Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Roadsport B mot 4.8 kg/hk - helt rätt :)
<<   1, 2, 3   >>
21546 besök totalt
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 1046



Re:

Kimmen skrev:
Nu har jag inte koll på ert resonemang men blir det inte väldigt lite skillnad mellan A och B med dessa siffror? I Modsport tycker vi 1 och 2 ligger för nära men det är svårare att gå tillbaka och tynga bilar än att lätta dom.


Ni i 1:an kör väl för sakta då alltså

_________________
Marcus Stålheim
Vinnare BMW CUP klass special 2013
Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Jag har ingen åsikt om det är ett bra eller dåligt förslag men undrar bara lite vad syftet skulle vara med att ändra gränsen? Det blir ju (som Kimmen är inne på redan) ett litet hopp mellan A och B och sen ett stort hopp mellan B och C.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Re: Joachim Osbeck

Bengt Metz skrev:
Föreslår att vi flyttar denna tråd till SPVMs hemsida ev den interna delan
/ Bengt Metz

Föreslå kan man alltid göra, men nu är det sagt, och går inte att göra osagt. Rolig diskussion är det iaf, så den kommer nog forsätta här, även om Josen kanske skulle vara tydligare med att det bara är ett förslag.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20323



Re:

Wankelsport skrev:
Jag har ingen åsikt om det är ett bra eller dåligt förslag men undrar bara lite vad syftet skulle vara med att ändra gränsen? Det blir ju (som Kimmen är inne på redan) ett litet hopp mellan A och B och sen ett stort hopp mellan B och C.
Vikt/effekt är en kvot. Skillnaden mellan kvoter går inte att jämföra bra med addition/subtraktion, man får använda faktorer (eller procentuell skillnad).

Hoppet mellan 3,2 och 5,2 är 162,5%
Hoppet mellan 5,2 och 7,0 är 134,6%

Ändra till 4,8 och hoppen blir 150% och 146%.

Skillnaden mellan 100hk och 110hk är större än skillnaden mellan 300hk och 310hk på samma vikt.
Men jag vet att det blir lite mycket matte ibland.

Hoppet mellan A och B har varit mycket stort i många år, även teoretiskt. Det är inte bara vi i B som kör som krattor.


Bara får att ta ett övertydligt exempel, finns det nån som skulle anse skillnaden mellan 1kg/hk och 2kg/hk vara lika stor som skillnaden mellan 6kg/hk och 7kg/hk? (eller mellan 0 och 1kg/hk?)

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Roadsport

Jag har lagt upp en tråd på SPVMs sight och hoppas att diskussionerna kan hållas i RÄTT forum

Finns under interna diskussioner

/ Bengt Metz

-

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Matte är inget problem för min del.
Dock finns det ju inte någon absolut nödvändighet i att det ska vara en procentellt jämn skillnad mellan klasserna. Detta då förutsett att "alla" syftar till att optimera inom sin klass (till sin kvot). Fast visst, det blir ju mindre påverkan om man ligger lite fel med jämnare procentuella steg mellan dem och det är inte fel.
Ville bara ha ett förtydligande om tanken och det fick jag. Tack!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Re:

Niklas Falk skrev:
Wankelsport skrev:
Jag har ingen åsikt om det är ett bra eller dåligt förslag men undrar bara lite vad syftet skulle vara med att ändra gränsen? Det blir ju (som Kimmen är inne på redan) ett litet hopp mellan A och B och sen ett stort hopp mellan B och C.
Vikt/effekt är en kvot. Skillnaden mellan kvoter går inte att jämföra bra med addition/subtraktion, man får använda faktorer (eller procentuell skillnad).

Hoppet mellan 3,2 och 5,2 är 162,5%
Hoppet mellan 5,2 och 7,0 är 134,6%

Ändra till 4,8 och hoppen blir 150% och 146%.

Skillnaden mellan 100hk och 110hk är större än skillnaden mellan 300hk och 310hk på samma vikt.
Men jag vet att det blir lite mycket matte ibland.

Hoppet mellan A och B har varit mycket stort i många år, även teoretiskt. Det är inte bara vi i B som kör som krattor.


Bara får att ta ett övertydligt exempel, finns det nån som skulle anse skillnaden mellan 1kg/hk och 2kg/hk vara lika stor som skillnaden mellan 6kg/hk och 7kg/hk? (eller mellan 0 och 1kg/hk?)


Den teoretiska skillnaden i vikt/effekt % speglar inte skillnaderna i tid på banan, för att göra en extrem så är skillnaden mellan en bil med 1 kg/hk och en bil med 1,5 kg/hk inte så stor medan en bil med 10kg/hk och en bil med 15 kh/hk lär vara mycket tydlig.
Brolund har väl kört i alla tre klassen med samma bil, kolla hur hans tider skiljer och om det ser ojämnt ut.
Min teori är att det kanske är ambitions nivåerna som varierar beroende på hur stora startfälten varit i dom olika klasserna, och där har väl B varit en ganska liten klass jämfört med A och på senare tid C.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42377

Forumägare
Forumägare

Måste finnas massa tävlings- och träningsresultat som man kan grotta i för att stämma av såna här gränsdragningsfunderingar mot?


_________________
Magnus Thomé
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Re:

Flesh skrev:
Kimmen skrev:
Nu har jag inte koll på ert resonemang men blir det inte väldigt lite skillnad mellan A och B med dessa siffror? I Modsport tycker vi 1 och 2 ligger för nära men det är svårare att gå tillbaka och tynga bilar än att lätta dom.


Ni i 1:an kör väl för sakta då alltså


Exakt så är det

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Tack för friska feedback, jag önskar att vi tar meningssaker på SPVM formet där jag öppnar en tråd.
Jag vill för intresserade i denna tråd prestera vagnar som passa bra rakt av vs 4.8 för att använda som ett underlag vs ev beslut SSM 2013
Tror mycket på 4.8 gränsen baserat på bilar som finns och med det öka deltagarna i SPVM som vi alla har önskan om, tackar för er hjälp

More cars to come thumbs up

Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1896



Men bara så alla är HELT klara över vad som gäller så vill jag ändå påpeka att detta ENDAST ÄR ETT FÖRSLAG som är under utredning och som KANSKE ska införas 2013. Så vi vill inte att någon löper iväg och bygger om bilen riktigt ännu.

_________________
/Torkel Kristensson
Westfield Aerorace R1 - Modsport 2
"Best bad idea ever!"

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3296



Re:

Torkel K skrev:
Men bara så alla är HELT klara över vad som gäller så vill jag ändå påpeka att detta ENDAST ÄR ETT FÖRSLAG som är under utredning och som KANSKE ska införas 2013. Så vi vill inte att någon löper iväg och bygger om bilen riktigt ännu.


Fast även om det är ett förslag så är det inte dåligt att diskutera det öppet, många här är är ju potentiella deltagare, så det väcker ju helt klart ett intresse! Bra reklam helt enkelt, Joachim skrev ju i första posten att det bara var en idé..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1896



Re:

Cédric skrev:
Torkel K skrev:
Men bara så alla är HELT klara över vad som gäller så vill jag ändå påpeka att detta ENDAST ÄR ETT FÖRSLAG som är under utredning och som KANSKE ska införas 2013. Så vi vill inte att någon löper iväg och bygger om bilen riktigt ännu.


Fast även om det är ett förslag så är det inte dåligt att diskutera det öppet, många här är är ju potentiella deltagare, så det väcker ju helt klart ett intresse! Bra reklam helt enkelt, Joachim skrev ju i första posten att det bara var en idé..
Visst, att skapa lite debatt och få lite input är bara bra! Jag ville bara det skulle vara extra tydligt, så ingen står med darrande underlätt och ny fin kolfiber i bilen vid vågen på Kinnekulle i Maj och säger "men jag läste på rejsa att det var 4,8kg/hk som gäller". Även om folk SKA lusläsa reglementet är det inte alltid de gör det.

_________________
/Torkel Kristensson
Westfield Aerorace R1 - Modsport 2
"Best bad idea ever!"

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



SPVM

Hänvisar igen till SPVMs hemsida

Diskusitionen gäller reglemente för 2013-2015 inte 2012 års


/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1961



För att fylla på lite i listan (och glänta på garderobsdörren... )

BMW Z3



Nuvarande reglemente med 2.8 l M52B28 motor:
193 hk x 1,05 (sprut) x 1,05 (ABS) = 213 hk *5,2 => 1108 kg

Eventuellt ändrat reglemente => 3.0 l motor:
231 hk x 1,05 (sprut) x 1,05 (ABS) = 255 hk *4,8 => 1224 kg

Tjänstevikt enligt regbevis är ca 1360 kg.
Nä, 1108 kg med förare lär nog inte gå...

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Tack Martin thumbs up
Fick vi med BMW

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Ginetta G20

Ginettan G20 med en väg-regning landar bra in 4.8 och har klar klass att åka i på lagom nivå thumbs up

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78921

138 x 1.05 x 4.8 = 695 kg

Curb är ~ 660 kg tror jag

Anders Jansa välkommen 2013

[/b]

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Toyota MR2 MK2 (1989-1999)

Känt mästerverk från Toyota (mitt-motorbil) thumbs up

Fås för mycket rimliga slantar som start
http://www.pistonheads.com/sales/list.asp?s=155

Modellen med
> 3S-GTE, 86-89, 86.0 mm, 86.0 mm, 8.5:1, 1998 cc, (136 kW; 182 bhp)
182 bhp x 1.15 ( datorstyrt turbo) x 1.05 (abs) x 4.8 = 1054 kg

>3S-GE 1998 only 86.0 mm 86.0 mm 11.0:1 1,998 cc 150 kW 201 bhp)
201 bhp x 1.15 ( datorstyrt turbo) x 1.05 (abs) x 4.8 = 1164 kg

Observera att det är tillåtet att byta motorer inom familjen i Roadsport (skall vara samma typ och antal cylindrar )

OEM Curb ~ 1,179 kg




http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_MR2

http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_S_engine

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Re: Toyota MR2 MK2 (1989-1999)

Josen skrev:
Känt mästerverk från Toyota (mitt-motorbil) thumbs up


Japp, jag länkade en tidigare, men du glömmer att mr2:an har vinge orginal. Så den borde räknas med.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1895



Re:

Josen skrev:
Tack för friska feedback, jag önskar att vi tar meningssaker på SPVM formet där jag öppnar en tråd.
Jag vill för intresserade i denna tråd prestera vagnar som passa bra rakt av vs 4.8 för att använda som ett underlag vs ev beslut SSM 2013
Tror mycket på 4.8 gränsen baserat på bilar som finns och med det öka deltagarna i SPVM som vi alla har önskan om, tackar för er hjälp

More cars to come thumbs up

Joachim


För att göra denna tråden något mer objektiv så kanske man bör visa båda sidor av myntet? Att argumentera för att det finns en dold skara med samma åsikt är ett gammalt trick. Vart är dom och varför kommer de aldrig till start? Om bara.....

Jag tycker som vanligt att vi ska vårda de förare som faktiskt kör. Inte imaginära sådana.
Jag antar att du stämt av intresset med dessa övriga herrar? De som för tillfället kör i klassen och i stor utsträckning faktiskt kör hela serien. För varje tappad förare så måste det ersättas med 5st "prova på:are" där minst en sedan väljer att köra hel säsong.

En liten beräkning på de som kör med omodifierade motorer.


Serieanmälan 2011 Roadsport B

Corvette C4
Väger 1680kg enligt vagnsdeklarationen
Minvikt med 5,2kg/hk => 1405kg
Minvikt med 4,8kg/hk => 1296kg
Behöver lätta ytterligare 109kg och ligger redan 275kg ifrån minimivikt.

Porsche 944
Väger 1340kg enligt vagnsdeklarationen
Minvikt med 5,2kg/hk => 1325kg
Minvikt med 4,8kg/hk => 1223kg
Behöver lätta 117kg

Triumph TR2
Väger 1001kg enligt vagnsdeklarationen
Minvikt med 5,2kg/hk => 998kg
Minvikt med 4,8kg/hk => 924kg
Behöver lätta 74kg

Caterham 7
Väger 574kg enligt vagnsdeklarationen
Minvikt med 5,2kg/hk => 573kg
Minvikt med 4,8kg/hk => 528kg
Behöver lätta 45kg

Porsche 944 S2
Väger 1340kg enligt vagnsdeklarationen
Minvikt med 5,2kg/hk => 1267kg
Minvikt med 4,8kg/hk => 1169kg
Behöver lätta 170kg

Caterham 7
Väger 645kg enligt vagnsdeklarationen
Minvikt med 5,2kg/hk => 595kg
Minvikt med 4,8kg/hk => 549kg
Behöver lätta 45kg

Lotus Elise S2
Väger 876kg enligt vagnsdeklarationen
Minvikt med 5,2kg/hk => 852kg
Minvikt med 4,8kg/hk => 786kg
Behöver lätta 89kg

Lotus Elise S2 med 180hk Rover motor(2013 spec?)
Väger 876kg enligt vagnsdeklarationen
Minvikt med 5,2kg/hk => 936kg
Minvikt med 4,8kg/hk => 864kg
Behöver tynga bilen 60kg alt lätta 10kg.

Det är som synes inte många av de befintliga förarna som gynnas.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Tack för din *hjälp*Henrik alltid lika trevlig

Som sagt det är ett förslag och syftet med tråden är att ge input till vs 2013 av nyare/mellan klassbilarna
Och just prons/cons diskussion önskade jag ha på SPVM forum men det gick inte... Trots att jag bad om det
Dina beräkningar ger bara en bild och måste vägas mot motoreffekter som finns
Konstigt att Modsport folket är mest negativa ? Varför ?

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Allmänt banåkaforum
Roadsport B mot 4.8 kg/hk - helt rätt :)
<<   1, 2, 3   >>
21546 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande