Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Första spadtaget för Timeattack i Sverige
1, 2, 3 ... 13, 14, 15   >>
3 besök senaste veckan (56076 totalt)
Timeattack_Sweden
Göteborg
Här sen Mar 2012
Inlägg: 90


Trådstartare
Första spadtaget för Timeattack i Sverige

http://vimeo.com/38203867

Under Elmia Custom and Motorshow 2011 träffades ett gäng banracing-entusiaster av olika bakgrund i Superior-TV's studio.

Målet var att diskutera hur den växande sporten "Time Attack" kunde slå rot även här i Sverige, och hur folk som älskar banåkning lätt skulle kunna hoppa på den.

Det blev ett mycket intressant samtal, som sedan via Robin (Antonsson) Carl (Winberg) och Ralph (Boman) fortsatte framåt.

Under vintern har det jobbats hårt med att utveckla en ny liga där alla kan vara med. Är du en fartdåre som älskar att tävla med din bil, där ett pulsslag kan vara skillnaden mellan vinst och hamna utanför pallplats...?

Inom kort tid lanseras WWW.TIMEATTACK.NU och korten läggs på bordet om vad detta mynnat ut i, håll utkik på alla stora motorforum i Sverige samt Superior-bloggen för att bli en del av detta:

_________________
Ralph Boman

www.Timeattack.nu
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Kul att Ni satsar på en av de mest intressanta nya grenerna inom Motorsporten.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Vilken typ av klassindelning tänker ni köra ?

Vilken typ av säkerhet reglemente ?

Köra under SBF eller SMA ?

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Timeattack_Sweden
Göteborg
Här sen Mar 2012
Inlägg: 90


Trådstartare
Re:

Michael Bäck skrev:
Vilken typ av klassindelning tänker ni köra ?

Vilken typ av säkerhet reglemente ?

Köra under SBF eller SMA ?


Alla den infon kommer finnas på hemsidan innom kort.
Men kan avslöja detta iaf.

Det kommer finnan fem klasser.
Klasserna är reglerade med vikt/effekt och mycket annat.
Vi har lagt mycket krut på just säkerheten både i reglerna och utformningen av tävlingformen.

_________________
Ralph Boman

www.Timeattack.nu
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Timeattack_Sweden skrev:
Michael Bäck skrev:
Vilken typ av klassindelning tänker ni köra ?

Vilken typ av säkerhet reglemente ?

Köra under SBF eller SMA ?


Alla den infon kommer finnas på hemsidan innom kort.
Men kan avslöja detta iaf.

Det kommer finnan fem klasser.
Klasserna är reglerade med vikt/effekt och mycket annat.
Vi har lagt mycket krut på just säkerheten både i reglerna och utformningen av tävlingformen.


Vikt /effekt

Vikten är ju inte så svår att kolla det räcker ju att ni har med er riktiga vågar & väger bilarna
Hur tänkte ni göra effektbedömningen ?

Mäta effekten eller uppskattad effekt ?

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654



Kom igen nu och låt grabbarna lägga upp grunderna på hemsidan....

Mäta effekten vet ju både du och jag att det aldrig kommer ske..... funkar ju inget vidare...

uppskattad lär ju oxå funka sådär.....

man brukar ju använda sig utav någon form av klassificering med överladdning volymer ventiler övriga hjälpmedel osv...

säkert något liknande här med ska vi få se senare...

vi låter grabbarna komma ut ur garderoben innan vi spånar ihjäl oss tycker jag...

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6268



Borde inte denna tråd ligga under Allmänt???

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1288



Kul, hoppas på mer info på hemsidan snart då.

_________________
Lars Gustavsson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8093



Nice. Fem klasser känns spontant som 2 för mycket men ni vet nog bättre än mig .

Kul!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Re:

erikjakan skrev:
Nice. Fem klasser känns spontant som 2 för mycket men ni vet nog bättre än mig .

Kul!

Min gissning på klasser:

1. bakhjulsdrivet n/a
2. framhjulsdrivet n/a
3. bakhjulsdrivet överladdad
4. framhjulsdrivet överladdad
5. unlimited = fyrhjulsdrivet överladdad

Har jag rätt ?

Att blanda in vikt/effekt skulle strypa kreativiteten och mångfalden av bilar.
Det skulle leda till "orättvisa" och massa tjafs, vart drar man gränsen och varför?

3L N/A = 1,5L överladdad ?
eller
2l överladdad = 5,6L N/A ?

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767



slicks
r-däck
gatdäck

sedan pro, samt amatör

borde väl räcka
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14151



Re:

lofa skrev:
slicks
r-däck
gatdäck

sedan pro, samt amatör

borde väl räcka


då blir ju frågan vad är ett pro? är det nån som försörjer sig på att köra?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Phantom

Här sen Jul 2009
Inlägg: 465



Slicks kommer inte vara tillåtet i någon klass.

Kan avslöja hur däcken reglerna i dom olika klasserna kommer se ut.

Klass 1 Gatdäck
Klass 2 Gatdäck
Klass 3 R-däck
Klass 4 R-däck
Klass 5 R-däck

Klass två och tre har exakt samma regler och skiljs åt bara på däcken.

_________________
Kinnekulle : 54.0
Mantorp 1.19.4
Gelleråsen 1:08.2
3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Kul att det STACC och alla vi grabbar som drog igång detta har gett frukt och att det nu verkar leda till nått större, ska bli super kul att se vart detta leder och hur stor det blir.. Själv hoppas jag på en Slicks klass likt gatebil extrem klassen

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Phantom

Här sen Jul 2009
Inlägg: 465



Re:

Benci skrev:
erikjakan skrev:
Nice. Fem klasser känns spontant som 2 för mycket men ni vet nog bättre än mig .

Kul!

Min gissning på klasser:

1. bakhjulsdrivet n/a
2. framhjulsdrivet n/a
3. bakhjulsdrivet överladdad
4. framhjulsdrivet överladdad
5. unlimited = fyrhjulsdrivet överladdad

Har jag rätt ?

Att blanda in vikt/effekt skulle strypa kreativiteten och mångfalden av bilar.
Det skulle leda till "orättvisa" och massa tjafs, vart drar man gränsen och varför?

3L N/A = 1,5L överladdad ?
eller
2l överladdad = 5,6L N/A ?


Vikt/effekt är det rättvisaste sättet att dela in det.
Om man har en klass som får ha tex 0,35hk/kg så är det ju samma för alla, vara sig man kör bakhjulsdrivet eller fyrhjulsdrivet.
Dom som dock får ut mest av det är lätta bilar.

en bil som väger 800kg och har 400hk är snabbare på dom flästa banorna än en 1600kg bil med 800hk.

_________________
Kinnekulle : 54.0
Mantorp 1.19.4
Gelleråsen 1:08.2
3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
No Coast Racing
Forshaga
Här sen Apr 2006
Inlägg: 175



Detta gillas.!
Ska bli kul att få läsa på hemsidan om klasser,regler mm

Kör hårt..!

_________________
Bmw m3e30 replica Motorsport
BMW 328ci e46


Magnus Kristiansson
Citera
Phantom

Här sen Jul 2009
Inlägg: 465



Re:

Supramannen skrev:
Kul att det STACC och alla vi grabbar som drog igång detta har gett frukt och att det nu verkar leda till nått större, ska bli super kul att se vart detta leder och hur stor det blir.. Själv hoppas jag på en Slicks klass likt gatebil extrem klassen


Detta har inget med STACC att göra på länga vägar.
Det kan hända att vi får en slicksklass till nästa år.
Timetattacken i Usa, england, japan och world timeattack har länge kört hårt på R-däck men tycks nu glidaåt Slickshållet i värstingklasserna.

_________________
Kinnekulle : 54.0
Mantorp 1.19.4
Gelleråsen 1:08.2
3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Borde man inte försöka följa worldtimeattack eller va de nu heter så mycke de bara går??
De kanske ni redan gör, ja har faktiskt inte läst på några regler. Har bara hört att begränsningen varit vid R-däck

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767



Re:

Benci skrev:


1. bakhjulsdrivet n/a
2. framhjulsdrivet n/a
3. bakhjulsdrivet överladdad
4. framhjulsdrivet överladdad
5. unlimited = fyrhjulsdrivet överladdad


Tom i STCC så är väl 1-5 i din lista 1klass, varför ska man då ha 5?
Blir lite racing ala socialist style, alla ska få varsin pokal...
Citera
Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1288



Re:

Phantom skrev:


Vikt/effekt är det rättvisaste sättet att dela in det.
Om man har en klass som får ha tex 0,35hk/kg så är det ju samma för alla, vara sig man kör bakhjulsdrivet eller fyrhjulsdrivet.
Dom som dock får ut mest av det är lätta bilar.

en bil som väger 800kg och har 400hk är snabbare på dom flästa banorna än en 1600kg bil med 800hk.


Hur är tanken att detta ska kontrolleras?

_________________
Lars Gustavsson
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

Phantom skrev:
Supramannen skrev:
Kul att det STACC och alla vi grabbar som drog igång detta har gett frukt och att det nu verkar leda till nått större, ska bli super kul att se vart detta leder och hur stor det blir.. Själv hoppas jag på en Slicks klass likt gatebil extrem klassen


Detta har inget med STACC att göra på länga vägar.
Det kan hända att vi får en slicksklass till nästa år.
Timetattacken i Usa, england, japan och world timeattack har länge kört hårt på R-däck men tycks nu glidaåt Slickshållet i värstingklasserna.


Nej jag vet att detta inte har med stacc att göra, men detta är en utveckling av det dom startade och det är super roligt.. Stacc va först med att köra time attack med vanliga bilar utom tävlan och sen dela ut pris senare på kvällen.. Allt detta i Internet andan

Nu har ni gjort slag i saken och det ska bli super kul även om jag inte kommer köra som det ser ut som då det inte finns R däck i dom dimenstioner jag kör med..

Men en kille vars bil vi preppat kommer allafall..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Allmänt banåkaforum
Första spadtaget för Timeattack i Sverige
1, 2, 3 ... 13, 14, 15   >>
3 besök senaste veckan (56076 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande