Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2 19225 besök totalt |
Kolla på polarens bygge.
Funkar jätte fint att köra i billet, det är bara att 3D fräsa så får man jätte fina svängda ytor ![]() http://www.ofiengineering.se/Car/Tor _________________ Oscar Larsson POWERed by -------------------------------------- Moses Bil & Lack AB Porsche center Borås GT Motorsport SMR Design By Bond |
||||
Re:
Är tanken gjord i plåt? Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Re:
Ja tanken är typ valsad plåt, tror han köpte den från persåker men är osäker. _________________ Oscar Larsson POWERed by -------------------------------------- Moses Bil & Lack AB Porsche center Borås GT Motorsport SMR Design By Bond |
||||
Om man gör ett tråg liknande detta, vad ska man ha för frigång runt veven? Samt ska man fortsätta rundningen till utsuget eller ska man göra den plan från mitten och utåt?
![]() _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Niklas. Jag skulle vilja se ett tvärsnitt av ett vevparti med block utmärkt. Det är lätt att man får rekyler i oljesprutet från veven när det ligger en vägg nära veven. Principen är den att väggen måste ligga så den följer veven så väggen fångar oljan i tangent riktningen. Ligger delningen mot blocket i centrum av veven så blir utkastsidan lättare att designa, om den ligger lägre så är det bra om man kan få till det med ett djupare tråg. Det hänger på vad som tillåts i bilen.
MVH Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Måttade bara lite snabbt men här är en principskiss och några bilder.
Gröna är bedplate och vev, blå är original oljetråg. Tråget har en avskrapningskant som går upp 20mm i bedplaten och finns på en radie av 90mm från vevcentrum. Veven är 155mm i diameter och bedplaten 70mm tjock. ![]() Dom yttre rännorna tar hand om returen från topparna. ![]() ![]() ![]() _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Re:
Om du ser första bilden på bedplaten så ser du hålen vid varje ramlageröverfal som är returen från toppen. Det är fabriks original serie delar. I original tråget sitter det dubbla oljepumpar längst fram som gör att motorn måste monteras 20cm längre fram än vad jag vill ha den för att klara styrväxel och framvagnsbalk. Därför tänkte jag göra ett nytt för att även kunna sänka motorn lite till. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Har ritat lite på ett tråg nu. Någon som har synpunkter, saker att tänka på?
Har inte lagt dit utsugningshålen ännu. Tänkte även göra en lös kloss som bultas fast och följer veven en bit upp i bedplaten på nedåt sidan. Solidworks eDrawings fil på tråget ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Jag skulle föreslå att du slår mig en signal, det är aldeles för komplicerat att skriva här. Det kanske upplevs som trist för andra men jag klarar inte den typen av komunikation, det blir aldeles för arbetsamt med så många småfrågor som dyker upp. Sedan är ett sådant här tråg så speciellt då inte många kan översätta det till andra tråg. Mitt tele är 0704409050 helst vid 9 tiden på förmidagen.
mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Re:
Hur har du tänkt att tillverka det där? Bearbetsmässig mardröm... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Re:
Göran: ska se om jag hinner ringa dig nån dag.
Jag är inte klar där ännu. Kan hända att det blir en lös bit som skruvas fast. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2 19225 besök totalt |