| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Framvagn Saab 900 Turbo -95 gällande bussningar/länkarmar.
|
3439 besök totalt |
|
Hej! Jag har en fråga angående framvagnskonstruktionen på en Saab 900 Turbo -95. Jag vet att chassit på denna bil inte är det bästa men om man ändå har införskaffat sig en sådan bil så är det några saker jag undrar över. För er som inte vet hur framvagnen ser ut så visar jag en bild på den. Det är alltså 2 olika versioner av framvagnen och jag har den tidiga. Alltså mellan åren 94-96. Frågan gäller både versionerna.
Nu till frågan. I bilden så är den främre länkarmen numrerad Nr 10 och den bakre länkarmen numrerad Nr 11. Fråga 1: Det jag undrar över är om armarna måste flexa där bussning Nr 12 sitter eller om man kan ersätta den med en aluminium/delrin bussning? Fråga 2: Går det att byta ut de andra 2 bussningarna som sitter i länkarmarna mot aluminium/delrin också? Alltså bussning Nr 4 och bussningen som fäster den främre länkarmen i chassit/bilen. Anledningen till frågan är att jag hört att länkarmar/busningar gått sönder på grund av att de inte kan flexa. Orginal gummi har varit utbytt mot aluminium/delrin. De är ju inte speciellt kul att uppleva då man närmar sig slutet av raksträckan på Mantorp och en länkarm/bussning spricker. Vad tror ni som kan detta? Med Vänliga Hälsningar Edvin _________________ Edvin Olsson |
||
|
Hej!
Jag ville bara tipsa dig om att bland annat Sellholm säljer bärarmsatser till dessa bilar som har ledlager överallt och (om jag har fattat det rätt) bättre geometri och andra inställningsmöjligheter. _________________ Mattias Broberg |
||
|
Re:
Den möjligheten finns ju också. Dock är ju det en större investering än ett par bussningar även om ett par bärarmssatser säkerligen är bättre. Bärarmarna måste ju röra på sig upp och ner därför borde man ju inte sätta en alu/delrin bussning i den bakre länkarmsinfästning då det låser fast den bakre länkarmen i höjd led. Jag försöker tänka lite högt och resonera om hur man får en hyffsat bra framvagn med befintliga länkarmar. En bärarmsats går ju på en del och sedan har väl inte uniballs så bra ryckte om att vara hållbara? Jag är öppen för diverse förslag. Är ingen expert utan vill gärna fylla mitt huvud med lite kunskap från ni som vet. Med Vänliga Hälsningar Edvin _________________ Edvin Olsson |
||
|
Dessa två bussningar tillverkade jag i nylon till mina bärarmar innan jag skaffade ställbara med uni-balls. Den bakre måste dock vara flexibel.
Använd med fördel Oilon att tillverka bussningarna i.
_________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3439 besök totalt |