| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Modsportfunderingar....
|
4959 besök totalt |
|
Modsportfunderingar....
Har suttit och tittat i modsportreglementet och kommit fram till att min bil kan komma att passa in ganska så bra i klass 1 när den blir klar. Dock fastnar jag vid effektberäkningen, motorn jag kommer att sätta i bilen är en cheva bigblock 454 med 2 ventilsteknik och som det ser ut insprtning och etanoldrift. Effekt ca 500-600. Men här kommer frågetäknet, med det planerade insuget så kommer jag "bara" att ha ett spjäll till samtliga cylindrar. Hur sjutton görs effektberäkningen på min motor i sådanna fall??? och vilken tävlingsvikt skulle jag hamna på??? _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
|
Re: Modsportfunderingar....
Som jag har tolkat det så är insprutning insprutning oavsett antal spjäll. Så för din motor blir det två ventiler/cylinder och insprutning = 90 hk/l (E85 ger inget tillägg på sugmotorer). Effekten blir 7,439*90 = 670 hk. Minimivikt i Modsport 1 blir då 1674 kg. Med enkel förgasare landar det på 7,439*80 = 595 hk och 1488 kg. men kombinationen förgasare och E85 vet jag inte om det är svårt att få till eller inte. _________________
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||
|
Tjena, vill inte vara partypooper men:
Källa: http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_Spo |
||||
|
Maxvikten är 1400 kg i Modsport, det finns dock en väg in och det är...
Det förutsätter en ansökan från din sida till SPVM och Modsport där du deklarerar läget med din motor (bromspapper m.m.), anses det trovärdigt och rimligt så kan du då få en "realistisk effekt" som du ska vikta efter. Men man kan såklart inte vara säker på att det godkänns. |
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
Så egentligen så är det "omöjligt" att åka med en bigblock i modsport???
Alltså blir det en ren gatbil, med möjlighet till att hänga med på slc tävlingarna istället. Orkar inte ändra konceptet nu när motorn redan är på gång hem. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
|
Bigblock+ trimmat är svårt att få in i modsport, enda möjlighetan är som jag skrev tidigare att få in den under regeln "Om den beräknade grundeffekten uppenbarligen är felaktig får SPVM i samråd med tävlingsledningen tillämpa realistisk effekt."
|
||||
|
Re:
_________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||
|
Re:
Vill ha i den motorn för att det går, original effekten på det blocket jag har på gång hem är ca 230 häst. så det går att regga med den, dock så kräver det insprutning. Och för att inte behöva ha original databoxen så blir det etanolkonvertering. Och främsta målet med reggningen är för att slippa köra bilen på trailer till o från event. Sen är det lite en ekonomisk bit också, visst att det är dyrare att bygga en 600 hästars bigblock, men den är enligt mina v8a åkande vänner driftsäkrare än en smallblock. Sen det också att motorn delvis redan är på gång hem. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
|
Re:
Slc finns ku knappt längre
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
|
Re:
SLC finns i allra högsta grad. Det körs 5-6 race per år. Stommen är än så länge SLC-light (fd 5-papp+)....men det snickras på bilar runt om i landet...så det är bara att anmäla sig och åka..
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Modsportfunderingar....
|
4959 besök totalt |