Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Att köra under bolagsform? Hur? Mycket billigare?
2434 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

Förstår om man inte vill skriva om hur man kör sin gräsrotsracing eller bankörning i bolagsform när det gäller frågor som kanske hänger på gärsgårn utifrån skatteverkets syn på det hele. De kan ju vara kinkiga. Men finns det grundtips på vad som är okej att göra?

- Skapa ett eventföretag som har några event per år? Kan man då få in en del kostnader för drift av en bil till exempel?

- Jag vet att en hel del långloppsteam kör i bolagsform, vad har man för verksamhetsbeskrivning, dvs den som skatteverket ser?

Har du fler frågor så skriv! Eller tips?

Stockholm
Här sen Dec 2002

Re: Att köra under bolagsform? Hur? Mycket billigare?

Magnus Thomé skrev:

- Skapa ett eventföretag som har några event per år? Kan man då få in en del kostnader för drift av en bil till exempel?

Grunden för en verksamhet är att intäkter>kostnader. om verksamheten handlar om förarutveckling är det logiskt att hålla events och en eller flera bilar att utveckla principer, testa koncept samt tillåta viss uthyrning (=ta betalt per tid eller tillfälle). viss reklam kan det också vara men då borde det synas att det är en rullande reklampelare också. har man en större icke relaterad verksamhet kan ett race-team ingå men man bör tänka på syftet och kombinera, tex medarbetarutveckling (lagverksamhet), reklam, uthyrning etc.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
En större omsättning - oberoende vinst/förlust - brukar väl vara en fördel för det visar på att det är en riktig verksamhet och inte bara "låtsasverksamhet kring bara en bil och dess kostnader". Ungefär som du redan skrivit men formulerat lite annorlunda bara.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag antar att skatteverket ser väldigt olika på en bil som absolut inte kan brukas till något annat än bankörning - typ en oregistrerad racerbil - ses med andra ögon än en väldigt bankapabel bil som uppenbart kan vara en helt vanlig bruksbil - säg en fyrdörrars M3'a till exempel.

Att de kan ifrågasätta vad tusan racerbilen gör i verksamheten ändå fattar jag. Men en potentiell bruksbil måste väl hamna under förmånsbeskattningregler även om det är en.... ja det är här jag undrar, hur o-bruksaktig måste en bil vara för att den ska kunna accepteras som en icke-förmånsvärdesbil? Ser de olika på en Porsche GT3, Porsche GT3 RS, BMW M3 GTS, M3 CSL, M3 osv osv osv... Och reagerar de olika på en gatreggad bil med bur, racerstol och utan inredning och samma bilmodell med vanlig inredning?

Stockholm
Här sen Dec 2002

Förmånsvärde får du bara om du väljer att använda den privat, spelar ingen roll vad bilen är för något, opel kombi eller 911 gt3 spelar ingen roll.

Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:

Att de kan ifrågasätta vad tusan racerbilen gör i verksamheten ändå fattar jag.

handlar inte om det, den andra grundprincipen utöver att intäkter>kostnader (under rmlig tid) är att enbart kostnader som hör till verksamheten ska belasta bolaget, dvs ur ett affärsperspektiv ska en racingverksamhet eller delägarskap i racing verksamhet kunna ge ett mervärde till affären än om det inte fanns. det finns många sätt att räkna hem det, och bäst är att bolla sin förklaring med sin revisor och eventuellt skatteverket om ens motivering och kalkyl är vettig, precis som vilken annan grej man investerar i, t.ex. en ny taxibil om man har taxiverksamhet eller ny svarv om man har mek verkstad.

Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

beträffande förmånsvärde ligger bevisbördan på dig som företagare/brukare att visa att du inte har tillgång till bilen för privat bruk, utanför verksamheten. Ofta kräver man att man ska ha tillgång till en annan bil som underförstått är mer attraktiv som privatbil för att köpa upplägget. Kan kanske vara svårt att bevisa med en gatreggad M# eller 911 som eventbil?
Jag vet att man i värmland försökte klämma åt team som Flash engineering, Eklund och Kristoffersson med förmånsvärlden på deras tävlingsbilar. Svårt att ta en Peak Pikes racer till konsum kan man tycka, men inte för en missundsam skattefogde tydligen.
Värt att notera är att skattetalibanerna har olika hård syn på detta i olika delar av landet, så det som är ok i sthlm, behöver inte vara det i Suidsvall....

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Westfield skrev:
Förmånsvärde får du bara om du väljer att använda den privat, spelar ingen roll vad bilen är för något, opel kombi eller 911 gt3 spelar ingen roll.

Alltså jag kan ju inte sånt här, varken regler eller normal praxis.

Steg ett att lära sig Vad är tågången om en firma tar kostnader som inte alls stämmer med verksamheten, säg en rörmokares enmansföretag som plötsligt köper en sommarstuga för att "öva VVS-jobb i som utbildning". Om man har en revisor så kommer han/hon säga stopp. Men om man inte har en revisor, är det först om firman råkar ut för en fullständig revision av skatteverket som det säger stopp (med besked). Jag trodde skatteverket "spanade" efter sånt här. Kostnader som sticker ut och kostnader av "privat karaktär". Hur funkar det här i verkligheten egentligen?

Steg två att lära sig Om skatteverket ifrågasätter en kostnad företaget tagit på sig, till exempel "vi tror att ni använder sommarstugan privat" eller "vi tror ni använder firmans Volvo XC60 (alt. firmans Lola T70) som bruksbil", vad är tåggången då?

----------------------------------------------

EDIT: Bosse du svarade delvis på fråga två medans jag satt och plitade på det här inlägget. Ditt svar är lite åt vad jag trodde, att man trots allt hamnar på en sorts "trolighetsskala" beroende på vad det är för bil. Men att det ska vara svårt att bevisa att en STCC-bil inte ska förmånsbeskattas är ju mer än absurt.

Sen om man lägger ut bilder och skriver entusiastiskt eftersnack på nätet om när man själv åker och har skoj med bilen på Ringen och banträffar så hamnar det ju i ett speciellt läge... fast långloppsteam som kör under bolag ska ju inte vara rädda för att synas, de har ju det som uttalad verksamhet... pilligt det här för mitt stackars huvud.

Kumla
Här sen Maj 2007

Har hört att Flaschen ligger/låg i bråk med "verket" ang racerbilar(STCC) där dom momsmässigt vill klassa racerbilarna som standardbilar. Dvs EJ avdragbar moms.

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
MathiasLBR
Säve
Här sen Dec 2002

Jag höll på och grottade lite i detta förra året och blev varnad för att skatteverket har skärpt sin bedömning gällande att bolagets verksamhet måste kunna gå med hygglig vinst inom en överskådlig framtid.

Annars är det väl inte helt ovanligt att man ordnar "trackdays" för att täcka upp intäkterna i bolaget som man sedan driver sin tävlingsverksamhet i.

Har inte Peggen vart här och doktorerat i ämnet någon gång tidigare? Har för mig det...

3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012
Citera
Allmänt banåkaforum
2434 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande