Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BMW E36/motorbyte/ omkodning av databox & styrbox, HJÄLP!
1955 besök totalt
alpin22

Här sen Feb 2011

Trådstartare
Bmw E36/motorbyte/ omkodning av databox & styrbox, HJÄLP

Jag håller på med ett motorbyte projekt på min Bmw e36 318i -92
Tidigare motor är en M40 113hk.

Jag har en B50B25 motor (193hk) från 325 -92 med datorbox och styrbox (detta är en gammal automat samt boxarna)
Denna motor skall jag ha i min 318i fast med manuell låda..

Kan man koda om boxarna så att det stämmer överens med manuell låda?
Behövs ens det?
Hur gör man om man vill chiptrimma? imed om man behöver koda om boxarna.

Allt annat är redan åtgärdat inför registrering av motorn.

Tacksam för svar då jag inte själv har så mycket erfarenhet av detta då det är mitt första projekt

Här är en snabblänk till Bilen:
http://www.garaget.org/?car=233713

Mvh

Här sen Okt 2009

Namndispens
Namndispens

du skall inte behöva göra något åt boxen för att få det att fungera utan automatlåda, automatlådan har en egen ECU och tar inte speciellt mycket information från motorns styrbox, tror det är varvtal och gaspositionssensor osv. hur som helst är det bara output från motorns styrbox. en styrbox från 92 har inte heller någon EWS så inget sådant behöver du ta bort.

se till bara så att inga sladdar till lådan från boxen till automatlådan hänger löst och får för sig att jorda någonstans

om du ska chiptrimma så köper du väl bara ett chip och stoppar in i styrboxen, precis som vanligt? vill du ställa in boxen själv finns det också alternativ men det kräver hårdvara i form av 8-bits emulator, bredbandslambda, samt gärna datalogger och lite kunskap om binära/hexdecimal samt mjukvara i form av tex tunerpro. det gör jag och det funkar bra och är rätt skoj om än lite bökigt

MVH Henke

BMW E36/motorbyte/ omkodning av databox & styrbox, HJÄLP!
1955 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande