| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Budgetdäck på bana - vad händer?
|
1288 besök totalt |
|
Budgetdäck på bana - vad händer?
Hoppas Magnus tillåter en tråd om däck som ej är för banåka... Vad kommer att hända med mina budgetdäck "General P 2000 EURo" om jag t ex anmäler mig till en dag på räserbanan?
Bilen är en Fiesta XR2i original, ca 100hk och 1000kg. Däcken är 195/50R15 på 6.5x15 fälg
Jag har aldrig åkt bana, förutom BlackRace konbana, dock inte med denna bilen... _________________ Miata ND -17 & Ford Focus -05 Över 60 och leker fortfarande med bilar |
||
|
Re: Budgetdäck på bana - vad händer?
inget alls.. du får köra tre varv på raken där med en grinig "intruktör>" i höger sätet... dina däck hinner inte få upp riktig arbetstemperatur & dels så är de för stora i mina ögon för en Fiesta
något tips kan vara att pumpa i 0,5 kg extra MVH/ :.......Kristian _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
|
De flesta kör ju faktiskt bana med gatdäck. Att sen banåkafanatismen är gravare hos många här på rejsa gör att r-däck är mest på tapeten.
Kristian har helt rätt om En dag på räserbanan (eller som många kallar det "En dag i depån"), tre varv kommer inte vara några som helst problem för däcken. om du ska åka på en heldags banträff så kommer det funka också men då ska du hålla lite koll på så att du inte överkör med däcken så de överhettar för mycket. Sen är en hel del budgetdäck svårare att köra när man närmar sig gränsen. Det finns alltid undantag förstås och jag har inte riktigt koll på vilka som funkar eller inte tyvärr. Tipset om att höja trycket lite mer än normalt är för att de flesta gatdäck har veka stommar vilket resulterar i att de viker sig vid hårdare körning. Titta på däcksidan när du varit ute o kört på banan så kan du se hur långt upp på sidan du varit o kört på, bra att hålla koll på! Genom att höja trycket så minskar tendensen att vika sig en aning men du får å andra sidan lite sämre grepp osså.... Men det är inte så mycket att välja på helt enkelt. _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Jag har ett jättetips till dig, skippa "En dag på racerbanan" och gå med i Ford Motorsport Club Sweden (www.fmcs.nu).
I medlemsavgiften har du tre (3!) banträffar med på köpet - Mantorp 1/5, Gelleråsen 18/7 och Kinnekulle 28/8.
Billigare än "En dag på racerbanan", och mycket mera kul...mindre prestige, och fasen så mycket mera träning.
/J |
||
|
Jo dom är lite för stora, borde haft 45-profil men det kunde jag inte lösa ekonomiskt just nu. Jag håller mig under 5% i ökning av omkretsen så legala är dom i alla fall. Beg fälgar och nya däck <3000:- monterat och klart...
"En dag i depån", kanske man kunde räknat ut, en dag på strippen är ju "en dag i kön"
FMCS ligger väl nära till hands Tack för tipsen... _________________ Miata ND -17 & Ford Focus -05 Över 60 och leker fortfarande med bilar |
||
|
Jag har kört en del med riktiga budgetdäck på bana. Vad sägs om Fighter V3?
Dom slets från nya (fick dom med bilen) till slicks på 3 månader Regumerade var dom också
Visst funkade det men jag hade ju aldrig något grepp å tala om... skulle varit i första svängen.. sen blev dom för varma
_________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
AMEN! |
||
|
Jag har kört massor med banträffar med gamla slitna gatdäck (Michelin XGT 195/50-15). Är det varmt och solsken så blir de lätt överhettade och tappar greppet, för övrigt har det inte varit några större problem.
_________________ MVH Ingmar Truedsson Opel Kadett GSi på bana |
||
![]() |
Däck för banåka
Budgetdäck på bana - vad händer?
|
1288 besök totalt |
