Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1480 besök totalt |
Bra däck fram, dåliga däck bak (rdäck). Är det så olämpligt?
Dethär kan nog bli en av de luddigaste frågeställningarna hitintills.... ![]() Jag har ett dilemma med mina r-däck (A048). Just nu har jag 2 som är i helt ok skick och två som är ganska... Ja, det finns inte mycket mönster kvar på mitten om vi säger så. Min tanke var därför att inför säsongen eventuellt bara köpa två nya däck, köra första träffen/träffarna på den nuvarande uppsättningen och sedan lägga flång nya däck framtill och flytta de sämre till bakaxeln. Sen är det ju dethär med väggrepp då. Bilen är en Xsara VTS, framhjulsdriven liten historia. Jag har bara kört med r-däck en gång hitintills (Mittsverigebanan) och då upplevde jag det som väldigt svårt att provocera fram en överstyrning trots ganska taskigt mönster baktill. Alternativt fegade jag för mycket.. Så det jag tror jag funderar över är huruvida det är dumsnålt att köra på ett sånt upplägg eller om flera med fwd-bilar gör på samma sätt? Kommer jag som nybörjare att tjäna så mycket på helt nya däck i alla hörn eller ska jag lägga de pengarna på något annat? Jag är fullt införstådd på att olika bilmodeller kan reagera olika på sånthär men lite erfarenhetsutbyte skadar väl aldrig.. ![]() _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||
Ju mer r-däcken används så vulkar dom dvs gummit blir hårdare och greppet avtar. När man till slut byter till nya däck tänker man alltid wow vilket grepp. Om du bara byter fram så borde det generera överstyrning vilket du gärna ville ha mer av
![]() Edit: ser att du har en framhjulsdriven bil och det har jag ingen erfarenhet av, men det borde fungera på samma sätt. Lurades av din avatar på bil. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Det enda är ju att det kan bli lite överstyrt och halare bak än fram. Bara att sladda på
![]() _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
Re: Bra däck fram, dåliga däck bak (rdäck). Är det så olämpl
Klart det funkar ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||
Benci åker väl R-däck fram (225?) och vanliga 195 däck bak på CRXen, åker dessutom fort på riktigt.
På bana kan du ju successivt öka fart och hitta gränser. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||
Borde fungera. Beror ju lite på chassiebalansen men iaf. Har kört med ordentligt slitna bakdäck och fräsha fram utan problem. I nuläget kör jag 205 fram och 195 bak med bibehålmen balans, tror att högre däckstemp bak kompenserar för skillnaden i slitbanebredd.
Däremot körde jag supersoft fram och soft bak och det blev ordentligt överstyrt innan bakdäcken fick upp lite temp. Sålänge det är torrt hade jag utan problem kört gamla däck bak. Är det blött kan det nog vara risk för vattenplaning bak med slitna däck bak.jag 195 bak och 205 fram och känner ingen skilmnad mot 205 rjnt om, tror att högre däckstemp bak kompenserar för skillnaden i bredd. Det som däremot funkade sådär var att köra supersoft fram och soft bak. Var ordentligt överstyrt innan jag fick upp däckstempen bak. [/code] _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
Borde fungera. Beror ju lite på chassiebalansen men iaf. Har kört med ordentligt slitna bakdäck och fräsha fram utan problem. I nuläget kör jag 205 fram och 195 bak med bibehålmen balans, tror att högre däckstemp bak kompenserar för skillnaden i slitbanebredd.
Däremot körde jag supersoft fram och soft bak och det blev ordentligt överstyrt innan bakdäcken fick upp lite temp. Sålänge det är torrt hade jag utan problem kört gamla däck bak. Är det blött kan det nog vara risk för vattenplaning bak med slitna däck bak.jag 195 bak och 205 fram och känner ingen skilmnad mot 205 rjnt om, tror att högre däckstemp bak kompenserar för skillnaden i bredd. Det som däremot funkade sådär var att köra supersoft fram och soft bak. Var ordentligt överstyrt innan jag fick upp däckstempen bak. [/code] _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1480 besök totalt |