| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Dämparlängd.......
|
1106 besök totalt |
|
Dämparlängd.......
Halloj Håller på med hjuluphängningarna till porschen och har kommit till att försöka hitta dämpare som passar till bilen. Så vad jag funderar på är hur jag ska räkna ut hur långa dämpare jag ska köpa. Kommer att ha bilen på ungefär 10 cm rideheigt och vill ha ungefär 6 cm in och ut. Fjädrar kommer jag till senare, men bilen kommer att ha en ganska så tung järnklump till motor i fronten (cheva bigblock V8) Så hur sjutton ska jag räkna fram hur långa dämparna ska vara?? _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
|
Re: Dämparlängd.......
Rita upp hjulupphängningen, i både rideheight, max upp och max ned. Mät i din skiss/ritning mellan lägsta och högsta så är det klart. _________________ Roland Johansson |
||
|
Ska rita upp fram och bakvagn så fort jag har köpt Görans bok och SFROs bygghandbok.
Håller just nu på och letar runt efter "bra" priser på dem delarna som jag behöver och tänkte då på detatt det finns så djäkla många längder på dämparna...... _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
|
Re:
Ja, ta extremexemplet med dämpare långt inne på en bärarm ger kort dämpare men ändå lång fjädringsväg. Eller macphearson med dämpare ute vid hjulet så behövs en lång dämpare för lång fjädringsväg. Det blir då svårt för några andra att gissa längder åt dig. _________________ Roland Johansson |
||
|
Då förstår jag hur du menar.
fram kommer det att byggas om till dubbla A-armar, så mc phearson benet försvinner helt. Men dämparen komer ändå att fästas i ytterkant av nedre bärarmen. Så det var inte färdiga dämpare jag undrade över utom som sagt mer om hur man bör räkna för att få fram vilken längd som bör passa bäst. Och det fick jag lite tips på _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Dämparlängd.......
|
1106 besök totalt |