Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 318ti 1996 - Nybörjarbanbil | 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (15514 totalt) |
Hej alla!
Nu blir det lite "living the dream" och börjar köra lite på bana! Bilen är en röd 318ti med ca. 20400 mil på mätaren som inköpts nyligen huvudsakligen för detta syftet. Största fokus ligger på att utvecklas som förare, därför kommer uppgraderingar vara sparsamma till börja med. Jag har bokat licenskurs i Linköping 24e Mars, innan dess är planerna dessa: *Nya bromsbelägg *Nya bromsskivor *Nya bromsslangar *Se över vätskor och oljor *Rejskläder *Hjälm Behöver man bomullsoverall och handskar för licenskurs? behövs det i allmänhet? Hade tänkt köpa någon billigare variant, antagligen mest för att komma in i rejsstämning Köpte någon av er innan man ens kört första gången? Vad tror ni om bromsbelägg och skivor? Jag är väldigt noga med att inte gå uppgraderingar i förväg, jag vill gärna känna vad varje uppgradering gör för skillnad så jag lär mig hur olika delar påverkar. Hur är prisskillnad mellan orginal bromsdelar eller några häftigare belägg och skivor? Licenskursen närmar sig, det kommer bli spännande. I bankalender står även BMWSC på agendan, det blir troligtvis medlemsskap och några banträffar i närheten av Skåne. Till sist, bilder på bilen: Om ni har några kommentarer, tveka inte att skriva, är hungrig efter rejsakunskap! _________________ Linus Frantzich Brukar: 520i E60 Rejsar: 318ti E36 |
||||
Jag fick låna en overall av en rejsande kompis till just licenskursen, och fick sen en egen i julklapp av föräldrana efter första säsongen. De såg väl vart det var på väg...
Jag gick ett litet steg längre på bromsarna och köpte ok ifrån en 325, för jag tyckte det var för sniket att åka med solida skivor fram. De kostade mig 600:- på en skrot och renoveringskitten på några hundralappar. Det passar bolt on och även om stop tech-beläggen är mer åt sport än rejskaraktär (i det utförande jag valde) så har fading inte varit något jag behövt fundera på under året. M12-brickor mellan fjäderben och spindel för mer camber är ett annat beprövat snik-knep jag kan rekommendera. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Kul med en stallkompis!
Vad gäller bromsar så kör på P.P's tips. Ventilerade skivor och ok från E36 320/323/325/328 passar rakt av fram. Utöver det kör jag på bättre belägg, än så länge Carbotech XP8 www.peansweden.se som snart är slut och nu blir det Ferodo DS3000 www.demon-tweeks.com. Är skitnöjd med Carbotech-beläggen men väljer nu att prova Ferodo då de är närmare tusingen billigare. Bak kör jag helt original. Mer behöver du inte göra åt bromsarna, bilen är inte snabbare. Kika in i min tråd (klickbar i signaturen), där finns väl något vettigt skrivet i alla fall. När jag tog licens var det krav på heltäckande bomullsklädsel (jeans och vanlig tröja duger m.a.o.), hjälm och handskar. Som vilken vanlig banträff som helst alltså. |
||||
Härligt med tips Med dessa i åtanke så skulle man nästan vara lite mer sparsam med belägg och skivor, tittade på bilen igår och försökte se genom plåtfälgarna. Bromsbelägg finns det kvar ganska mycket av, minst hälften. Skivorna är ganska risiga men bilen har stått en del, det kan vara mestadels ytrost. Jag kanske ska jaga e36 ok med ventilerade skivor istället och försöka få på efter licenskursen. Då kan jag renovera dem lite innan och fixa lite bättre belägg till dem.
Bromsvätskan däremot borde nog bytas, det fixar lokala däckfirman tydligen. Passar på att byta till sommardäcken inför 24 mars. Annars har jag fyra A048:or (heter dem väl?), dessa har suttit på en E30 318is och är otroligt snedslitna. Helt blanka på en sida och ca 70% på andra sidan. Det finns ganska mycket mönster emellan. Är det någon vits att ha med dessa på banträffar (i bagaget eftersom de är olagliga) och byta till dem? Man borde väl kunna vända på dem eller något? Om man bytar fälg. Eller tror ni det är bättre med gamla sommardäck? Till licenskursen kör jag jeans och tröja då. Ska till Jan och Lisa motorsport (om det fortfarande finns?) för att köpa overall, handskar och hjälm. Då kan jag ta med overallen ifall jag får något infall att ta på mig den. Annars är det ändå skojjigt att ha Dessa M12 brickor, som jag minns så sitter fjäderbenen med några bultar mot spindeln? Är det då bara att lossa dessa, dra ur spindeln och lägga brickorna mellan? Vad gör detta då i camber? Mycket? Jag har funderat på hjulinställning och det ska tydligen finnas något bra ställe mellan Lund och Löddeköpinge. Är det något man gör på orginalchassi? Fördelar? Hur mycket kan dem justera? Hur justerar dem? När måste jag göra en ny inställning? Har ju funderat på hårdare dämpare/fjädrar till nästa år (dämpare höger fram läcker lite). Många frågor nu, finns ett par hundra till _________________ Linus Frantzich Brukar: 520i E60 Rejsar: 318ti E36 |
||||
Wow, här blir det kvällsläsning! Ser att du gjort många av de grejor jag hade tänkt mig. Underbart! _________________ Linus Frantzich Brukar: 520i E60 Rejsar: 318ti E36 |
||||
I ditt fall hade jag kanske valt att köpa ett par bättre belägg, får du upp lite fart och inte har rutin bågnar originalbeläggen ganska fort fråga inte hur jag vet det
Sund idé att ta sak för sak och känna efter. Sen när det är läge har jag bromsar från 323ti att sälja till dig. Skivor/ok och kanske även några belägg men det är jag osäker på. Jag beor dessutom typ 5 min från Jan o Lisa Budgettrimmning är annars lättning av kärran, kostar inget och ger effekt på både broms,acc, kurvor. Ett par brickor i nederkant på fjäderbenen är riktigt budget trimmning av cambern och bilen kommer att svänga in lite villigare. GT service i kävlinge är kanontrevliga, så även Euromaster på Lundavägen i Malmö, båda gängen har riktigt bra koll på vad dom pysslar med! Har du frågor finns det gott om kunskap om din bil här på forumet, vi har en egen compactmaffica nämligen. INte sämre av att det finns en bunke av dom i BMW Cup! Förresten glöm inte att vi har premiär på Mantorp i Bmw Sport CLub /Club Schweden dagen efter licenskursen, ett måste som nybörjare. Tror själv jag tog "oskulden där" för nåt år sedan. Lycka till med ditt smarta och roliga bilval! _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Hej jag körde min 323ti hel org ett år unnan jag började uppgradera och mitt tips är följande om du är intresserad av den enklaste och billigaste och snudd på bästa vägen:-)
Innan första körningen 1) Org belägg funkar men byt olja till tex ate superblue som tål värmen bättre 2) kör med 10 mm spacer fram så försvinner understyrningen och även instyrning blir bättre Om motförmodan bromsarna överhettar så jobba lite med hur och när du bromsar så funkar det. Sen kör du ett par ggr tills du når nivån att däcken blir extremt hala på grund av värmen Då är det dags för: 2) r-däck 195 alt 205/15 ta dessa på e34 fälgar med et runt 25 3) passa nu på att byta belägg 3) montera 4mm brickor som johan nämde så slits däcken jämnare Detta räcker antagligen år 1. Om du sen vill fortsätta så: Leta se rätt på ett par e36 m3 Fjäderben och krängningshämmare, kostar Max 1500:- då alla byter dessa guldklimpar mot coilover :-) + en bakfjäder som matchar ( tog själv en m3 som jag värmde ihop till lämplig höjd) framjädern kan du kapa ett halvt varv. _________________ /// Pär Jansson BMWSC #312 M3 Sedan -97 aka 323 ti dagisbankörningsbilsersättare |
||||
Vad sitter för bromsar på 323ti? Är det ventilerade och samma ok som e36 325? Angående lättning, så tror jag det är bra väg att gå, kommer plocka bort mattor, reservhjul, verktyg och liknande. Frågan är hur mycket man ska ge sig på inredningen? Bilen har avtagbart drag och kommer därför dra släp om det behövs eftersom det fattas på bruksbilen, den fungerar även som extrabil när det behövs samt den kommer köras till banträffar, tex licenskurs i Linköping. Hur blir bullernivån om man plockar undermattor, takmattor etc? Eller kommer ljudnivån/komforten pajja helt med sportigare chassie?
Superblue kommer hällas i när jag lämnar in för service nu i veckan. Kommer köra på orginalbelägg, börjar dem strular med fading etc så får jag gå på nya skivor och tuffare bromsbelägg och satsa på bättre bromsok/skivor till nästa säsong. Annars kommer jag nog försöka få till bättre bromsar till sommaren för att få upp prestandan lite. Bra alternativ för att fortsätta sen! Kommer bli kul att väga olika förbättringar mot varandra, men först vill jag bara köra! Längtar verkligen till 24 mars! Förresten, hittar inget på BMW Club Schweden om en träff 25 mars?! Första kommer i April? _________________ Linus Frantzich Brukar: 520i E60 Rejsar: 318ti E36 |
||||
Sorry jag trodde du tog licensen i samband med vår träff, kanske en idé och sedan kan du sätta licensen direkt i rätt klubb och vara med på träffen dagen efter. Vi tar alla ahnd om dig så det är inget att vara nervig för.
Gällande ljud nivå är du välkommen att lyssna vid tillfälle, att lätta är såklart en avvägningsfråga hela tiden. Bromsarna på 323ti är samma som 325, skulle det behövas spindlar har jag det oxå. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
|
||||
Jag har för mig att Compactens är grövre 323ti har 25.5 och tidigare M3:or har väl bara typ 22 eller nåt sådant MEN som Davve säger en annan uppfästning som ger mer effekt av krängaren.
Ser nu på realoem att mina siffror stämmer bra, det finn både 25 och 26mm krängare till 318ti _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Känns som E36 är en vettig bil men vad väger den? 318Ti har väl ca 140hk?
Bilen har väl E36 framvagn och E30 bakvagn så Z3 eller M3E30 diff funkar bolt-on? Svårt att hitta chassikit pga ovanstående? Kollade blocket och vart lite sugen _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||
Fritt ifrån ett (stundtals) suddigt minne: 1350kg. Jepp, 140 varvilliga kusar är det, och en total brist på bottenvrid. Men, det är bara att lära sig växla... Det är kanske lite svårare att hitta prylar än till vanliga E36, men å andra sidan finns det nog ingen annan bil det är lättare att köpa prylar till. Den är utmärkt som nybörjar/allt i allo-vagn. Inget prestandamonster, men ändå... Visserligen tyngre än E30, men också mer bil om man vill lägga in säkerhet/komfort/bruksvärde i ekvationen. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
|
||||
Härligt med info, intressant med lättning. Hur påverkar man viktfördelningen? Måste man lätta lika mycket bak som fram? Känns som det finns mest bak att ta bort, risk för att bilen lutar fram sen då?
På måndag ska jag till den lokala verkstaden som har tagit hem skivor, belägg, bromsvätska och bromsslangar till mig. Skrev innan att skivorna såg risiga ut, men efter att ha varit ute och bromsat ordentligt såg de blanka och fina ut. Belägg ser även det ut att finnas en del av. I bästa fall så räcker det att byta bromsvätskan och bromsslangar (torrsprickor upptäcktes vid besiktning). Det får räcka till licenskursen där jag förhoppningsvis får kött på benen om eventuella fadingproblem. En annan grej som upptäcktes vid besiktningen var att silentblocket på ena sidan i bakvagnen hade glidit halvvägs ur position, är det någon stor risk med detta i bankörning? Så klart inte optimalt, men undrar om jag riskerar att få ta bilen hem på släp från linköping. För övrigt så lärde jag känna bilen riktigt bra under några timmars körning igår. Motorn går jämnt och fint och låter riktigt skönt på gaspådrag, den bara visslar i sig luft, bra knuff efter 4000rpm, som ni säger så gäller det att ligga på höga varv, hamnar man under knuffen så är det drygt att komma upp på höga varv igen. Bilen är ganska svampig, antagligen på grund av orginal och slitna dämpare/fjädrar. Det kommer kränga rejält i Linköping _________________ Linus Frantzich Brukar: 520i E60 Rejsar: 318ti E36 |
||||
Till vardags märker jag dock av en väldigt lätt bak, särskilt i snön som var. Bilen går ta mig f-n knappt att köra med om vädret är hemskt. 7-8cm blötsnö och mina H-klassade friktionsdäck = max 40km/h och en bakända på vift hela tiden... Och uppförsbackar kommer man knappt upp för! Ska din bil lättas så rekommederas märkesdubbdäck om du tänker använda den även på vinterhalvåret. Våt asfalt sommartid kan den också vara lätt i baken med mina gatdäck. Troligen är mina bakdäck för breda (245) och bygger inte upp temp på den lätta baken? Men som sagt, det funkar fint på bana med klistriga däck, och det är ju huvudsaken. Vad gäller dina silentblock kan Sjöström svara om. |
||||
Ja, det lär det göra... (med semi r-däck och Sach sportkit, underbar på landsväg, lite väl mjuk för bana...) Lättning bak: Hur mycket ändrar sig höjden med full/tom tank? Det är runt 50kg skillnad det, och det ser du inte såååå mycket av. Det är klart att man kan labba med balansen i.o.m. lättning i olika ändar, men du är låååångt ifrån där ännu. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Originaldämpare kan du helt klart ha o börja med men är någon dämpare inte frisk så bör du väl tidarelägga det fixet. Du får köra gamla amerikanartricket, ställa dig vid varje hörna av bilen och gunga bilen allt du kan o släppa o göra en okulärbedömning av gunget, dvs skicket på dämparna _________________ Magnus Thomé |
||||
Man kan ha sjukt skoj på bana utan värstinggrejer... Slitna originaldämpare kanske är långt från optimalt, men de funkar att köra och ha kul med ändå. _________________ |
||||
Så länge inte bilen blir skum och lömsk vid lastväxel, retursladdar o annat spännande _________________ Magnus Thomé |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 318ti 1996 - Nybörjarbanbil | 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (15514 totalt) |