Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Midlandabanan
3365 besök totalt
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Midlandabanan

Farsan har Boxer vilket betyder att man får Mittnytt vare sej man vill eller inte (vi har ju Nordnytt analogt). Jag satt och halvsov men vaknade när Midlandabanan nämndes. Tydligen 5 nya ägare med anknytning till Härnösand. Det intressanta vara att de tydligen ska satsa på mer "folklig" aktivitet. Vad det betyder framgick inte, men man kan ju hoppas på att det betyder mer bantid för "folk". :-)

Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Re: Midlandabanan

Spiidfriik skrev:
Farsan har Boxer vilket betyder att man får Mittnytt vare sej man vill eller inte (vi har ju Nordnytt analogt). Jag satt och halvsov men vaknade när Midlandabanan nämndes. Tydligen 5 nya ägare med anknytning till Härnösand. Det intressanta vara att de tydligen ska satsa på mer "folklig" aktivitet. Vad det betyder framgick inte, men man kan ju hoppas på att det betyder mer bantid för "folk". :-)

Gäss!!
Hoppas det stämmer då!!

Kanske det blir lite mer banåka där igen!? thumbs up

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Låter ju otroligt lovande thumbs up

Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Örnsköldsvik
Här sen Feb 2004

Låter ju alldeles underbart efter en lång tids osäkerhet!

Ska det vara folkligt kanske man till och med får rasta tvåtaktaren där...

Kanske lite sliten i lacken, men frisk i plåten och med 2"-system. Finns t o m radialdäck, de ni!

Långviken - Umeå
Här sen Jan 2003

thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

och här är inslaget i text & bild: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2439&a=194493

Kul med den här typen av nyheter på SVT tycker jag.

Täby
Här sen Feb 2003

Någon som känner någon av ägarna och vet mer specifika planer:
Citat:
[...]Bland dem finns Anders Smedsaas-Jörgensen, tidigare platschef för anläggningen.
[...]De övriga ägarna är Mats Forsman, affärskonsult och boende i Åre, Gunnar Jansson, fd vd i ett ABB-bolag, Calle Lundqvist, en genuint motorintresserad fastighetsägare och Göran Sjögren, företagare i grupp- och ledarskap.

Det vore ju skoj om de fixade så att fler bilar fick vara på banan samtidigt, för nu är väl det ganska begränsat?

#24, #64, #88
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

transatlantic skrev:
Låter ju alldeles underbart efter en lång tids osäkerhet!

Ska det vara folkligt kanske man till och med får rasta tvåtaktaren där...

Kanske lite sliten i lacken, men frisk i plåten och med 2"-system. Finns t o m radialdäck, de ni!

thumbs up thumbs up
Trodde jag var nästan ensam om att vara Saab två-takts fanatiker här, men självklart finns det fler som fattat att en riktig racerbil har stående pedaler, växelreglaget nära ratten, möjlighet att växla utan att koppla och en väghållning som gör skäl för namnet. Det stämmer in på både Supertouring racers och Saab 96, men bara en av dem har en frisk motor som tänder på varje varv thumbs up

Snygg bil med rätt patina må ja säga, Kanske något att köra historiska 1000cc Cupen med?

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Ahha då är vi 4st som åker gammelsaab thumbs up hmm men min är våldtagen av en V4 förståss

Bosse L:
Jag hoppas din 2T tänder 3 gånger per varv, annars är den TRÖTT

Tyresö
Här sen Feb 2003

Bosse L:
Jag hoppas din 2T tänder 3 gånger per varv, annars är den TRÖTT [/quote]

Å fan ska man räkna hela vexelvarv

Får väl skylla på att jag bara citerade Calle Carlqvist på Teknikens Värld när dom gjorde reportage om bl.a. min bil på Anderstorp för 10 år sedan....
...eller att så avancerad matte aldrig varit min starka sida. :
Därför jag jag med motor som har få delar att hålla reda på

Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Jag kollade in på deras kalendersida och det verkar finnas åtskilliga tider kvar: www.mittsverigebanan.se/bokningar.asp
Kanske nåt för några rejsabanåkare? Från Stockholm tar det t.ex. bara 4 timmar, så det är ju inte jättelångt, om man inte bor i Skåne eller norra Lappland. I det senare fallet är det väl å andra sidan nästan alltid långt...

#24, #64, #88
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Jaaa. rejsaträff för päronhalvor. En solklar succé (om det finns plats på banan kan ju även andra bilar vara med )

Slåtte
Här sen Nov 2002

AndersY skrev:
Någon som känner någon av ägarna och vet mer specifika planer:
Citat:
[...]Bland dem finns Anders Smedsaas-Jörgensen, tidigare platschef för anläggningen.
[...]De övriga ägarna är Mats Forsman, affärskonsult och boende i Åre, Gunnar Jansson, fd vd i ett ABB-bolag, Calle Lundqvist, en genuint motorintresserad fastighetsägare och Göran Sjögren, företagare i grupp- och ledarskap.

Det vore ju skoj om de fixade så att fler bilar fick vara på banan samtidigt, för nu är väl det ganska begränsat?

Mats Forsman, hmm, det borde jag veta vem det är, men jag tror att han bor i Duved om man ska vara petnoga. Ingen jag känner dock...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Här en pressrelease om visionen:
Citat:
Track Real Estate AB har förvärvat fastigheten Tjärnsjö 2:16 med motorsportanläggningen Midlanda Motor Park även kallad Mittsverigebanan.

Målsättning är att förvalta och, i den takt verksamheten tillåter, vidareutveckla vad som hittills investerats, till en mötesplats för den motorintresserade och dennes familj.

Avsikten är att på detta sätt skapa en för norra Sverige lokalt förankrad Motorpark med en bred nordisk kundbas. Under bolagets första år kommer kontakter med motorhobbyn att tas i syfte att etablera nödvändiga samarbeten med kommersiella aktörer och hobbyns utövare.

Trafiksäkerhetsutbildning och förarträning inklusive licensiering kommer att fortsatt utgöra en viktig bas för verksamheten.

För att Motorparken skall utgöra en intressant samlingsplats kommer vi att ta fördjupad kontakt med klubbar som representerar olika inriktning. Resultatet hoppas vi blir en framväxande mångfald av hobbyutövare.

De klubbar och företag som genom åren verkat för banan bl.a. genom ideellt arbete hoppas vi nu få se som aktiva hobbyutövare och som partner för fortsatt utveckling.

Diskussioner pågår med SHRA i Sundsvall i syfte att samverka på ett sådant sätt att dragrace med rena tävlingsbilar körs på Sundsvall Raceway medan "Motorparkaktiviteter" inklusive instegsklass med besiktigade bilar körs på Motorparkens åttondelsmil.

I samarbete med Lars Åke Krantz, välkänd promotor för motorhobbyn, och lokala Härnösands Car Club kommer den nya "Träffen" att på onsdagar flyttas till Motorparken där tematräffar planeras.

Anläggningen skall också kunna utnyttjas för mässor, träffar och andra typer av evenemang som kan tilltala hela den motorintresserade familjen, samt till förar- och trafiksäkerhetsutbildningar.

Bolaget har följande delägare:

Anders Smedsaas-Jörgensen, egen företagare som utbildningskonsult. Bosatt i Härnösand med tidigare erfarenheter som platschef för anläggningen.
Calle Lundqvist, genuint motorintresserad fastighetsägare bosatt i Härnösand.
Gunnar Jansson, företagsledare med verksamhet inom plast och gummi området.
Göran Sjögren, egen företagare inom grupp- och ledarskapsutbildning. Bosatt i Härnösand.
Mats Forsman, affärkonsult med verksamhet baserad i Åre och Härnösand som barndomstad.

#24, #64, #88
Citera
Allmänt banåkaforum
Midlandabanan
3365 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande