skrivs för permanent export, sen kör du bara) och försäkring från bolag här hemma.
Jag hämtade min hos firma i Glasgow halv sex på en fredag, och körde därifrån en halvtimme senare, inget joxande med extraskyltar etc.
Men det var på trafikförsäkring fixad på chassinummer (jag har inte mer försäkring på den nu heller). Jag körde iofs utan "Taxdisk" vilket nog var fel (de funderade på det vid färjans säkerhetskoll).

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Det är nog också ett bra val, BMW har ju också en trevlig klubb att köra med. Men vad väger en sån cab 1600kg? Det är iaf mycket vikt att släpa på vilket gör att du behöver större däck osv som tar slut fort, så driftskostnaderna kommer nog bli avsevärt högre. Men det är ju säkert en trevlig bil att hasa runt med..

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Magnus Thomé skrev:
Räkna med bromsuppgradering om du ska köra bana med SLK'n? Alltså jag vet inte, jag undrar. Vad jag vet är att du väl knappast behöver uppgradera nåt på Boxstern för att köra bana. Rätta mig om jag har fel.

Det där fick jag äta upp

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Cédric skrev:
Det är nog också ett bra val, BMW har ju också en trevlig klubb att köra med. Men vad väger en sån cab 1600kg? Det är iaf mycket vikt att släpa på vilket gör att du behöver större däck osv som tar slut fort, så driftskostnaderna kommer nog bli avsevärt högre. Men det är ju säkert en trevlig bil att hasa runt med..

Bäst att kolla med BMW-klubben vad som gäller för bankörning med cabbe. Jag minns inte vad som gäller men jag gissar på krav på hardtop.

Skåne
Här sen Nov 2002

En vanlig missuppfattning, även här i tråden, är att 986/996-Porschemotorernas
problem fixas med oljetråg och bafflar, men tyvärr - det är inte just det felet som
är den största Jokern. Läs på ordentligt nu. Sökord: IMS Failure...

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

En undring, jag har inte varit på PCS banträffar så jag har ingen aning, men är det inte en bunt 986 och 996 på banträffarna?

Skåne
Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:
En undring, jag har inte varit på PCS banträffar så jag har ingen aning, men är det inte en bunt 986 och 996 på banträffarna?

Javisst.
(Och motorproblemet med IMS har inte direkt med bankörning att göra)

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Re:

Magnus Thomé skrev:

En majoritet skulle jag nästan våga säga, ims kan man ju lösa genom att uppgradera lagret samtidigt som man byter koppling.

En märklig sak jag noterat är att det på varje banmöte är minst en 996a som bolmar blårök vid uppstart. Vet ni vad det beror på?

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
900rr
köping
Här sen Dec 2007

Trådstartare
Jag tror nog att jag här bestämt mej nu
men kommer nog dröja ett par månader innan bilen inhandlas pga vädret..

det ska gåå fooort..
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005

Har inte kört boxtern men tyvärr slk å de är inget ja skulle kalla sportbil!
Porschen måste va bättre, annars får du ta fram nya alternativ! S2000 kanske??

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
900rr
köping
Här sen Dec 2007

Trådstartare
inga andra alt ...........

det ska gåå fooort..
Citera
CI

Här sen Dec 2002

Re:

900rr skrev:
...bestämt mej nu

SLK?

Som relativt nybliven 986-ägare har jag försökt bilda mig en uppfattning om hur vanligt det är för 986/996 med problem avs. IMS-lagret, utan att bli speciellt mkt klokare. Läser jag på nordamerikanska forum m.fl. får jag lätt intrycket att lagren rasar till höger & vänster och att problemet är mkt vanligt, men när det diskuteras (och ägarna listar ev. motorras) på svenska porscheklubbens forum ventilen, verkar det inte alls vara speciellt vanligt.

Min egen 986S inhandlades i Tyskland slutet av sommaren 2011 och hann bara köras ca 400 mil gata innan avställning för vintern. Den har rullat ca 18 500 mil med orginal motor och, så vitt jag vet, med orginal IMS-lager utan problem. Vid oljebyte har jag dissekerat oljefiltret utan att finna några synliga metallpartiklar. Jag har tankar på att byta IMS-lagret i förebyggande syfte men har ännu inte bestämt mig.

Mitt intryck är att problemet ter sig större/vanligare på internet än vad det är i verkligheten.
Citera
CI

Här sen Dec 2002

Re:

Cédric skrev:

En märklig sak jag noterat är att det på varje banmöte är minst en 996a som bolmar blårök vid uppstart. Vet ni vad det beror på?

"Bolmar blårök" låter i och för sig ganska drastiskt, men det sägs väl att p.g.a. boxermotorns liggande cylindrar så är det ganska vanligt vid stillastående motor att lite olja letar sig förbi kolvringarna och när oljan sedan förbränns vid uppstart genereras en rökpuff.
Citera
900rr
köping
Här sen Dec 2007

Trådstartare
Det blev en 2,7l boxster som nu står hemma i garaget å väntar på ursprungskontrolllen å regbes

det ska gåå fooort..
Citera
mopack
Skåne
Här sen Okt 2005

Grattis till bilen
Nu förväntar vi oss en projekttråd.....vi alla vet att *den ska vara standard* håller inte länge

Mvh
Alex

Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004

Re:

robber skrev:
900rr skrev:
Det är ingen cab.

Say what?> http://pistonheads.com/sales/3547550.htm

Vandalisera hjulhus vad e det?? thumbs down

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005

Re:

900rr skrev:
Det blev en 2,7l boxster som nu står hemma i garaget å väntar på ursprungskontrolllen å regbes

Bra val! Lycka till på banorna

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Allmänt banåkaforum
Tyck till val mellan 2 bilar
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (6223 totalt)