Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 CS -93 SÅLD
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19
1 besök senaste veckan (93365 totalt)
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jag tvättade bilden i helgen .

NS BTG: 9.10.21

Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006

Hur har det gått med "vibrationsproblemet"? Har du hittat något som kan vara orsaken?

Nu: Porsche 944S & Swift Sport
Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98
ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Nej jag har inte löst det än. Det enda jag har gjort med bilen i år är att jag tvättade den i helgen .
Men till helgen ska jag testa med en annan styrbox för att utesluta att det skulle vara något fel i den.
Det kan man väll säga är första försöket att hitta vibrationerna.

Citera
Lille brorsan
Stockholm
Här sen Mar 2008

Balansaxlarna kollade tycker jag mig ha läst, men skadar ju inte att göra en extra koll, speciellt som referensmärkena för att ställa dem inte direkt är ett under av precision.

Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Exakt, den är kollad av Levin och justerad som den ska så den kan vi stryka thumbs up .

Citera
PE
Strängnäs
Här sen Dec 2006

Hej Fredrik,

En annan alternativ källa till eventuella vibrationer kan vara svänghjul och koppling. Svänghjulet har gett upp på några bilar tidigare och det ger vibrationer, hoppas dock att du redan har funnit problemkällan och att den var enkel att åtgärda.

PCS 7739
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Japp det står oxå på listan till felkälla thumbs up . Hoppas kunna ta tag i detta till våren.

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Ahh äntligen har jag fått ordning på bilen!

För några veckor sedan trodde jag mig ha ringat in problemet då jag hittade ett trasigt motorfäste. Det införskaffades två nya fästen som monterades, men vibrationerna kvarstod .

Så fort jag har pratat med folk om problemet så har de sagt att det låter som att balansaxlarna skulle vara källan för vibrationerna. Det har även gnagt mig att det med tanke på symtomen trots allt skulle kunna vara de som strulade (Fast att två verkstäder har kollat dem ).

Så idag tog Jag hjälp av Mattias Andersson här på forumet för att dubbelkolla axlarna än en gång. Det tog oss ca 30min att konstatera att det var något som inte stämde med dem. Det visade sig att den övre balansaxeln var 180 grader felmonterad. Av med remmar och drev och och dit med allt igen och vips så gick motorn lika jämt och fint som den gjorde när den lämnade fabriken för 17000 mil sedan (Troligen därför som filtret lossnade).

Fasen så härligt att det löste sig! Stort tack för hjälpen Mattias .

Efter som att bilen har stått stilla nu mer eller mindre i två år så har jag kommit till insikt att jag faktiskt klarar mig utan den . Så om det är nån som är sugen på en fin ny servad CS med två nya motorfästen så är den nu till salu.

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Då har man luftat bilen och sig själv. Var mer är två år sedan jag körde bana. Lika bra att göra det på samma ställe som det blev haveri sist tänkte jag.

Här är några varv från Gröndal där jag jagar Peeter Pahv i hans 964;a.

http://www.youtube.com/watch?v=ei-IBkeFUkU&list=UUIxZqnCzG0j73X6Z7 . . . .

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Då har man börjat använda bilen igen.
Har flyttat till hus i Malmköping så jag hoppas att närheten till den kommer innebära att den kommer luftas lite mer.

Började med att jag stället ut den på Sörmlands Motorsalong för några veckor sedan.

I söndag så var det slalompremiär för region Svealand. Där blev det klasseger så tydligen har jag inte glömt helt hur man vrider på ratten.

Denna trevliga kärra kom på besök till Malmby. Gatreggad och klassad för historisk racing. Ägaren var ute och körde in motorn som har RSR spec. Ca 290hk i 900kg bil...trevligt.

Citera
LG TLR
katrineholm
Här sen Jan 2006

Grattis Fredric bra kört!

Hoppas jag kan bjuda upp till bättre motstånd framöver, är ju inte riktigt van med att de driver bak, kanske har gått bättre om jag backat :o)

Verkar vara ett kul o bra gäng,längtar till nästa gång nu.

Mvh LG Classon

Strängnäs
Här sen Dec 2006

Det är tyvärr drygt en månad kvar till nästa gång på Malmby, men ni får köra mental träning tillsvidare

PCS 7739
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Kul att se dig här också LG. Slalomen är riktigt kul och ET bra sätt att utforska gränserna för bil och förare:-). Väl mött nästa gång.

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Hängde på GoPro;n vid förra slalomträffen. Blev en fartfylld film .
https://www.youtube.com/watch?v=XMphhJyaYfQ&list=UUIxZqnCzG0j73X6Z . . . .

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Nya hejdare på plats .

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 CS -93 SÅLD
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19