| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Första spadtaget för Timeattack i Sverige
|
1, 2, 3 ... 13, 14, 15 >> 3 besök senaste veckan (56076 totalt) |
|
Första spadtaget för Timeattack i Sverige
http://vimeo.com/38203867 Under Elmia Custom and Motorshow 2011 träffades ett gäng banracing-entusiaster av olika bakgrund i Superior-TV's studio. Målet var att diskutera hur den växande sporten "Time Attack" kunde slå rot även här i Sverige, och hur folk som älskar banåkning lätt skulle kunna hoppa på den. Det blev ett mycket intressant samtal, som sedan via Robin (Antonsson) Carl (Winberg) och Ralph (Boman) fortsatte framåt. Under vintern har det jobbats hårt med att utveckla en ny liga där alla kan vara med. Är du en fartdåre som älskar att tävla med din bil, där ett pulsslag kan vara skillnaden mellan vinst och hamna utanför pallplats...? Inom kort tid lanseras WWW.TIMEATTACK.NU och korten läggs på bordet om vad detta mynnat ut i, håll utkik på alla stora motorforum i Sverige samt Superior-bloggen för att bli en del av detta: |
||||
|
Re:
Alla den infon kommer finnas på hemsidan innom kort. Men kan avslöja detta iaf. Det kommer finnan fem klasser. Klasserna är reglerade med vikt/effekt och mycket annat. Vi har lagt mycket krut på just säkerheten både i reglerna och utformningen av tävlingformen. |
||||
|
Re:
Vikt /effekt Vikten är ju inte så svår att kolla det räcker ju att ni har med er riktiga vågar & väger bilarna Hur tänkte ni göra effektbedömningen ? Mäta effekten eller uppskattad effekt ? _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Kom igen nu och låt grabbarna lägga upp grunderna på hemsidan....
Mäta effekten vet ju både du och jag att det aldrig kommer ske..... funkar ju inget vidare... uppskattad lär ju oxå funka sådär..... man brukar ju använda sig utav någon form av klassificering med överladdning volymer ventiler övriga hjälpmedel osv... säkert något liknande här med ska vi få se senare... vi låter grabbarna komma ut ur garderoben innan vi spånar ihjäl oss tycker jag...
_________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||||
|
Nice. Fem klasser känns spontant som 2 för mycket men ni vet nog bättre än mig
.
Kul! _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Re:
Min gissning på klasser: 1. bakhjulsdrivet n/a 2. framhjulsdrivet n/a 3. bakhjulsdrivet överladdad 4. framhjulsdrivet överladdad 5. unlimited = fyrhjulsdrivet överladdad Har jag rätt ?
Att blanda in vikt/effekt skulle strypa kreativiteten och mångfalden av bilar. Det skulle leda till "orättvisa" och massa tjafs, vart drar man gränsen och varför? 3L N/A = 1,5L överladdad ? eller 2l överladdad = 5,6L N/A ? _________________ Mvh Benci_Hovanyi
Gotland Ring 1:33,33s |
||||
|
Slicks kommer inte vara tillåtet i någon klass.
Kan avslöja hur däcken reglerna i dom olika klasserna kommer se ut. Klass 1 Gatdäck Klass 2 Gatdäck Klass 3 R-däck Klass 4 R-däck Klass 5 R-däck Klass två och tre har exakt samma regler och skiljs åt bara på däcken. _________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
||||
|
Kul att det STACC och alla vi grabbar som drog igång detta har gett frukt och att det nu verkar leda till nått större, ska bli super kul att se vart detta leder och hur stor det blir.. Själv hoppas jag på en Slicks klass likt gatebil extrem klassen
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
|
Re:
Vikt/effekt är det rättvisaste sättet att dela in det. Om man har en klass som får ha tex 0,35hk/kg så är det ju samma för alla, vara sig man kör bakhjulsdrivet eller fyrhjulsdrivet. Dom som dock får ut mest av det är lätta bilar. en bil som väger 800kg och har 400hk är snabbare på dom flästa banorna än en 1600kg bil med 800hk. _________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
||||
|
Re:
Detta har inget med STACC att göra på länga vägar. Det kan hända att vi får en slicksklass till nästa år. Timetattacken i Usa, england, japan och world timeattack har länge kört hårt på R-däck men tycks nu glidaåt Slickshållet i värstingklasserna. _________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
||||
|
Borde man inte försöka följa worldtimeattack eller va de nu heter så mycke de bara går??
De kanske ni redan gör, ja har faktiskt inte läst på några regler. Har bara hört att begränsningen varit vid R-däck _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||||
|
Re:
Tom i STCC så är väl 1-5 i din lista 1klass, varför ska man då ha 5? Blir lite racing ala socialist style, alla ska få varsin pokal...
|
||||
|
Re:
Hur är tanken att detta ska kontrolleras? _________________ Lars Gustavsson |
||||
|
Re:
Nej jag vet att detta inte har med stacc att göra, men detta är en utveckling av det dom startade och det är super roligt.. Stacc va först med att köra time attack med vanliga bilar utom tävlan och sen dela ut pris senare på kvällen.. Allt detta i Internet andan Nu har ni gjort slag i saken och det ska bli super kul även om jag inte kommer köra som det ser ut som då det inte finns R däck i dom dimenstioner jag kör med..
Men en kille vars bil vi preppat kommer allafall.. _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Första spadtaget för Timeattack i Sverige
|
1, 2, 3 ... 13, 14, 15 >> 3 besök senaste veckan (56076 totalt) |
