Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Höj säkerheten: Absolut blinkerskrav på alla track days!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1 besök senaste veckan (16754 totalt)
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Det enklaste är ju:

Blir du omkörd byt aldrig spår.
Blinka åt det hållet du tänker hålla dig:

är du på vänstersidan av banan blinka vänster
är du på högersidan av banan blinka höger

Håll avstånd
Kör med goda marginaler.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Puppan skrev:
MaZ skrev:
Fastlane skrev:
Bättre att vinka lr på annat sätt påvisa att det är ok för omkörning, en del blinkar åt det hållet de tänkt lägga sig andra åt det hållet de vill bli omkörda på. Känns mer snurrigt faktiskt.

Så nej tack till blinkers från mig

För mig känns blinkers som nåt man använder när man skall in i depån, om man skall släppa nån så pekar man mot den sidan man vill att de skall åka om. Funkar alltid klockrent när man kör med folk som tävlat, inte lika klockrent när man kör med folk som stirrar på bakstammen och följer blint i spår...

??
På alla banmöten jag varit på blinkar långsammare bilar åt det hållet dom flyttar sig.. Inte åt den sidan dom vill bli omkörda?! Det stämmer ju bättre med normala trafikregler..
Att nån vinkat inne i bilen har nog aldrig hänt och att nån i cab vinkar med cabben nere har jag nog inte heller sett?? Eller missförstår jag nåt här???

/Pete

Det funkar som jag skriver och det funkar utmärkt. Jag har då aldrig varit med om att man pekar dit man skall åka själv, det låter riktigt konstigt om jag skall vara ärlig då hela idén med att släppa förbi är att ligga kvar i sitt eget spår och inte vingla omkring och vara i vägen. En pekning indikerar helt enkelt "jag har sett dig, kör om där"

För övrigt är den överlägset bästa omsläppningen i utgången på en raka, bara att inte gasa fullt så den bakom kommer om på ett naturligt sätt.

Ni som bara kör på gatbilsträffar behöver inte bli sura nu, blinka ni som ni brukar för det verkar ju också funka. Om jag kör på NS så blinkar jag också åt höger och släpper om till vänster så det beror helt på var man är.
Om jag kör på svensk bana med gatbil så kommer jag nog fortsätta att göra som jag gjort hittils, blinka åt det hållet jag tänker hålla mig plus vinka åt det hållet den bakom skall köra om. Det har också funkat 100% hittils.

<- Stanna för körkortskontroll.

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

meldert skrev:
MaZ skrev:
Tobias Nyström skrev:
Magnus Thomé skrev:
Åsikter om:

blinka vs vinka
?

första gången jag såg nån vinka så fattade jag inte vad han ville, insåg sedan att det var en långloppsbil utan blinkers som hade släppts ut på trackday. Samma sak här, det viktiga att alla fått info om vad som gäller.

Men att vinka känns som ett steg tillbaka ifall man har blinkers att tillgå. Uppfanns inte bil-blinkers för man skulle slippa vinka? Förklara gärna varför man skulle vinka ist för blinka? Jag ser ingen fördel.

När man ligger tätt bakom nån så tittar man ju ändå igenom deras bil och inte på bakstammen.

Men är det verkligen vettigt att ligga så nära på en vanlig bankörning? Inte enligt mig iaf, möjligen om båda inblandade förarna är med på saken i förväg.

Enda anledningen att ligga så nära när det inte är tävling är ju när man precis gör sig redo för att köra om, med andra ord bör man redan ha signalerat klart då och förhoppningsvis är alla inblandade redan medvetna om att omkörningsmanövern är på gång.

Menar du att du inte tittar genom framförvarande bil när du kör? Hur skall du då kunna planera din körning?
På motorvägen så blir det väldigt tydligt hur mycket man tittar genom framförvarande bilar om man hamnar bakom en SUV/van utan fönster/bil med solfilm. Det handlar ju inte om att man måste ligga nära och bara titta genom framförvarande bil utan att även titta genom framförvarande bilar. Det är ju därför det höga bromsljuset kom till...

BMW 330i -05
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002

Re:

MaZ skrev:
Puppan skrev:
MaZ skrev:
Fastlane skrev:
Bättre att vinka lr på annat sätt påvisa att det är ok för omkörning, en del blinkar åt det hållet de tänkt lägga sig andra åt det hållet de vill bli omkörda på. Känns mer snurrigt faktiskt.

Så nej tack till blinkers från mig

För mig känns blinkers som nåt man använder när man skall in i depån, om man skall släppa nån så pekar man mot den sidan man vill att de skall åka om. Funkar alltid klockrent när man kör med folk som tävlat, inte lika klockrent när man kör med folk som stirrar på bakstammen och följer blint i spår...

??
På alla banmöten jag varit på blinkar långsammare bilar åt det hållet dom flyttar sig.. Inte åt den sidan dom vill bli omkörda?! Det stämmer ju bättre med normala trafikregler..
Att nån vinkat inne i bilen har nog aldrig hänt och att nån i cab vinkar med cabben nere har jag nog inte heller sett?? Eller missförstår jag nåt här???

/Pete

Det funkar som jag skriver och det funkar utmärkt. Jag har då aldrig varit med om att man pekar dit man skall åka själv, det låter riktigt konstigt om jag skall vara ärlig då hela idén med att släppa förbi är att ligga kvar i sitt eget spår och inte vingla omkring och vara i vägen. En pekning indikerar helt enkelt "jag har sett dig, kör om där"

För övrigt är den överlägset bästa omsläppningen i utgången på en raka, bara att inte gasa fullt så den bakom kommer om på ett naturligt sätt.

Ni som bara kör på gatbilsträffar behöver inte bli sura nu, blinka ni som ni brukar för det verkar ju också funka. Om jag kör på NS så blinkar jag också åt höger och släpper om till vänster så det beror helt på var man är.
Om jag kör på svensk bana med gatbil så kommer jag nog fortsätta att göra som jag gjort hittils, blinka åt det hållet jag tänker hålla mig plus vinka åt det hållet den bakom skall köra om. Det har också funkat 100% hittils.

<- Stanna för körkortskontroll.

Tror vi missförstod varandra.. Jag förstod det som att du skulle blinka åt det hållet som du ville att nån skulle köra om på.. Det kändes ju otroligt bakvänt..
Men tror nu att du menar att du "vinkar" åt det håll du vill att snabbare skall passera på, men "blinkar" åt det håll du tänker förflytta bilen, right?!

Det här med vinkandet kanske funkar om man ser tydligt in i framförvarande bil och att man ligger och nöter i rumpan en längre tid.. å då föredrar jag ändå blinkers taktiken om det existerar på bilen i fråga. Men jag kan faktiskt inte minnas en enda gång att nån har vinkat inifrån bilen till mig... Tycker det måste vara svårt att se i bilar med trång kupe, bur, stol med öron osv..(eeehhh kanske därför jag inte sett det oxå..;-)

Min taktik är att alltid räkna med att folk inte ser mig men sticka fram "nosen" så att jag syns.. Blir det ledigt så åker jag om jag framförvarande, om nått oväntat händer så backar jag av.. Blinkar personen i fråga så är det ännu bättre..

Jag praktiserar samma taktik som på viltdrabbade vägsträckor.. Kör förbi fort som f-n så att jag inte är i det farliga området längre tid än nödvändigt, för ju längre tid man vistas i det farliga området ju högre är ju sannolikheten att nåt farligt hinner ut i vägen....... Haha

Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010

Re:

MaZ skrev:
För mig känns blinkers som nåt man använder när man skall in i depån, om man skall släppa nån så pekar man mot den sidan man vill att de skall åka om.

MaZ skrev:

Hur ska du ha det? Verkar inte som du kommer med konstuktiv kritik på hur vi ska göra det säkrare för alla just nu... Im just saying...

Ett riktigt arument EMOT vinkande är ju det att det inte är en regel (och aldrig vart på någon träff jag vart på iaf).
Som en kompis sa till mig "Ibland vinkar jag bara till dom andra som kör". Det kan jag göra med, ibland av frustration för bilen framför gör nått oväntat, ibland av lycka. Så då ska detta beteende desstutom "avläras" på dem som har det.

Alla gatbilar har blinkers, körkort brukar vara ett krav på gatbilsträffar så alla vet vad blinkers betyder, handsignaler måste läras in.

Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Re:

Michael Bäck skrev:
Det enklaste är ju:

Blir du omkörd byt aldrig spår.
Blinka åt det hållet du tänker hålla dig:

är du på vänstersidan av banan blinka vänster
är du på högersidan av banan blinka höger

Håll avstånd
Kör med goda marginaler.

Som jag skrev tidigare enkel instruktion thumbs up

Kommer du ur kurvan och har någon bakom och anser att du kan ligga kvar på den sidan du är tills den bakom passerat. Visa med blinkers att du ligger kvar tills omkörningen är klar.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Eller så viktar upp man snabba bilar tills alla bilar går precis lika fort. Då blir nog alla glada i rättviseriket Sverige

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Re:

MaZ skrev:
meldert skrev:
MaZ skrev:
Tobias Nyström skrev:
Magnus Thomé skrev:
Åsikter om:

blinka vs vinka
?

första gången jag såg nån vinka så fattade jag inte vad han ville, insåg sedan att det var en långloppsbil utan blinkers som hade släppts ut på trackday. Samma sak här, det viktiga att alla fått info om vad som gäller.

Men att vinka känns som ett steg tillbaka ifall man har blinkers att tillgå. Uppfanns inte bil-blinkers för man skulle slippa vinka? Förklara gärna varför man skulle vinka ist för blinka? Jag ser ingen fördel.

När man ligger tätt bakom nån så tittar man ju ändå igenom deras bil och inte på bakstammen.

Men är det verkligen vettigt att ligga så nära på en vanlig bankörning? Inte enligt mig iaf, möjligen om båda inblandade förarna är med på saken i förväg.

Enda anledningen att ligga så nära när det inte är tävling är ju när man precis gör sig redo för att köra om, med andra ord bör man redan ha signalerat klart då och förhoppningsvis är alla inblandade redan medvetna om att omkörningsmanövern är på gång.

Menar du att du inte tittar genom framförvarande bil när du kör? Hur skall du då kunna planera din körning?
På motorvägen så blir det väldigt tydligt hur mycket man tittar genom framförvarande bilar om man hamnar bakom en SUV/van utan fönster/bil med solfilm. Det handlar ju inte om att man måste ligga nära och bara titta genom framförvarande bil utan att även titta genom framförvarande bilar. Det är ju därför det höga bromsljuset kom till...

Visst gör jag det om det är möjligt. Vad jag menade var bara att om man ligger så nära bilen framför så att man inte ser om han börjar blinka (även om man har fokus någon annanstan än på bilens lampor) då ligger man för nära om det är en vanlig banträff.

Portugal
Här sen Jul 2006

Re:

2fast4u skrev:
Eller så viktar upp man snabba bilar tills alla bilar går precis lika fort. Då blir nog alla glada i rättviseriket Sverige

thumbs up
Då kanske jag har en möjlighet att bli snabbast i Alfaklubben.

Som Bäck skrev: kör man på vänster sida blinka vänster, kör man på höger sida blinka höger, borde till å med jag fixa.

Portugal, Ourique
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

meldert skrev:

Visst gör jag det om det är möjligt. Vad jag menade var bara att om man ligger så nära bilen framför så att man inte ser om han börjar blinka (även om man har fokus någon annanstan än på bilens lampor) då ligger man för nära om det är en vanlig banträff.

Missförstånd, så nära kommer man ju aldrig såklart. Det jag menade var att i alla fall jag "ser förbi" bilar framför och håller koll på bilarna framför dom och då ser man sällan deras blinkers iom att dom är lägre än rutorna på bilarna framför...
Är jag rörig nu?

BMW 330i -05
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Re:

MaZ skrev:
meldert skrev:

Missförstånd, så nära kommer man ju aldrig såklart. Det jag menade var att i alla fall jag "ser förbi" bilar framför och håller koll på bilarna framför dom och då ser man sällan deras blinkers iom att dom är lägre än rutorna på bilarna framför...
Är jag rörig nu?

Nä, nu är jag med och fattar varför du menar att blinker kan vara otydliga...

Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Tobias Nyström skrev:

Som en kompis sa till mig "Ibland vinkar jag bara till dom andra som kör". Det kan jag göra med, ibland av frustration för bilen framför gör nått oväntat, ibland av lycka. Så då ska detta beteende desstutom "avläras" på dem som har det.

jag brukar ibland när någon är snäll och tydligt visar, sträcka upp en hand efter omsläpp och tacka... precis som man ibland gör i trafiken "tack för att du släppte in mig" typ. Bör ju då ej förväxlas med "varsågod kör om på höger sida" (alltid höger för jag siiter ju till vänster.

eller så är jag bara konstigt hövlig

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Westfield skrev:
jag brukar ibland när någon är snäll och tydligt visar, sträcka upp en hand efter omsläpp och tacka... precis som man ibland gör i trafiken "tack för att du släppte in mig" typ. Bör ju då ej förväxlas med "varsågod kör om på höger sida" (alltid höger för jag siiter ju till vänster.

Gör så också från tid till annan

Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Re:

Westfield skrev:
Tobias Nyström skrev:

jag brukar ibland när någon är snäll och tydligt visar, sträcka upp en hand efter omsläpp och tacka...

Nu har du inte det problemet längre, försöker du göra samma sak nu bucklar du bara till taket på Porschen...

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Marcus Gustafsson skrev:
Westfield skrev:
Tobias Nyström skrev:

jag brukar ibland när någon är snäll och tydligt visar, sträcka upp en hand efter omsläpp och tacka...

Nu har du inte det problemet längre, försöker du göra samma sak nu bucklar du bara till taket på Porschen...

Äh, det går "inomhus" också

Göteborg
Här sen Dec 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:
Westfield skrev:

Gör så också från tid till annan

Samma här
Lite dynamik i hur man visar att man släpper om funkar bra, bara man är tydlig. Lite vänlighet när man passerat så vet man att det är glada miner i bilen bakom och man blir omsläppt smidigt nästa gång med

Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004

Re:

Figgz skrev:
...Samma här ...

+1

Citera
FEED ME
Ekerö
Här sen Apr 2004

Re:

Magnus Thomé skrev:
Blinkers som börkrav eller skallkrav, hålla spår eller inte osv, omkörning i kurvor eller inte, hur ser reglerna ut idag hos:

- GRC?

På GRC's träffar har vi som huvudregel att det alltid är den snabbare bilen/föraren som är ansvarig för omkörningen. Den bil/förare som blir omkörd ska alltid hålla sitt spår och INTE göra några snabba girar för att försöka komma undan och ur vägen. Det är upp till den snabbare bilen/föraren att hitta ett säkert sätt att köra om. Om den långsammare bilen/föraren vill vara extra tydlig med att han har sett den som ska köra om, så kan han sätta på blinkes för att visa vilken sida som han håller sig på. Men det är inte ett krav att blinka.

Citera
quattro
Lindome
Här sen Aug 2005

Jag har inte läst hela tråden men jag kan ju bara tala för mig själv.

Jag har en 20 år gammal turbobil och när man måste släppa av för att man kommer ikapp bilar och skall vänta på att få en blinkers så har man tappat rätt mycket i flytet i körningen, för att hålla bra fart och bra flyt och man vill ju att det skall gå fort så måste man hålla laddtrycket uppe, det tar en stund att bygga upp det igen efter att man släpper av.

Blinkersregeln gör körningen lite sönderhackad för mig men det är som sagt min personliga uppfattning.

Vid Vätterns södra spets
Här sen Aug 2008

Re:

FEED ME skrev:
Magnus Thomé skrev:
Blinkers som börkrav eller skallkrav, hålla spår eller inte osv, omkörning i kurvor eller inte, hur ser reglerna ut idag hos:

- GRC?

På GRC's träffar har vi som huvudregel att det alltid är den snabbare bilen/föraren som är ansvarig för omkörningen. Den bil/förare som blir omkörd ska alltid hålla sitt spår och INTE göra några snabba girar för att försöka komma undan och ur vägen. Det är upp till den snabbare bilen/föraren att hitta ett säkert sätt att köra om. Om den långsammare bilen/föraren vill vara extra tydlig med att han har sett den som ska köra om, så kan han sätta på blinkes för att visa vilken sida som han håller sig på. Men det är inte ett krav att blinka.

+1 på detta inlägg! Detta är rätt sätt att göra det på!! thumbs up

Jag tycker:

Skippa krav på blinkers, gå ur spår osv osv, Det brukar ju oftast delas in i lite olika grupper med tanke på bil och erfarenhet, så extremt stor skillnad bör/ska det ju inte bli.Jag tycker ingen ska behöva ha som krav på sig att släppa av/flytta på sig så fort nån kommer ikapp vederbörande, alla ska ha rätt att utnyttja sin bil/kapacitet utan att bli avbruten i sin körning gång på gång, givetvis inom rimliga gränser, framförvarande får ju inte blocka körningen helt för övriga deltagare
Jag tycker personligen att det är ganska stimulerande att försöka "plocka" bil efter bil och inte bara få fri lejd genom att långsammare bilar flyttar på sig direkt...då blir det ju inget race öht!
För lite race ska det väl vara även på trackdays, lr?

Ja.. det händer att jag blir omkörd oxå!

//Tobbe

Torbjörn Svensson
81 BTG

BMW M8 COMPETITION -21
FORD RANGER WILD TRACK -18
TRAFIC -17
Och alltid nån/några gamla Volvos.
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002

Jag tycker att på en banträff kör man inte om, man bli släpper förbi...

Har man lite effekt, men är snabbare på varvet, då måste man ju bli förbisläppt.
En nybörjare med 420 hk och gatdäck är inte alltid snabbare än någon med t. ex. 130 hk och r-däck. Svårt att "köra om" på en raka, då.
Känns inte helt rätt att dyka i ett kurvparti direkt...

<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1 besök senaste veckan (16754 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande