Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Torrsumpstråg Billet design....
<<   1, 2
19225 besök totalt
DAP
Kristianstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 546



Kolla på polarens bygge.
Funkar jätte fint att köra i billet, det är bara att 3D fräsa så får man jätte fina svängda ytor

http://www.ofiengineering.se/Car/Torrsump.htm

_________________
Oscar Larsson

POWERed by
--------------------------------------
Moses Bil & Lack AB
Porsche center Borås
GT Motorsport
SMR
Design By Bond
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

DAP skrev:
Kolla på polarens bygge.
Funkar jätte fint att köra i billet, det är bara att 3D fräsa så får man jätte fina svängda ytor

http://www.ofiengineering.se/Car/Torrsump.htm

Är tanken gjord i plåt?
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
DAP
Kristianstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 546



Re:

Göran Malmberg skrev:
DAP skrev:
Kolla på polarens bygge.
Funkar jätte fint att köra i billet, det är bara att 3D fräsa så får man jätte fina svängda ytor

http://www.ofiengineering.se/Car/Torrsump.htm

Är tanken gjord i plåt?
Göran


Ja tanken är typ valsad plåt, tror han köpte den från persåker men är osäker.

_________________
Oscar Larsson

POWERed by
--------------------------------------
Moses Bil & Lack AB
Porsche center Borås
GT Motorsport
SMR
Design By Bond
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Om man gör ett tråg liknande detta, vad ska man ha för frigång runt veven? Samt ska man fortsätta rundningen till utsuget eller ska man göra den plan från mitten och utåt?


_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Niklas. Jag skulle vilja se ett tvärsnitt av ett vevparti med block utmärkt. Det är lätt att man får rekyler i oljesprutet från veven när det ligger en vägg nära veven. Principen är den att väggen måste ligga så den följer veven så väggen fångar oljan i tangent riktningen. Ligger delningen mot blocket i centrum av veven så blir utkastsidan lättare att designa, om den ligger lägre så är det bra om man kan få till det med ett djupare tråg. Det hänger på vad som tillåts i bilen.
MVH
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Måttade bara lite snabbt men här är en principskiss och några bilder.

Gröna är bedplate och vev, blå är original oljetråg. Tråget har en avskrapningskant som går upp 20mm i bedplaten och finns på en radie av 90mm från vevcentrum. Veven är 155mm i diameter och bedplaten 70mm tjock.


Dom yttre rännorna tar hand om returen från topparna.



_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Rinner topplocksoljan ded i de två gröna sidodelarna?
Är detta fabriks orginal?
Tänker du tillverka ett nytt?

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Re:

Göran Malmberg skrev:
Rinner topplocksoljan ded i de två gröna sidodelarna?
Är detta fabriks orginal?
Tänker du tillverka ett nytt?


Om du ser första bilden på bedplaten så ser du hålen vid varje ramlageröverfal som är returen från toppen.

Det är fabriks original serie delar. I original tråget sitter det dubbla oljepumpar längst fram som gör att motorn måste monteras 20cm längre fram än vad jag vill ha den för att klara styrväxel och framvagnsbalk.

Därför tänkte jag göra ett nytt för att även kunna sänka motorn lite till.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Har ritat lite på ett tråg nu. Någon som har synpunkter, saker att tänka på?

Har inte lagt dit utsugningshålen ännu. Tänkte även göra en lös kloss som bultas fast och följer veven en bit upp i bedplaten på nedåt sidan.

Solidworks eDrawings fil på tråget






_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Jag skulle föreslå att du slår mig en signal, det är aldeles för komplicerat att skriva här. Det kanske upplevs som trist för andra men jag klarar inte den typen av komunikation, det blir aldeles för arbetsamt med så många småfrågor som dyker upp. Sedan är ett sådant här tråg så speciellt då inte många kan översätta det till andra tråg. Mitt tele är 0704409050 helst vid 9 tiden på förmidagen.
mvh
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19055



Re:

Niklas Sandström skrev:
Har ritat lite på ett tråg nu. Någon som har synpunkter, saker att tänka på?

Har inte lagt dit utsugningshålen ännu. Tänkte även göra en lös kloss som bultas fast och följer veven en bit upp i bedplaten på nedåt sidan.

Solidworks eDrawings fil på tråget




Hur har du tänkt att tillverka det där? Bearbetsmässig mardröm...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Re:

Göran: ska se om jag hinner ringa dig nån dag.


MaZ skrev:

Hur har du tänkt att tillverka det där? Bearbetsmässig mardröm...


Jag är inte klar där ännu. Kan hända att det blir en lös bit som skruvas fast.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Racetech
Torrsumpstråg Billet design....
<<   1, 2
19225 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande