| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp med att montera ny diff i en audi låda
|
2331 besök totalt |
|
Har en 01e låda, typisk Audi låda 2wd, liknande porsche 944 lådan. Har till den en Torsen diff, 2wd så det är till slutväxel ut till drivhjulen. Den är modifierad för att passa i lådan in på ca en tiondel, har sen tagit hem en påse med chims för att få till det sista men jag får inte till det och vet igentligen inte hur det ska gå till. Iom att ena lagret sitter i gaveln så måste man naturligtvis skruva ihop diffhuset för att mäta spelen men då kan man inte mäta eller se något där inne. Torsen diffen har lite spel och glapp i sig också så det går inte att gå på känsla o bara känna på medbringarna heller... Så har ni nåt tipps på nån firma eller nån som verkligen kan göra detta bra till ett vettigt pris? _________________ Fredrick Westlund, Avesta |
||
|
DLI-teknik fixar det, och har vettiga priser. Har använt honom flera gånger.
Denna sida är annars bra, dock 020, men tekniken är väl samma: http://brokevw.com och mer specifikt: http://brokevw.com/020rebuild4.html _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||
|
Ja den lådan var inte lika min men det går ju att använda deras guide men jag kontaktar nog firman! Köpte denna låda förra sommaren ifrån en a6 2.5 tdi -01 och monterade i min mittmotor bil och den lät som en stenkross när man la i valfri växel och hade bilen upphissad utan drivaxlar men jag rev den idag utan att kunna se något fel så det måste ha varit nåt fel med växelförarna eller liknande som gjorde det..?
_________________ Fredrick Westlund, Avesta |
||
|
Re:
Nej, inte samma teknik alls. FWD-lådorna behöver bara justeras för lagerförspänning, iom att de har rakskurna kronhjul. På 01e'n måste man shimsa in flankspelet också, mycket mer komplicerat. Ang oljudet, så rent allmänt låter det ganska illa om lådan när du inte har något som förspänner den, som t ex drivaxlar o bromsskivor. Men låter det mer än det ska, är det inte växelförarna, snarare lagerras. _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||
|
Ja precis men jag rör inte pinjongen och kronhjulet blir också det som hör till lådan så jag tycker att man borde hitta tillbaka dit det var med std diffen med bara lagerchimsning, man flyttar ju aldrig diffen in eller ut ifrån pinjongen.. Så det blir nog dugligt iaf
||
|
Borde väl gå att använda sig av märkfärg för att justera in den? Måla lite, snabbt skruva ihop, dra runt ett varv, isär, kontorllera färgmärkningens utseende?
Här är en som gjort så på en vanlig bakaxel. http://www.camaroforumet.se/viewtopi _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Det är färg och känsla jag har försökt med men jag får det inte till att bli bra och det är mycket jobb med att pressa av laget varje försök och tvätta bort färgen, låter hellre nån som kan det bra göra det nu än att lägga 10 Tim till på det o kanske få det bra. Nu går det lite tungt att vrida runt diffen som sitter monterad i fn annan låda, o man känner en knäkort hugg för varje drevtand på pinjongen så den sitter nog för långt men jag har testat massor o det ser aldrig bra ut med färgen.
||
|
Iom att du byter diff så byter du ju ut kronhjulets anliggningsyta mot diffen, då försvinner flankspelet som är inställt per automatik.
Anyway, om det inte redan har skinit igenom, jag kan utföra jobbet om du vill ha det gjort. _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||
|
Det är inte svårt det här... Du behöver låsa medbringaren mot diffhuset - enklast är att sätta en bricka på medbringaren och sen bara dra ihop allt. Det räcker att göra det på ena sidan - men det kan ju vara bra för känslan att låsa båda. Vips - inget glapp i diffen. Fäst sedan mätklocka och lämpligt järnskrot så att du kan mäta på kronhjulets diameter.
Men framförallt - om du gör det själv och är osäker kommer du tänka på det hela tiden. Lämnar du in det till nån som du litar på så kommer du förklara för dig själv att det är rätt gjort och du kommer sova gott. Färg ska du inte börja kladda med i första läget - är de så att du inte får till rätt spel hur du än gör så är det nåt som är tokigt - men då har det varit tokigt från dag 1 i den lådan....färg är bara för pinjong-djup i princip. Speciellt om du använder den drevsats som satt i huset från början som sagt... Lagerförspänning - lite tricky utan manual tycker jag. En bra början är väl att ladda ner Porsche 944 transmissions manual - där finns det beskrivet. Dock med lite konstiga metoder, men det ser du snabbt igenom. Ladda hem manualen... Ledtråd: Google+patand racing och vips! _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2331 besök totalt |