Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kuggfråga
1 besök senaste veckan (3181 totalt)
Siduna
Borlänge
Här sen Feb 2012

Trådstartare
Kuggfråga

Hej
Fortsätter med mina "konstiga" frågor...
Jag behöver ersätta kedjedrift med något starkare (mellan motor och backväxellåda/diff) och har börjat titta på kuggdrift. Har några av er kunskap om följande:

1)
Dimensionering kugghjul. När jag kollar i rekommendationer/lathundar i kataloger verkar det som att det största jag har plats med inte håller, rak 18 kugg modul 6, 20 graders ingreppsvinkel, sträckgräns i material runt 560MPa och kuggbredd 48mm. Motorn kommer att lämna runt 250-300hk och bilen vägs någonstans runt 600kg med passagerare å full tank. Blir lätt konfunderad när jag kollar på drevdimensioner i en billåda, även om jag tar hänsyn till en utväxling i diffen på bortåt 4:1 (minska momentet mostvarande på dreven). Dssa drev är väsentligt mindre än det minsta jag har plats för. Tänker mig att tillverka drevet i sätthärdat verktygsstål, likafullt "kommer det inte att hålla" när jag kollar i rek.tabeller!

2)
Standardiserade splinesdimensioner. Behöver finna en splinestyp lämplig för "medbringning" av kugghjul som även funkar för dog-ringar. Tips?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Kuggfråga

Siduna skrev:
Hej
Fortsätter med mina "konstiga" frågor...
Jag behöver ersätta kedjedrift med något starkare (mellan motor och backväxellåda/diff) och har börjat titta på kuggdrift. Har några av er kunskap om följande:

1)
Dimensionering kugghjul. När jag kollar i rekommendationer/lathundar i kataloger verkar det som att det största jag har plats med inte håller, rak 18 kugg modul 6, 20 graders ingreppsvinkel, sträckgräns i material runt 560MPa och kuggbredd 48mm. Motorn kommer att lämna runt 250-300hk och bilen vägs någonstans runt 600kg med passagerare å full tank. Blir lätt konfunderad när jag kollar på drevdimensioner i en billåda, även om jag tar hänsyn till en utväxling i diffen på bortåt 4:1 (minska momentet mostvarande på dreven). Dssa drev är väsentligt mindre än det minsta jag har plats för. Tänker mig att tillverka drevet i sätthärdat verktygsstål, likafullt "kommer det inte att hålla" när jag kollar i rek.tabeller!

2)
Standardiserade splinesdimensioner. Behöver finna en splinestyp lämplig för "medbringning" av kugghjul som även funkar för dog-ringar. Tips?

Eller gå upp en storlek i kedja och drev, håller det för topfuel bike borde det hålla med de data du presenterar

Göteborg
Här sen Nov 2002

Det dryga svaret är att om du inte kan slipa kugg (och därmed kan svaret till din fråga) så kan du lika gärna lägga ner. Kugg är otroligt svårt att räkna på och dimensionera om man inte har 20 år i branchen, typ.

För övrigt låter 6 modul och 18 tänder som en kombination som inte går ihop, vad får du för ingreppsdiameter då? Vad blir profilhöden?

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Siduna skrev:
....

Janne, är du snäll och följer forumreglerna om fullständigt namn

Borlänge
Här sen Feb 2012

Trådstartare
Märkligt att det krävs 20 års slipande av kugghjul innan man kan dimensionera ett... vet inte om du tänkte färdigt innan du skrev där
Betyder det att om man slipat kugghjul i 20 år så kan man dimensionera dem? Jag känner många duktiga maskinkonstruktörer som inte kan svarva eller svetsa...

Här kan du läsa mer om dimensioner på kugghjul med modul 6: [url]http://www.qtcgears.com/KHK/Newgears/KHK060.html [/url]

Den svenska standarden för dimensionering av kugg tar inte någon vidare hänsyn till radien i kuggbotten (den härstammar från en beräkningsmodell från 1800-talet...)

Hur som helst. Har fått positiva svar från Gates i USA om deras kuggremmar. Väntar bara uppgifter från den svenska distributören. Gruvar mig lite för vad prisbilden blir för deras "Poly Chain GT2 Carbon" eller vad den hette blir.

Vad gäller kedjedrift, så visst finns det kedjor som håller. EK dominerar branschen i drag bike sammanhang. Inväntar svar där också. Då deras "värstingkedjor" kräver rätt frekvent smörjning (inga O-ringar) misstänker jag att det skvätter en del. Annars får man väl kapsla in kättingen som en gammal Vespa.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Magnus Thomé skrev:
forumregler

Danke!

Göteborg
Här sen Nov 2002

Du skriver ju att du skall tillverka det och då behöver du nog lite mer kunskap än det du läst i kataloger på internet, därav mitt svar. Om du dessutom kikat på dimensioner på ett kugghjul med modul 6 så blir det inga små grejer direkt.
Om du dessutom skall montera detta i ett befintligt utrymme som är begränsat så kommer du behöva räkna på lagerkrafter och dimensionera ett hus som tål dessa, detta är inte trivialt. Om du dessutom är intresserad av att hålla nere vikten så kommer du nog bli överraskad nör du skall marklyfta ditt kronhjul med typ sextio (?) tänder och modul 6, speciellt med den bredden du valt.

OK?

BMW 330i -05
Citera
Siduna
Borlänge
Här sen Feb 2012

Trådstartare
1)
Klantigt av mig att skriva "tillverka" ocn inte "låta tillverka". Ber om ursäkt om jag retat upp någon.

2)
Ser ingen anledning att lista vare sig akademiska eller proffessionella meriter i hållf/maskinkonstruktion. Att kolla rekommendationer och "lyssna runt" spar väsentligt med tid jämfört med att modellera och beräkna i ANSYS när man söker inriktningar på en lösning. Det är i alla fall min erfarenhet.

3)
Försökte bara få lite förslag och (positiva) idéer till hur jag kommer vidare. Kuggdrev används inte utan framgång i tävlingssammanhang i UK: http://www.djracecars.com/engines-and-superchargers.asp och lite bilder på http://www.ret-monitor.com/articles/1325/more-on-bike-engined-cars/. Enligt Douglas Anderson (Westgarage) funkar detta alldeles utmärkt.

4)
Då utgående axel ur motorn är parallell med bakaxeln ser jag inte riktigt vart kronhjulet ska sitta. Tanken var att kapsla in Torsendiffen och sätta ett drev (rem/kedja/kugg) där kronhjulet varit monterat. Med kugglösningen var en mekanisk backväxel tänkt med en reduktion i bägge rotationsriktningarna.

5)
Släpper diskussionen om möjlighet att använda kugghjul (det är ju omöjligt? ). Tycker inte att det blev att handla om det heller för den delen...

Trevlig helg!

Kuggfråga
1 besök senaste veckan (3181 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande