| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Roadsport B mot 4.8 kg/hk - helt rätt :)
|
1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (21546 totalt) |
|
Hörde från årets SPVM mötet att förslag finns vs 2013 att sänka B gränsen till 4.8 hk/ kg Helt rätt, kommer skapa perfekt sportvagnsklass och öppna fönstret för fler biltyper som finns för vettiga slantar Även Elise 111r och första generationen Exigen kommer passa spot-on
Skall lista löpande lite nya bilar som passar in perfekt
Roadsport B kommer blir en grym klass
_________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
|
Honda S2000
Klockren B-räsern - F1 teknik på motorn som varvar till 8000 rpm
- Massor av reservdelar/eftermarknads-lösningar - Finns som startobjket för ~ 6 - 8 K sek UK - Tror går att köra på 15" däck ( billigt ) Länk till objekt på Pistonheads http://www.pistonheads.com/sales/lis Beräknad vikt Roadsport 1.1 ( ABS + Sprut ) x 240 hk x 4.8 kg/hk = 1267 kg Curb ( OEM ), 1,254 kg http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_S Ingen lättning/meck behövs, i med Bur/Båge, dämpare, R-däck och kör
||||
|
Elise 111r
Bra drift-säker Elise med Toyota-snurra - behöver dock 'tyngas' lite för att nå klassgränsen Beräknad vikt Roadsport 1.1 ( ABS + Sprut ) x 190 hk x 4.8 kg/hk = 1003 kg OEM Curb 860 - 900 kg http://www.rsportscars.com/lotus/200
||||
|
Elise 111s Rover VVC - DVA kitt
Elise 111s (S1 eller S2) Med modifera motor landar det på 180 hk som beräkningseffekt > 180 * 4.8 = 864 kg DVA kitt ger 'lätt' 170-180 hk för rimliga slantar, dock inte rekommenderat att ta den över 180 hk och hålla varvet på OEM för att hålla race http://dvapower.com/ K06 - 185BHP kit for VVC engines, gives 185BHP+ K06a - 170BHP kit for VVC engines, gives 170BHP+
||||
|
Porsche Boxster
Klassisk bil med mycket väghållning och fin-balans out-of-the-box Bra exemplar hittas på pistonheads för MYCKET billiga slantar
http://www.pistonheads.com/sales/lis Har fått upplysningen från Porsche experter att tråget skall bytas för att klara ban-körningen, helst göras av Porsche tydligen ? Klassar in fint med 4.8 och lätta att bygga räser av annars http://sv.wikipedia.org/wiki/Porsche Boxster (1996-99) > Boxster (2000-02) 204 hk vid 6000 v/min 220 hk vid 6400 v/min 228 hk 210 x 1.1 ( ABS + Sprut ) x 4.8 = 1110 kg OEM Curb ~ 1250 kg Bra här att kunna välja modell med några fler/mindre kusar mot vikt-målet
[/b]
||||
|
Utläses lätt här:
http://www.spvm.se/index.php?page=va Bara att experimentera på! För original standardmotor gäller: - Datorstyrt, sugmotor 5% - Datorstyrt, Överladdad 15% - E85 vid överladdad motor 10% ABS och antisladd ger 5% vikttillägg. Alla bilar med insprutning räknas som "datorstyrda". Endast motorn måste vara original från gasspjäll till avgasport, så chip, programmerbar insprutning och dyligt ger inget extra tillägg över de 5% motorn redan fått. _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||
|
Stämmer
Mesta bilarna är sugmotorer då det blir mycket pålägg annars Tror inte det finns någon bil i Roadsport serien som är turbo/kompressor matad Kan lägga till här att förslag vs 2013 är att slåihop Abs med traction kontroll i pålägg vilket gör det hela enklare att räkna på
Mera bilar kommer - fokuserar på lite 'nyare' bilar här Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
|
Re:
Åh jo, du fick spö av en på Falkenberg förra året och fyra anmälda tööööörbo bilar anmälda för 2012.
Intressant tråd, vad kan man läsa mer om förslagen? _________________
|
||||
|
Re:
Reglementet är ju inte så generöst mot turbobilar så det är ju inte så konstigt. Turbobilar är medvetet utpetade som jag förstått det? Elise 111R lät itnressant, men det blir en jäkla massa vikt med diffusor och ABS. Misstänker att det inte räcker med att rycka säkringen till absen? _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Re:
Så farligt är det ju inte, ökningen på 15% matchar oftast precis de extra hk du får ur en turbo vid chipning tex. För min del så stämde det på hk med vad min trimmare anger som ny effekt efter massage och något extra straff för anpassningen får du ju inte. Jag personligen tycker det är ett välavägt tillägg.
//U _________________
|
||||
|
Re:
Mekansikt sprut ger inget tillägg, men så fort det är nån liten dator inblandad bedömer vi det som programmerbart, och lämnar hela elektroniken fri med 5% tillägg. Det finns ett förslag om att kräva bibehållet max varvtal på omodifierade motorer, trots att elektroniken är fri, detta för att behålla omoddat mera omoddat. Loggning av varvtal och laddtryck kanske ska gå att få till under året (LM2 och en MAPsensor för snabb inkoppling är en tanke). Förarna få se till att det finns inkopplingspunkter via telejack eller liknade. |
||||
|
En liten detalj: Är inte beräkningsformen först 5% tillägg för "datorsprut" och därefter 5% tillägg för ABS osv på den nya (uppräknade) effekten? Det blir inte så stor skillnad men det kan bli några kilon, särskilt vid höga effekter.
Honda S2000 borde alltså bli 240*1,05*1,05*4,8 = 1270,08 kg. _________________
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||
|
|
||||
|
Re:
Bra info, På min bil gick jag från 1346kg till 1242kg med "nya" beräkningen, känns ju helt rätt. Blir ju lite roligare med lättare bil, sedan om man kan nå ner till målvikt är ju en annan femma. om inte kan man ju plocka på lite vinge och annat kul.
Nu har jag inte koll på ert resonemang men blir det inte väldigt lite skillnad mellan A och B med dessa siffror? I Modsport tycker vi 1 och 2 ligger för nära men det är svårare att gå tillbaka och tynga bilar än att lätta dom.
|
||||
|
Joachim Osbeck
Hej Joachim och övriga SPVMare Är Joachim tidigt ute Inläggen här är väl avsedda för SPVMs interna diskussioner Ett antal punkter togs upp och diskuterades på SPVMs årsmöte i Jönköping Inget mötesprotokoll eller anteckningar har publicerats ännu, jag ver inte hur Joachim fått del av dessa Punkterna som togs upp är diskussionsunderlag och alls inga beslut, de skall diskuteras vidare på mötet i samband med SSM och där skall beslut tas Ingenting är altså klart hur besluten kommer att bli Föreslår att vi flyttar denna tråd till SPVMs hemsida ev den interna delan Vad säger du Niklas?? / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
|
Re:
Det påslaget är mycket rimligt, tänkte mer på moddade motorer, där räknas effekten väldigt generöst, det krävs väldigt vassa motorer för att nå upp till dom beräknade effekterna. Niklas: Jaha då blir det inte så fasligt med vikt på en 111r, förklarar saken. Kan tillägga att lm2 är underbart smidig pryl, "billig" som bara den i USA dessutom. Jag har analogt inkopplat WBO, vartal(krokodilklämma på spolen funkar perfekt) och förhoppningsvis snart även laddtryck och insugstemp. Problemet är att på äldre bilar finns inte rätt spänning för att köra 5v till moderna sensorer. Så det måste till en liten spänningsregulator också, lite pill men inte så avancerat. Lödde även ihop en OBD-kontakt (den som finns att köpa är sivndyr typ 300+kr) mha en ebay OBD kabel och molex kontaktdon, totalt ca 40kr . Om ni vill logga från modernare bilar för väldigt lite extra pengar.
nog med offt för min del nu.. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (21546 totalt) |