Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Roadsport B mot 4.8 kg/hk - helt rätt :)
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (21546 totalt)
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Roadsport B mot 4.8 kg/hk - helt rätt :)

Hörde från årets SPVM mötet att förslag finns vs 2013 att sänka B gränsen till 4.8 hk/ kg
Helt rätt, kommer skapa perfekt sportvagnsklass och öppna fönstret för fler biltyper som finns för vettiga slantar thumbs up Trots att Elisen är vald för 5.2 blir perfekt uppgradering att lyfta Rover spisen till ~ 180 hk och få roligare bil/körning vs 2013
Även Elise 111r och första generationen Exigen kommer passa spot-on

Skall lista löpande lite nya bilar som passar in perfekt

Roadsport B kommer blir en grym klass

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42377

Forumägare
Forumägare

Re: Roadsport B mot 4.8 kg/hk - helt rätt :)

Josen skrev:
Skall lista löpande lite nya bilar som passar in perfekt

Ser fram emot lite kul läsning thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Honda S2000

Klockren B-räsern

- F1 teknik på motorn som varvar till 8000 rpm
- Massor av reservdelar/eftermarknads-lösningar
- Finns som startobjket för ~ 6 - 8 K sek UK
- Tror går att köra på 15" däck ( billigt )

Länk till objekt på Pistonheads

http://www.pistonheads.com/sales/list.asp?s=327

Beräknad vikt Roadsport
1.1 ( ABS + Sprut ) x 240 hk x 4.8 kg/hk = 1267 kg

Curb ( OEM ), 1,254 kg

http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_S2000

Ingen lättning/meck behövs, i med Bur/Båge, dämpare, R-däck och kör


_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Elise 111r

Bra drift-säker Elise med Toyota-snurra - behöver dock 'tyngas' lite för att nå klassgränsen

Beräknad vikt Roadsport
1.1 ( ABS + Sprut ) x 190 hk x 4.8 kg/hk = 1003 kg

OEM Curb 860 - 900 kg

http://www.rsportscars.com/lotus/2006-lotus-elise-111r/


_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Elise 111s Rover VVC - DVA kitt

Elise 111s (S1 eller S2)

Med modifera motor landar det på 180 hk som beräkningseffekt

> 180 * 4.8 = 864 kg

DVA kitt ger 'lätt' 170-180 hk för rimliga slantar, dock inte rekommenderat att ta den över 180 hk och hålla varvet på OEM för att hålla race

http://dvapower.com/
K06 - 185BHP kit for VVC engines, gives 185BHP+
K06a - 170BHP kit for VVC engines, gives 170BHP+




_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Porsche Boxster

Klassisk bil med mycket väghållning och fin-balans out-of-the-box thumbs up
Bra exemplar hittas på pistonheads för MYCKET billiga slantar

http://www.pistonheads.com/sales/list.asp?s=844

Har fått upplysningen från Porsche experter att tråget skall bytas för att klara ban-körningen, helst göras av Porsche tydligen ?

Klassar in fint med 4.8 och lätta att bygga räser av annars thumbs up

http://sv.wikipedia.org/wiki/Porsche_Boxster

Boxster (1996-99) > Boxster (2000-02)
204 hk vid 6000 v/min 220 hk vid 6400 v/min 228 hk

210 x 1.1 ( ABS + Sprut ) x 4.8 = 1110 kg

OEM Curb ~ 1250 kg

Bra här att kunna välja modell med några fler/mindre kusar mot vikt-målet thumbs up


[/b]

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Super bra tråd, intressant och kul att läsa thumbs up

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Kul! thumbs up

Kan du ge oss en snabb uppfräschning på effektberäkningen också?
(Turbo/chip/ABS/etc, bara vad som gäller i stora drag)

_________________
--
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1896



Utläses lätt här:

http://www.spvm.se/index.php?page=vagndeklaration-roadsport
Bara att experimentera på!

För original standardmotor gäller:
- Datorstyrt, sugmotor 5%
- Datorstyrt, Överladdad 15%
- E85 vid överladdad motor 10%

ABS och antisladd ger 5% vikttillägg.

Alla bilar med insprutning räknas som "datorstyrda". Endast motorn måste vara original från gasspjäll till avgasport, så chip, programmerbar insprutning och dyligt ger inget extra tillägg över de 5% motorn redan fått.

_________________
/Torkel Kristensson
Westfield Aerorace R1 - Modsport 2
"Best bad idea ever!"

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Stämmer
Mesta bilarna är sugmotorer då det blir mycket pålägg annars
Tror inte det finns någon bil i Roadsport serien som är turbo/kompressor matad

Kan lägga till här att förslag vs 2013 är att slåihop Abs med traction kontroll i pålägg vilket gör det hela enklare att räkna på

Mera bilar kommer - fokuserar på lite 'nyare' bilar här

Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Re:

Josen skrev:

Tror inte det finns någon bil i Roadsport serien som är turbo/kompressor matad


Åh jo, du fick spö av en på Falkenberg förra året och fyra anmälda tööööörbo bilar anmälda för 2012.

Intressant tråd, vad kan man läsa mer om förslagen?

_________________
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Japp sorry - TT skall upp på listan här thumbs up

Förslagen kommer ut på anteckningar från mötet och kommer klubbas (förhoppningsvis) på SSM vs 2013

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3296



Re:

Josen skrev:
Stämmer
Mesta bilarna är sugmotorer då det blir mycket pålägg annars
Tror inte det finns någon bil i Roadsport serien som är turbo/kompressor matad

Kan lägga till här att förslag vs 2013 är att slåihop Abs med traction kontroll i pålägg vilket gör det hela enklare att räkna på

Mera bilar kommer - fokuserar på lite 'nyare' bilar här

Joachim


Reglementet är ju inte så generöst mot turbobilar så det är ju inte så konstigt. Turbobilar är medvetet utpetade som jag förstått det?

Elise 111R lät itnressant, men det blir en jäkla massa vikt med diffusor och ABS. Misstänker att det inte räcker med att rycka säkringen till absen?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Re:

Cédric skrev:
Reglementet är ju inte så generöst mot turbobilar så det är ju inte så konstigt. Turbobilar är medvetet utpetade som jag förstått det?


Så farligt är det ju inte, ökningen på 15% matchar oftast precis de extra hk du får ur en turbo vid chipning tex.
För min del så stämde det på hk med vad min trimmare anger som ny effekt efter massage och något extra straff för anpassningen får du ju inte. Jag personligen tycker det är ett välavägt tillägg.thumbs up Sedan att man kanske inte "gynnar" överladdat är en annan sak.

//U

_________________
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Re:

Torkel K skrev:
Utläses lätt här:

http://www.spvm.se/index.php?page=vagndeklaration-roadsport
Bara att experimentera på!
Tänk på att denna mall beräknar vikt från 5.2 kg/hk. Vill du testa minvikt för 4.8 så får du multiplicera med 0.923

Mekansikt sprut ger inget tillägg, men så fort det är nån liten dator inblandad bedömer vi det som programmerbart, och lämnar hela elektroniken fri med 5% tillägg.
Det finns ett förslag om att kräva bibehållet max varvtal på omodifierade motorer, trots att elektroniken är fri, detta för att behålla omoddat mera omoddat.
Loggning av varvtal och laddtryck kanske ska gå att få till under året (LM2 och en MAPsensor för snabb inkoppling är en tanke). Förarna få se till att det finns inkopplingspunkter via telejack eller liknade.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1911



En liten detalj: Är inte beräkningsformen först 5% tillägg för "datorsprut" och därefter 5% tillägg för ABS osv på den nya (uppräknade) effekten? Det blir inte så stor skillnad men det kan bli några kilon, särskilt vid höga effekter.

Honda S2000 borde alltså bli 240*1,05*1,05*4,8 = 1270,08 kg.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596




_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Re:

Niklas Falk skrev:
Tänk på att denna mall beräknar vikt från 5.2 kg/hk. Vill du testa minvikt för 4.8 så får du multiplicera med 0.923


Bra info,
På min bil gick jag från 1346kg till 1242kg med "nya" beräkningen, känns ju helt rätt. Blir ju lite roligare med lättare bil, sedan om man kan nå ner till målvikt är ju en annan femma. om inte kan man ju plocka på lite vinge och annat kul. thumbs up

Omoddad turbomotor 225hk
+15% 259 beräknad effekt.
Inga övriga tillägg.

_________________
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Nu har jag inte koll på ert resonemang men blir det inte väldigt lite skillnad mellan A och B med dessa siffror? I Modsport tycker vi 1 och 2 ligger för nära men det är svårare att gå tillbaka och tynga bilar än att lätta dom.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Joachim Osbeck

Hej Joachim och övriga SPVMare

Är Joachim tidigt ute

Inläggen här är väl avsedda för SPVMs interna diskussioner

Ett antal punkter togs upp och diskuterades på SPVMs årsmöte i Jönköping

Inget mötesprotokoll eller anteckningar har publicerats ännu, jag ver inte hur Joachim fått del av dessa

Punkterna som togs upp är diskussionsunderlag och alls inga beslut, de skall diskuteras vidare på mötet i samband med SSM och där skall beslut tas

Ingenting är altså klart hur besluten kommer att bli

Föreslår att vi flyttar denna tråd till SPVMs hemsida ev den interna delan

Vad säger du Niklas??

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3296



Re:

UR_TT skrev:
Cédric skrev:
Reglementet är ju inte så generöst mot turbobilar så det är ju inte så konstigt. Turbobilar är medvetet utpetade som jag förstått det?


Så farligt är det ju inte, ökningen på 15% matchar oftast precis de extra hk du får ur en turbo vid chipning tex.
För min del så stämde det på hk med vad min trimmare anger som ny effekt efter massage och något extra straff för anpassningen får du ju inte. Jag personligen tycker det är ett välavägt tillägg.thumbs up Sedan att man kanske inte "gynnar" överladdat är en annan sak.

//U


Det påslaget är mycket rimligt, tänkte mer på moddade motorer, där räknas effekten väldigt generöst, det krävs väldigt vassa motorer för att nå upp till dom beräknade effekterna.

Niklas:
Jaha då blir det inte så fasligt med vikt på en 111r, förklarar saken.

Kan tillägga att lm2 är underbart smidig pryl, "billig" som bara den i USA dessutom. Jag har analogt inkopplat WBO, vartal(krokodilklämma på spolen funkar perfekt) och förhoppningsvis snart även laddtryck och insugstemp. Problemet är att på äldre bilar finns inte rätt spänning för att köra 5v till moderna sensorer. Så det måste till en liten spänningsregulator också, lite pill men inte så avancerat.

Lödde även ihop en OBD-kontakt (den som finns att köpa är sivndyr typ 300+kr) mha en ebay OBD kabel och molex kontaktdon, totalt ca 40kr . Om ni vill logga från modernare bilar för väldigt lite extra pengar.

nog med offt för min del nu..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Allmänt banåkaforum
Roadsport B mot 4.8 kg/hk - helt rätt :)
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (21546 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande