Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 33, 34, 35 >> 17 besök idag (378457 totalt) |
Tackar för dom uppmuntande orden
![]()
Enligt Mobimech var det inte så ovanligt att det går sönder sådär när medbringarna går av. Kan även vara sviter efter den har rensat kronhjulet några gånger. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Har ritat lite på ett torrsumpstråg till S65:an. Någon som har synpunkter, saker att tänka på?
Har inte lagt dit utsugningshålen ännu. Tänkte även göra en lös kloss som bultas fast och följer veven en bit upp i bedplaten på nedåtsidan. Solidworks eDrawings fil på tråget ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Tillverkningsmässigt så ser jag en del problem med att avstrykarna inte är en separat del som bultas i tråget. Det blir svårt att fräsa spalten under avstrykaren där oljan ska rinna till utsugarna. Hoppas du förstår hur jag menar?
![]() Jag håller på och skissar på ett liknande tråg, fast till en S62 istället. Och då har jag satt silar vi varje utsug, enbart för att skona pumpen vid ett ev. motoras? Kan också vara något att tänka på? ![]() _________________ Patrik Gruvman M3 E30 Touring M3 E30 Cab 523 E39 Touring 330 E46 Touring 120 E87 525 E61 M1 Gr.5 Sauber |
||||
Jag vet inte ännu om jag bara ska ha en lös plåt där eller om jag ska ha detta utförande men då blir det en lös del som skruvas fast. Jag tänkte använda AN nipplar med sil på av samma modell som sitter i tråget till sexan som jag har nu. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Jasså finns det AN nipplar med sil, då får jag sätta mig vid ritbordet och göra lite ändringar på mitt tråg. ![]() ![]() _________________ Patrik Gruvman M3 E30 Touring M3 E30 Cab 523 E39 Touring 330 E46 Touring 120 E87 525 E61 M1 Gr.5 Sauber |
||||
Såna här sitter det i mitt tråg nu och jag tänkte använda dom till det nya också. ![]() _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Tack för dom Jonas det var så liten bild på det i homologeringshandlingen, du råkas inte ha nått från undersidan? Det är BMW motorsports tråg till P65:an som har torrsumpspumpen infällt i blocket men annars är det ungefär som jag hade tänkt göra. BMW ville endast ha 35' plus moms för ett sådant ![]() _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Knåpade lite till och börjar känna mig ganska nöjd nu, bara dom jobbiga bulthålen längs sidorna kvar.
Gjorde ett lock över kammaren. ![]() Med locket avtaget och lagt upp och ner. ![]() _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Här har det inte hänt så mycket så får väl göra en liten uppdatering iaf.
Tappade sugen ifjol höstas efter att remmen till oljepumpen gick av så den skar på ett vevlager så veven var skrot. Jagade rätt på en ny och hittade en vev från S54 som skickades på offsetslipning men sen hände inte så mycket mer utan allt blev bara liggande i lådor och jag var inte alls sugen att köra nått. Sedan hände det som inte fick hända för Fredrik, helgen innan andra SM deltävlingen i rallycross så var vi och tränade på kalixbanan. Motorn skar ordentligt och en vevstake plus kolv hoppade ut ur sidan på blocket. Detta var på lördagen och fredag var vi absolut tvungna att åka för att hinna fram. Både pga tidsbrist men även en lite ansträngd budget så erbjöd jag att låna mina grejer, vi hade reservblock, stakar och kolvar men bara en vev och när den nya dyra Arrow veven visade sig alltför skadad så gick vi på reservplanen. På söndagen lyfte fredrik ut motorn ur bilen och jag började sätta ihop den nya motorn, på måndagskvällen så startades den och fick lite gångtid och på tisdagskvällen så provkördes den utanför garaget. Den har sedan fungerat fint hela säsongen med SM guld och vinst i Norrlandsveckan. Trasigt block ![]() Under tiden har jag samlat på mig lite grejer till V8:an som börjar ramla in. Nytt lätt svänghjul ![]() 184mm Tilton treskivig koppling ![]() Uniflow steg 3 portning av Unitek & ST (många delar blir det ![]() ![]() Vevstakar från PPM ![]() Darton foder till blocket ![]() ![]() ![]() Och när sexan ändå var ute så var man ju tvungen att se hur den passar ![]() ![]() Några bilder från i våras då sexan sattes ihop ![]() ARP till ramlageröverfallen på plats ![]() Stödgördel monterad ![]() ROSS kolvar med sänkta kompressionsringar och extremt låg oljering när det är så djupa ventilurtag ![]() ![]() Motorn klar för toppen ![]() Fick aldrig ut full effekt med mitt wastefire kopplade Motec M4 så det såldes i vintras och ett Link G4 Extreme införskaffades. Tillverkade en ny kabelhärva med tändspolar med inbyggda tändsteg ![]() ![]() När rallycross säsongen var slut så lyfte jag tillbaka motorn i min bil för att mappa in det nya sprutet ![]() Har inte rört bilen under vintern så den har fortfarande kvar skadorna från förra säsongen ![]() Ganska fullt i bagaget ![]() Linket hittade sin plats i kontoret ![]() Dock hann vintern komma så jag hann inte köra så mycket som jag ville. Var ute sista gången för två helger sedan. Det var isfläckar överallt i gruset och snö på asfalten så jag fick ta det lite lugnt ![]() _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Det är ganska blandat. På just den här är blocket 3.2 (borrat 87mm), veven från S54 (offsetslipad till 92mm i slag), toppen 3.2 samt 3.0 kambrygga och ventilkåpa. Så volymen blir nästan 3,3 liter. Har inte bromsat den ännu med nya sprutet men det borde bli 420+ hk i den. Tycker riktigt om insugsljudet på högre växlar då råmar den riktigt bra. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Har skaffat en julklapp till bilen.
Trevägs Öhlins fjäderben med 50mm kromrör, fick precis tillbaka dom efter ombyggnad och renovering. Bak dämparna ska byggas om senare så dom passar till reserv ifall Proflex dämparna strular. ![]() Monterade behållarna i motorrummet. ![]() _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Det blir bara min som är öppnad till att börja med den andra ska köras standard men vi får se till nästa säsong om det var för lite ![]() _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 33, 34, 35 >> 17 besök idag (378457 totalt) |