| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Roadsport B mot 4.8 kg/hk - helt rätt :)
|
<< 1, 2, 3 >> 21546 besök totalt |
|
Re:
Ni i 1:an kör väl för sakta då alltså
_________________ Marcus Stålheim Vinnare BMW CUP klass special 2013 Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special |
||||
|
Jag har ingen åsikt om det är ett bra eller dåligt förslag men undrar bara lite vad syftet skulle vara med att ändra gränsen? Det blir ju (som Kimmen är inne på redan) ett litet hopp mellan A och B och sen ett stort hopp mellan B och C.
_________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
|
Re: Joachim Osbeck
Föreslå kan man alltid göra, men nu är det sagt, och går inte att göra osagt. Rolig diskussion är det iaf, så den kommer nog forsätta här, även om Josen kanske skulle vara tydligare med att det bara är ett förslag. |
||||
|
Re:
Hoppet mellan 3,2 och 5,2 är 162,5% Hoppet mellan 5,2 och 7,0 är 134,6% Ändra till 4,8 och hoppen blir 150% och 146%. Skillnaden mellan 100hk och 110hk är större än skillnaden mellan 300hk och 310hk på samma vikt.
Men jag vet att det blir lite mycket matte ibland. Hoppet mellan A och B har varit mycket stort i många år, även teoretiskt. Det är inte bara vi i B som kör som krattor. Bara får att ta ett övertydligt exempel, finns det nån som skulle anse skillnaden mellan 1kg/hk och 2kg/hk vara lika stor som skillnaden mellan 6kg/hk och 7kg/hk? (eller mellan 0 och 1kg/hk?)
|
||||
|
Roadsport
Jag har lagt upp en tråd på SPVMs sight och hoppas att diskussionerna kan hållas i RÄTT forum Finns under interna diskussioner / Bengt Metz - _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
|
Matte är inget problem för min del.
Dock finns det ju inte någon absolut nödvändighet i att det ska vara en procentellt jämn skillnad mellan klasserna. Detta då förutsett att "alla" syftar till att optimera inom sin klass (till sin kvot). Fast visst, det blir ju mindre påverkan om man ligger lite fel med jämnare procentuella steg mellan dem och det är inte fel. Ville bara ha ett förtydligande om tanken och det fick jag. Tack! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
|
Re:
Den teoretiska skillnaden i vikt/effekt % speglar inte skillnaderna i tid på banan, för att göra en extrem så är skillnaden mellan en bil med 1 kg/hk och en bil med 1,5 kg/hk inte så stor medan en bil med 10kg/hk och en bil med 15 kh/hk lär vara mycket tydlig. Brolund har väl kört i alla tre klassen med samma bil, kolla hur hans tider skiljer och om det ser ojämnt ut. Min teori är att det kanske är ambitions nivåerna som varierar beroende på hur stora startfälten varit i dom olika klasserna, och där har väl B varit en ganska liten klass jämfört med A och på senare tid C. |
||||
|
Re:
Exakt så är det
|
||||
|
Tack för friska feedback, jag önskar att vi tar meningssaker på SPVM formet där jag öppnar en tråd.
Jag vill för intresserade i denna tråd prestera vagnar som passa bra rakt av vs 4.8 för att använda som ett underlag vs ev beslut SSM 2013 Tror mycket på 4.8 gränsen baserat på bilar som finns och med det öka deltagarna i SPVM som vi alla har önskan om, tackar för er hjälp More cars to come Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
|
Men bara så alla är HELT klara över vad som gäller så vill jag ändå påpeka att detta ENDAST ÄR ETT FÖRSLAG som är under utredning och som KANSKE ska införas 2013. Så vi vill inte att någon löper iväg och bygger om bilen riktigt ännu.
_________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||
|
Re:
Fast även om det är ett förslag så är det inte dåligt att diskutera det öppet, många här är är ju potentiella deltagare, så det väcker ju helt klart ett intresse! Bra reklam helt enkelt, Joachim skrev ju i första posten att det bara var en idé.. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Re:
_________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||
|
SPVM
Hänvisar igen till SPVMs hemsida Diskusitionen gäller reglemente för 2013-2015 inte 2012 års / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
|
För att fylla på lite i listan (och glänta på garderobsdörren...
)
BMW Z3
Nuvarande reglemente med 2.8 l M52B28 motor: 193 hk x 1,05 (sprut) x 1,05 (ABS) = 213 hk *5,2 => 1108 kg Eventuellt ändrat reglemente => 3.0 l motor: 231 hk x 1,05 (sprut) x 1,05 (ABS) = 255 hk *4,8 => 1224 kg Tjänstevikt enligt regbevis är ca 1360 kg. Nä, 1108 kg med förare lär nog inte gå... _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
|
Ginetta G20
Ginettan G20 med en väg-regning landar bra in 4.8 och har klar klass att åka i på lagom nivå https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php 138 x 1.05 x 4.8 = 695 kg Curb är ~ 660 kg tror jag Anders Jansa välkommen 2013
[/b]
_________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
|
Toyota MR2 MK2 (1989-1999)
Känt mästerverk från Toyota (mitt-motorbil) Fås för mycket rimliga slantar som start
http://www.pistonheads.com/sales/lis Modellen med > 3S-GTE, 86-89, 86.0 mm, 86.0 mm, 8.5:1, 1998 cc, (136 kW; 182 bhp) 182 bhp x 1.15 ( datorstyrt turbo) x 1.05 (abs) x 4.8 = 1054 kg >3S-GE 1998 only 86.0 mm 86.0 mm 11.0:1 1,998 cc 150 kW 201 bhp) 201 bhp x 1.15 ( datorstyrt turbo) x 1.05 (abs) x 4.8 = 1164 kg Observera att det är tillåtet att byta motorer inom familjen i Roadsport (skall vara samma typ och antal cylindrar ) OEM Curb ~ 1,179 kg
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_ http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_ _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
|
Re: Toyota MR2 MK2 (1989-1999)
Japp, jag länkade en tidigare, men du glömmer att mr2:an har vinge orginal. Så den borde räknas med. |
||||
|
Re:
För att göra denna tråden något mer objektiv så kanske man bör visa båda sidor av myntet? Att argumentera för att det finns en dold skara med samma åsikt är ett gammalt trick. Vart är dom och varför kommer de aldrig till start? Om bara.....
Jag tycker som vanligt att vi ska vårda de förare som faktiskt kör. Inte imaginära sådana. Jag antar att du stämt av intresset med dessa övriga herrar? De som för tillfället kör i klassen och i stor utsträckning faktiskt kör hela serien. För varje tappad förare så måste det ersättas med 5st "prova på:are" där minst en sedan väljer att köra hel säsong. En liten beräkning på de som kör med omodifierade motorer.
Serieanmälan 2011 Roadsport B Corvette C4 Väger 1680kg enligt vagnsdeklarationen Minvikt med 5,2kg/hk => 1405kg Minvikt med 4,8kg/hk => 1296kg Behöver lätta ytterligare 109kg och ligger redan 275kg ifrån minimivikt. Porsche 944 Väger 1340kg enligt vagnsdeklarationen Minvikt med 5,2kg/hk => 1325kg Minvikt med 4,8kg/hk => 1223kg Behöver lätta 117kg Triumph TR2 Väger 1001kg enligt vagnsdeklarationen Minvikt med 5,2kg/hk => 998kg Minvikt med 4,8kg/hk => 924kg Behöver lätta 74kg Caterham 7 Väger 574kg enligt vagnsdeklarationen Minvikt med 5,2kg/hk => 573kg Minvikt med 4,8kg/hk => 528kg Behöver lätta 45kg Porsche 944 S2 Väger 1340kg enligt vagnsdeklarationen Minvikt med 5,2kg/hk => 1267kg Minvikt med 4,8kg/hk => 1169kg Behöver lätta 170kg Caterham 7 Väger 645kg enligt vagnsdeklarationen Minvikt med 5,2kg/hk => 595kg Minvikt med 4,8kg/hk => 549kg Behöver lätta 45kg Lotus Elise S2 Väger 876kg enligt vagnsdeklarationen Minvikt med 5,2kg/hk => 852kg Minvikt med 4,8kg/hk => 786kg Behöver lätta 89kg Lotus Elise S2 med 180hk Rover motor(2013 spec?) Väger 876kg enligt vagnsdeklarationen Minvikt med 5,2kg/hk => 936kg Minvikt med 4,8kg/hk => 864kg Behöver tynga bilen 60kg alt lätta 10kg. Det är som synes inte många av de befintliga förarna som gynnas.
_________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||
|
Tack för din *hjälp*Henrik alltid lika trevlig
Som sagt det är ett förslag och syftet med tråden är att ge input till vs 2013 av nyare/mellan klassbilarna Och just prons/cons diskussion önskade jag ha på SPVM forum men det gick inte... Trots att jag bad om det
Dina beräkningar ger bara en bild och måste vägas mot motoreffekter som finns Konstigt att Modsport folket är mest negativa ? Varför ? _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Roadsport B mot 4.8 kg/hk - helt rätt :)
|
<< 1, 2, 3 >> 21546 besök totalt |

