Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Sökes, Efterlysning, Uthyres med mera
![]() |
2104 besök totalt |
Sökes: Garage till besiktningshjälp
Hej! Min kompis har köpt en Opel Astra Coupé, som är byggd i England med Corvette LS1 V8 motor och RWD. Byggtråd til bilen: http://ls1tech.com/forums/conversion Denna bilen har värit reggad i England, men inte i Sverige. Han undrar om man kan regga denna i Sverige med SFRO besiktning och jag har frågat therealpinto som jobbar hos SFRO och fåt detta svar: Hej Man kan väl säga att det finns två dimensioner av svar på din fråga. Den första är om bilen teoretiskt, formellt sett går att regga. Där svarar jag ja, antingen som ombyggt fordon eller möjligen amatörbyggt fordon genom SFRO. Eftersom större delen av strukturen ändå verkar vara kvar skulle jag nog bedöma det som ombyggt fordon. Den andra dimensionen är om bilen klarar våra tekniska krav. Motorn ska vara i originalskick med kat (det uppfylls nog). Sedan kan det finnas en del detaljlösningar som kan behöva justeras. Svårt att se på foton men några punkter att fundera på är; - vinklarna på coilovers bak - infästning av motor - styrgeometri, man får kolla bump steer, vi är inte så förtjusta i uniballs som styrleder - materialintyg eller motsvarande på de nytillverkade bärarmarna fram - eventuell skarvning av rattaxel - buren ser ut att vara ivägen för mycket, speciellt främre delen - 3-punktsbälte ska finnas, och fungera Det mesta är ju sånt som utan större bekymmer kan ändras men det kräver väl ändå lite jobb. Ball bil annars! Gustaf Nogon som kännar till et värkstad som kan fixe bilen, så den kan besiktigas (gärna i Skånes området) mvh. Michael |
||||||
Första steget kanske är att kolla huruvida det är något som måste åtgärdas? Dvs ta dit en SFRO bes.man och göra en checklista på sånt som måste fixas?
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Jag blir lite förvånad över Gustafs svar här. Då bilen inte är Svenskreggad så blir det väl omöjligt att regga den som ombyggt fordon. Det måste ju bli amatörbygggt isåfall. Rätta mig om jag har fel.
Och utifrån bilden på bilen från utsidan så lär inte buren klara en SFRO besiktning. _________________ Bertil Hedlund, Cortinist Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den. |
||||||
Spännande kärra!
Refelktion: Jag förstår inte riktigt hur man köper en sådan bil utan att veta hur man ska få den regbes innan? Kanske bara jag som är för "orolig". Buren ser riktigt spännande ut då den verkar följa en helt annan inredning än vad bilen har. Lycka till och håll oss informerade om hur det går! _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||
Tyvärr vet jag inte hur de nya reglerna är nu från och med 1 mars, men nu kan man inte längre registreringsbesiktiga en bil i sverige utan den ska få något som kallas "enskillt godkännande".
Men tittar man på de regeler som fanns innan så kan man kort säga att om bilen tidigare varit registreringsbesiktigad i ett EU land i ett visst utförande så kan man genom att importera denna för "eget bruk" kunna få bilen besiktigad i Sverige i samma utförande. Så det borde gå att få den godkänd. Men läs på de regler som finns och ring till transportstyrelsen och fråga vad de kräver för dokumentation. Mvh Markus _________________ Markus Hallsten Samsung SM6 |
||||||
Re:
Blev lite rädd för om det gällde all privatimport, men efter ett besök på Transportstyrelsens hemsida så lugnade jag ner mig igen ![]()
|
||||||
Re:
Som sagt, det har varit många turer kring detta och jag är inte helt påläst vad som gäller. Men som du skriver så är det nog bara nya fordon. Dock vet jag att det var prat om att det skulle bli nya regler kring även registreringsbesiktning, men vet inte var allt detta slutar. Mvh _________________ Markus Hallsten Samsung SM6 |
||||||
Det finns inga krav på att ombyggt fordon måste vara reggat i Sverige innan det byggs om. Jag har besiktat flera bilar som ombyggt som antingen varit byggda i utlandet, eller som byggts om i Sverige innan de importreggats.
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
![]() |
Sökes, Efterlysning, Uthyres med mera
![]() |
2104 besök totalt |