Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 GTR E36
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 33, 34, 35   >>
12 besök idag (378452 totalt)
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Tackar för dom uppmuntande orden Jag ska försöka vara bättre på att uppdatera vad som händer.

MaZ skrev:

WTF?
Det där kräver fan talang! Var det nåt som låste upp diffen eller varför har den brutit av halsen så där?


Enligt Mobimech var det inte så ovanligt att det går sönder sådär när medbringarna går av.

Kan även vara sviter efter den har rensat kronhjulet några gånger.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Har ritat lite på ett torrsumpstråg till S65:an. Någon som har synpunkter, saker att tänka på?

Har inte lagt dit utsugningshålen ännu. Tänkte även göra en lös kloss som bultas fast och följer veven en bit upp i bedplaten på nedåtsidan.

Solidworks eDrawings fil på tråget






_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42271

Forumägare
Forumägare

Ville bara och säga att jag är inne o tjuvläser jag med Nån feedback på torrsumpstråg kan jag inte ge

_________________
Magnus Thomé
Citera
Grusse
Sandviken
Här sen Mar 2005
Inlägg: 49



Tillverkningsmässigt så ser jag en del problem med att avstrykarna inte är en separat del som bultas i tråget. Det blir svårt att fräsa spalten under avstrykaren där oljan ska rinna till utsugarna. Hoppas du förstår hur jag menar?

Jag håller på och skissar på ett liknande tråg, fast till en S62 istället. Och då har jag satt silar vi varje utsug, enbart för att skona pumpen vid ett ev. motoras? Kan också vara något att tänka på?

_________________
Patrik Gruvman

M3 E30 Touring
M3 E30 Cab
523 E39 Touring
330 E46 Touring
120 E87
525 E61
M1 Gr.5 Sauber
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Grusse skrev:
Tillverkningsmässigt så ser jag en del problem med att avstrykarna inte är en separat del som bultas i tråget. Det blir svårt att fräsa spalten under avstrykaren där oljan ska rinna till utsugarna. Hoppas du förstår hur jag menar?

Jag håller på och skissar på ett liknande tråg, fast till en S62 istället. Och då har jag satt silar vi varje utsug, enbart för att skona pumpen vid ett ev. motoras? Kan också vara något att tänka på?


Jag vet inte ännu om jag bara ska ha en lös plåt där eller om jag ska ha detta utförande men då blir det en lös del som skruvas fast. Jag tänkte använda AN nipplar med sil på av samma modell som sitter i tråget till sexan som jag har nu.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Grusse
Sandviken
Här sen Mar 2005
Inlägg: 49



Niklas Sandström skrev:
Jag tänkte använda AN nipplar med sil på av samma modell som sitter i tråget till sexan som jag har nu.


Jasså finns det AN nipplar med sil, då får jag sätta mig vid ritbordet och göra lite ändringar på mitt tråg. Känns onödigt att göra egna silar om det finns en smidigare lösning, tack för tipset! thumbs up

_________________
Patrik Gruvman

M3 E30 Touring
M3 E30 Cab
523 E39 Touring
330 E46 Touring
120 E87
525 E61
M1 Gr.5 Sauber
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Grusse skrev:
Niklas Sandström skrev:
Jag tänkte använda AN nipplar med sil på av samma modell som sitter i tråget till sexan som jag har nu.


Jasså finns det AN nipplar med sil, då får jag sätta mig vid ritbordet och göra lite ändringar på mitt tråg. Känns onödigt att göra egna silar om det finns en smidigare lösning, tack för tipset! thumbs up


Såna här sitter det i mitt tråg nu och jag tänkte använda dom till det nya också.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 660



hittade dom här bilderna det kanske kan va till hjälp.




_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
jonaslarsson skrev:
hittade dom här bilderna det kanske kan va till hjälp.


Tack för dom Jonas det var så liten bild på det i homologeringshandlingen, du råkas inte ha nått från undersidan?

Det är BMW motorsports tråg till P65:an som har torrsumpspumpen infällt i blocket men annars är det ungefär som jag hade tänkt göra. BMW ville endast ha 35' plus moms för ett sådant passar dock inte till S65.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Knåpade lite till och börjar känna mig ganska nöjd nu, bara dom jobbiga bulthålen längs sidorna kvar.

Gjorde ett lock över kammaren.


Med locket avtaget och lagt upp och ner.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Här har det inte hänt så mycket så får väl göra en liten uppdatering iaf.

Tappade sugen ifjol höstas efter att remmen till oljepumpen gick av så den skar på ett vevlager så veven var skrot. Jagade rätt på en ny och hittade en vev från S54 som skickades på offsetslipning men sen hände inte så mycket mer utan allt blev bara liggande i lådor och jag var inte alls sugen att köra nått.

Sedan hände det som inte fick hända för Fredrik, helgen innan andra SM deltävlingen i rallycross så var vi och tränade på kalixbanan. Motorn skar ordentligt och en vevstake plus kolv hoppade ut ur sidan på blocket. Detta var på lördagen och fredag var vi absolut tvungna att åka för att hinna fram. Både pga tidsbrist men även en lite ansträngd budget så erbjöd jag att låna mina grejer, vi hade reservblock, stakar och kolvar men bara en vev och när den nya dyra Arrow veven visade sig alltför skadad så gick vi på reservplanen. På söndagen lyfte fredrik ut motorn ur bilen och jag började sätta ihop den nya motorn, på måndagskvällen så startades den och fick lite gångtid och på tisdagskvällen så provkördes den utanför garaget. Den har sedan fungerat fint hela säsongen med SM guld och vinst i Norrlandsveckan.

Trasigt block


Under tiden har jag samlat på mig lite grejer till V8:an som börjar ramla in.
Nytt lätt svänghjul


184mm Tilton treskivig koppling


Uniflow steg 3 portning av Unitek & ST (många delar blir det )


Vevstakar från PPM


Darton foder till blocket




Och när sexan ändå var ute så var man ju tvungen att se hur den passar


Några bilder från i våras då sexan sattes ihop


ARP till ramlageröverfallen på plats


Stödgördel monterad


ROSS kolvar med sänkta kompressionsringar och extremt låg oljering när det är så djupa ventilurtag



Motorn klar för toppen


Fick aldrig ut full effekt med mitt wastefire kopplade Motec M4 så det såldes i vintras och ett Link G4 Extreme införskaffades.

Tillverkade en ny kabelhärva med tändspolar med inbyggda tändsteg



När rallycross säsongen var slut så lyfte jag tillbaka motorn i min bil för att mappa in det nya sprutet


Har inte rört bilen under vintern så den har fortfarande kvar skadorna från förra säsongen


Ganska fullt i bagaget


Linket hittade sin plats i kontoret



Dock hann vintern komma så jag hann inte köra så mycket som jag ville.

Var ute sista gången för två helger sedan. Det var isfläckar överallt i gruset och snö på asfalten så jag fick ta det lite lugnt


_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
R Andersen
Norge
Här sen Mar 2005
Inlägg: 784



Är det 3.0 ni kör med, och vad är det för effekt i bilen? Sjukt fint ljud i motorn! thumbs up

_________________
Raymond Andersen
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
R Andersen skrev:
Är det 3.0 ni kör med, och vad är det för effekt i bilen? Sjukt fint ljud i motorn! thumbs up


Det är ganska blandat. På just den här är blocket 3.2 (borrat 87mm), veven från S54 (offsetslipad till 92mm i slag), toppen 3.2 samt 3.0 kambrygga och ventilkåpa. Så volymen blir nästan 3,3 liter.

Har inte bromsat den ännu med nya sprutet men det borde bli 420+ hk i den.

Tycker riktigt om insugsljudet på högre växlar då råmar den riktigt bra.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
R Andersen
Norge
Här sen Mar 2005
Inlägg: 784



Bara att sälja motoren billigt till mej!

_________________
Raymond Andersen
Citera
perf
Gävle
Här sen Dec 2006
Inlägg: 91



Den låter riktigt jävla gött! Grym kärra. thumbs up

_________________
Per Forsgren
BMW 135i -07
BMW 320d Touring -09
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Har skaffat en julklapp till bilen.

Trevägs Öhlins fjäderben med 50mm kromrör, fick precis tillbaka dom efter ombyggnad och renovering. Bak dämparna ska byggas om senare så dom passar till reserv ifall Proflex dämparna strular.


Monterade behållarna i motorrummet.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1794



Tjusigt thumbs up

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Nu är man inte ensam med ny motor så nu börjar det bli många cylindrar i garaget


_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461



Niklas Sandström skrev:

Uniflow steg 3 portning av Unitek & ST (många delar blir det )



Läckert!

Får dom nya motorerna identiska spec, volym, varv, hk?

_________________
/Nicke Lindgren
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Nicke Lindgren skrev:

Får dom nya motorerna identiska spec, volym, varv, hk?


Det blir bara min som är öppnad till att börja med den andra ska köras standard men vi får se till nästa säsong om det var för lite

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
En liten tjuvkik i garaget.




Trångt? = JA (dock ganska nöjd med placeringen nu)

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 GTR E36
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 33, 34, 35   >>
12 besök idag (378452 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande