Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 1 besök senaste veckan (16706 totalt) |
Höj säkerheten: Absolut blinkerskrav på alla track days!
Jag vill propagera för denna ypperliga regel som höjer säkerheten avsevärt på track days. Jag tycker att alla trackdayarrangörer bör införa det som absolut krav. Man förlorar absolut ingenting över huvud taget och vinner klart i säkerhet. Regeln är att du bara får köra om om framförvarande ger blinkerstecken för att visa att han sett dig och han ger plats och släpper förbi dig. BMW Sport Club körde ett testår med detta som ett börkrav. Det föll väl ut och det infördes sen för några år sen som ett skallkrav. Dvs ingen får köra om utan att framförvarande ger blinkerstecken. Jag är intresserad av feedback om vilka klubbar som redan kör med denna regel som ett absolut krav och vilka som kanske diskuterar att införa det. -------------------------------------------------------- PS: Jag startar även en separat tråd med frågor om hur man kanske även kan förbättra blinkerskravsregeln Det finns i den tråden lite snack kring upplägget, ansvar, förargenomgång, helljusblink osv. -------------------------------------------------------- _________________ ![]() |
||||||
Vore klockrent att ha på träffar.
![]() Speciellt med motorsvag bil vet man inte alltid om man blivit sedd, och då kan man ju inte köra om... Jag kan ju aldrig gasa förbi någon. Måste alltid bli förbisläppt. När jag pratat med folk i depån hade de som avsikt att släppa mig in i kurvan, men jag vågade inte, eftersom de inte blinkade. Jag visste ju inte om de sett mig. ![]() _________________ ![]() |
||||||
Hur har folket som kört upplevt detta? Har det hänt att folk "fastnat" bakom en bil som inte uppmärksammat bakomvarande och ej gett tecken (kanske under ett helt körpass i värsta fall), och på så vis skapat frustration? Eller har dessa "bromsklossar" blivit tillrättavisade av funktionärer under/efter passet?
Rent praktiskt, hur fungerar det för en som är total n00b på detta ![]() ![]() Har inte kört på bana med trafik ännu men tanken på en sådan regel känns bra, iaf för en som är nybörjare. Signal från bilen framför att denne har sett dig innan man kör om, det kan ju inte bli tydligare ![]() _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||
Det beror ju lite på vad det är för gäng som kör hur mycket det behövs.
På en av Gruffmans träffar i somras var var tredje pass sålt till en annan grupp. I de två första passen praktiserades (outtalat?) nästan "regeln" om blink för omkörning. I annat fall så markerades det tydligt av framförvarande innan omkörning. Avspänd stämning och bra flyt. I det tredje passet såg det utifrån riktigt vådligt ut. Kördes om både här och där. Både med och utan koll. Jag tycker det är en mycket bra regel. Som förtydligar gentlemanna överenskommelsen att man markerar att man blir omkörd (visar att man ger plats). Också lättare att följa upp /bedömma från sidan. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||||
Re:
Yep... Hänt flera gånger tyvärr. Jag brukar prata med dessa i depån. De flesta förstår att blinka är en himla bra idé och vissa har bara inte sett en. Oftast på träffar utan ordentlig genomgång innan. Typ LMS kvällsträffar.
Man blinkar väl åt det hållet man går och går oftast höger, om det inte är opraktiskt? _________________ ![]() |
||||||
Re:
Det fungerar extremt bra på BMW-klubbens träffar. Jag kan säga att man blir omsläppt BETYDLIGT snabbare än på vissa andra arrangörers träffar där man inte har blinkers som absolut krav. Jag tror att tydligheten kring reglerna och tydligheten på förarmötet är nyckeln, det synliggör båda parternas ansvar för att man ska ha kul på banan. I paketet ingår att man gärna får blinka med helljus, se absolut den andra tråden jag startade om lite finlir om det går att förbättra. _________________ ![]() |
||||||
Re:
Det står ju arrangören fritt om man får släppa förbi både höger och vänster eller bara köra om till vänster (som gäller på Ringen på turistkörningen (fast utan blinkerskrav förstås)). Vissa har som regel att man bara får köra om på vissa ställen (långa rakan tex). _________________ ![]() |
||||||
Definitivt bästa lösningen på track days, i synnerhet för oss med trötta bilar som ändå kör fortare runt varvet. Körs med i pcs och funkar bra (om bilen framför ser en, vilket tyvärr missas ibland). Endast vinst, finns inga nackdelar nästan :-)
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Re:
Det finns inga nackdelar med upplägget. Men klara vinster. Vi snackar track days, inte racing. Fast jag vet att även i många långlopp så är många förare frikostiga med att visa blinkers för att visa att man sett bakomvarande snabbare bil när de kommer ikapp. _________________ ![]() |
||||||
Re:
+1 _________________ Janne Ström |
||||||
Re:
En intressant observation jag har gjort är att jag upplever att regeln funkar precis lika skitbra om jag kör i ett pass med högt tempo och bara massa banrävar som jag känner väl, likaväl som om jag kör ett pass med förare med väldigt blandad fart och för mig okänd erfarenhet. Som sagt, enkel regel som är enkel att följa och som bonus verkar allas ansvar på träffen bli tydliggjort på något bra sätt liksom. _________________ ![]() |
||||||
Håller med Cedric och Niklas men tror inte att det ska vara ett krav att den framför måste blinka. Däremot ett krav att man ska blinka.
Som regel är det ju högerkurvor och kommer någon ikapp vid en kurva, blinka vänster och håll vänster och kör ytterkurva lite saktare så du inte åker av kan vara skräp på banan eller blinka inte! kör igenom kurvan så fort du kan och direkt du kommer ut på rakan blinka vänster och håll vänster om det var en högerkurva, givetvis tvärt om vid vänsterkurva. Släpp inte gasen innan du ser att den andra gått ut i ett spår brevid då släpper du tillräckligt för att denne ska hinna förbi över rakan. Enkelt vilket jag praktiserar både på långlopp de få tillfällena det är aktuellt ![]() _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
Re:
Kanske funkar om det är på gatbils träffar och ingen kör för att det ska gå fort utan mest är därför att mysa runt.. _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Den absolut vanligaste säkerhetsrisken är att man missbedömmar vad en annan bil kommer göra.
Om någon blinkar med helljuset så är det en tydlig signal att man vill om. Men exakt var? Exakt när? Och är den framförvarande kompetent nog att lämna plats? Som exempel så är det faktiskt för de flesta nybörjare de första träffarna på bana väldigt svårt att göra en så enkel sak som att släppa förbi någon. Man har fullt upp. Jag har ju åkt med många på bana så jag vet hur svårt det är de första träffarna. Om man då ålägger alla, även nybörjarna, att säga att nu är det okej och jag kommer hålla mig åt det här hållet så har man fått en starkt tydlighet på ett väldigt enkelt sätt. _________________ ![]() |
||||||
Re:
Självklart handlar det om track days och inget annat. Inte time attack eller racing. _________________ ![]() |
||||||
Re:
Nu känns det som att vi diskuterar samma sak i två trådar... ![]() Men, kör man blandade grupper är det ju enklast att helt enkelt säga att omkörningar endast är tillåtna på raksträckor. Ingen som håller ut i kurvor för att släppa förbi andra. Då får ju även nybörjare/långsammare öva på att hålla rätt linje genom kurvorna. Vid förarmötet är det ju också bra att gå igenom var det är enklast att släppa förbi andra och poängtera att man SKA göra det om någon ligger bakom och blinkar med hellyset. Då trillar ju lite ansvar över på den snabbare, att inte hetsa den långsammare utan acceptera att det inte går fortare än såhär just nu. Och givetvis ska man inte hetsa någon strax innan inbromsning. Och jag tycker det är självskrivet att den långsammare bilen går ur det optimala spåret och lämnar plats för snabbare bilar. _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||||
Re:
Att den omkörda ska gå ur spår eller hålla spår finns det väldigt delade meningar om. Hålla spår är nog det jag förordar: när jag åker med nybörjare så är det oftast så att de måste gå ur spår en handfull gånger per varv. Varje varv man kör. Det blir väldigt sällan ett helt varv utan att man ska gå ur spår. Den som bäst behöver lära sig rätt spår får det liksom inte på det sättet. Men tillbaka till att det viktigaste som jag ser det är att den som blir omkörd väljer "när var hur" och visar det tydligt. Nu låter jag som en jobbig besserwisser kanske men just att både åka med mycket nybörjare och även ha ganska bra tempo själv tack vare en bra bil ger en bra bild av flera sidor på samma mynt liksom.
Ja det blev lite stökigt. Men om vi kör den här tråden kring klubbars val om att använda regeln eller andra regler. Och den andra tråden om hur man kan förbättra regeln snarare än dess vara eller inte vara. _________________ ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 1 besök senaste veckan (16706 totalt) |