Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 96 Gr 2 1964 Historic Racing | 4 besök senaste veckan (14564 totalt) |
Motor: 850cc 3-cyl två-takt, XP GT-vevaxel med MC-lager, smidda venolia-kolvar, bofors-stakar, portat insug o avgas moddade överströmmare av XP-Niklas deckat block, planad topp etc..
solex enkelförgasare med större spjällhus och halsring, XP expansionskammarsystem m.m. 86,7 hk vid 6700 rpm. drar från ca 3500, ger effekt från 4000 och slutar varva vid ca 8700 (men då får jag på moppo av motortrimmaren...) Transmission: 4 vxl tätstegad Spec 1, slutväxel 7:38 (diff ej klassad i Gr 2) Sachs solfjädertryckplatta, vw-lamell med förstärkta fjädrar. Chassie: V4 13,8 mm fjödrar fram kapade ca 2,5 varv, bak 2T frmajädrar kapade 2,75 varv. Justerbara XP-gasdämp fram, biltema rally bak. Ngt hårdare gummibussningar i alla infästnignspunkter kränghämare bortplockad fram. Hjulvinklar fram toe 0mm camber -1,5-2 gr Caster - 1,3/4 - 2,5 gr Bak toe 0mm camber 0 mm Bromsar. Saab Sport skivor fram, EBC greenstuff alt. Mintex, trummor bak VG 95 Areoquipp stålomspunna slanagar runt om Fälgar. Moddade 15" från Saab 99 -84 avsmalade(!!!) till 4" Däck Dunlop Racing 5.00X15 M sect. CR65 204 coump. Kaross: Fullbur, racestol+4 P bälte, rensad på allt utom dörrsidor. Moddad originaltank med safety-foam vikt 757 kg raceklar. (får itne väga mindre enl. klassning) Övrigt: App-k besiktigad för historisk racing, totalvinnare i 1000 cc Cup 2003 _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Bilder kommer när jag lärt mig hur man får in dom i detta forum Min kunskapsnivå är låg på både bilar och datorer som är av nyare datum än 1965 Försökte med copy och paste, men det funkande inte Återkommer, när jag lärt mig... Glömde: Kika på www.classicsaabracing.com eller swedeteammotor.com, under tiden där finns några bilder (bil nr 17) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
86.7 hästar på enkelförgasarmotor vid 6700 varv dessutom! Jag har sett siffrorna förut och häpnade då också. Jag måste verkligen gratulera till ett lyckat motorbygge! Min egen -66 trimning börjar att falla av vid 6000 och det är absolut aldrig lönt att dra längre än 6500 varv. Jag ska plocka ur halsringarna i sommar och se hur det blir då.
(suck) Jag får nog ta och spara ihop till en uppsättning XP-kolvar till nästa motorbygge. Klassnings papperen säger ju 757kg och jag vet att dom kan bli lättare. Har du viktat bilen för att få rätt vikt? Har du bilder från motorbygget? (extra överströmmare kanske?) _________________ //Mikael Jardstam |
||
Jo jag tror nog att detta är alltime high på en enkelförgasar 96:a. Fast den som ska ha ovationerna för motorbygget är XP-Niklas, som filat blocket och gjort det mesta av bearbetnigen i övrigt. Mina egna insatser inskränker sig till motorsammansättning, och finliret med tändsystemet etc. Appropå halsringar, stoppa gärna i ngt större, tror att venturieffekten i dme är bra att behålla. XP kolvarna kan verkligen rekommenderas! Vikten? Nej jag har inte viktad den, men inte heller brytt mig om att maxlätta den. body finns kvar under och i hjulhus, alla rutor är av glas, kör oftast med en gammal rally-recarostol på passagerarsidan och har gjort rätt stabila stolsunderreden som väger lite. Den vikt jag låtet sitta kvar är ju frånsett rutorna rätt placerad. Har laltid haft kul åt dom som maxlättar och sedan viktar upp, bättre tänka till på var man ska låta vikten vara kvar och vart man ska lätta. Många sätter ju viktlådan diagonalt placerad i förhållande till föraren. Undrar hur dom väger in sian chassien Tyvärr har jag inga bra bilder från motorbygget, men väl från effketen av när inte alla cylindrarna fick samma blandning på aAvnenisto. ska leta och återkomma! _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Har ingen bra film på min egen bil (borde nog leta efter någon som filmat), men sedan videokameran pajade för 511 gången har jag gett upp Niklas som trimmat min har däremot förevigat när han satte världsrekord på 500 och 1000 m atående start i klassen upp till 750cc. om mina begränsade it-kunskaper räcker så kommer länken till filmen här Skruva upp ljudet http://www.classicsaabracing.com/var _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Mina kompisar som annars ägnar sig 400+ hk turbo Saabar gick ut ur verkstan när vi körde flat-out med raka rör till 8700. Frank på SQR som är en vänlig skäl kom inspringande med hörslekåpor till mig, men det lät så vackert så jag avstod Det hördes visst några km bort enligt vissa uppgifter... Man kanske skulle spela in en film med bra ljud när nya bilen är färdigbyggd. Ahvenisto och bra ljudupptagning kanske kan vara ngt? Sist fick jag fartvind rakt in i miken, låter mer som en Gripen än en 2-takt. Nu har jag lärt mig att rutan ska vara stängd när man filmar.... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Dax att väcka liv i en död biltråd!
Min pärla till trotjänare har stått i ett hörn av garaget sedan hösten 2003, då den gick sin senaste tävling, med ett resultat osm gjorde att den förtjänade en liten semester. Då vann vi hsitoriska 1000cc Cupen totalt, efter en spännande säsong, där kampen om pallplatserna var både tät och underhållande. Som grädde på moset blev det då också en 2:a plats i RHK-Cupen. Men 13 år på banorna sätter sina spår. Mekaniskt var allt i tippskick, men karossen började visa tecken på både ålderskrämpor (läs rost) och krigsskador (läs bucklor). en paus var planerad till 1-2 år för renovering och comeback. Långlopp, Le Mans Classic och lite annat kom emellan. Nu är det 8 år sedan, så nu får det vara nog. Bilen ska äntlgien ut på tävlignsbanan igen i år! Fast nu handlar det om rally istälelt för bana. (även om banåkandet finns med igen på sikt) Den 13 Juli ska vi stå på startlinjen i midnattssolsrallyt. Anmälan skickades in idag! Langar in några bilder från det pågående renoveringsarbetet. Mne först en skön bild från sista säsongen, när vi jagade Fiat Abarth på Hämeenlinna, Finalnds svar på Nordsslingan. Så här slutade säsongen 2003. Skön känsla! Motorutrymmet rensat på sin drivlina. Underlättar när plåten ska återfå sin ursprunglgia form och styrka. Som syens behvöer vi gå över ett med åren allt mer vildvuxet elsystem också Ur åkte den moderna FIA godkädna racignstolen och dito bälte. När lite antydan till rostangrepp åtgärdats och insidan fått ny röd färg, ska två 70-tals Recarostolar från Saab Sport & Rally ta plats, tillsammans med tidstypiska Britaxbälten. Har ett nytt i kartong, inköpt 1977, någon som har ett begagnat från 70-talet, tidigt 80-tal att sälja? Ratten ska bytas ut mot den jag hade i min första 96:a 1976. En 15" Les Leston träratt som först ska få en lätt renovering. Lastat och klart för avfärd från Stockholm till Mjölby, där Tommy Borg på Bojo utbildngar lovat ta sig an karossen med sin kollega Mathias Roth och ett gäng duktiga och ambitiösa elver på bilskadeteknikutbildningen. Tur för mig som är totalt värdelös på plåt och svets. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Våra race- och banåkarbilar Saab 96 Gr 2 1964 Historic Racing | 4 besök senaste veckan (14564 totalt) |