| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Water wetter? Erfarenheter?
|
4 besök senaste veckan (11993 totalt) |
|
Re:
Gör det? Var har du läst det? Hittar ingen info på deras hemsida. http://www.redlineoil.com/product.as _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
||||||
|
Om vi går till Dator relaterade kyllösningar , så är Water Wetter + anti alg medel väldigt populärt , där
har du en blandning med koppar och alu i kylarna , kylblocket . Och ryktes vägen , sänker det tempen nån grad . _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
|
Re:
Ang Water Wetter så har jag fått intrycket att dess främsta egenskap är att det sänker ytspänningen i kylarvattnet. Det gör att de pyttesmå luftbubblor som alltid finns i normala kylsystem inte fastnar längs slangar och kanaler och därmed ökar kylvattnets anliggningsyta med faktor x (ganska liten skulle jag tro). Om så är fallet skulle ju en tensid av lämpligt slag kunna göra jobbet lika bra. Vi som håller på och framkallar film har en produkt från Kodak som heter Photo-Flo som är en extremt dryg ytspänningsdödare. Några få droppar i kylvätskebehållaren borde räcka. Om någon känner sig hugad och modig kan han få en skvätt i sin bil. De effektivaste och mest handgripliga förändringar man kan göra på sin bil om man har problem med motortemperaturen bör väl vara, öka flödet av luft genom kylarna, öka kylarnas effektiva yta samt öka kylvätskans flöde i systemet. _________________ Fredrik Ljungkvist |
||||||
|
Jag har kört på Waterwetter och det fungerar till viss del iaf. Sen är frågan hur stor effekten är. Den stora vinsten är ju att man kan slippa glykolen och ändå ha korrosionskydd.
Vanligt vatten är faktiskt bättre än glykol/vattenblandning som kylvätska, förutom fryspunkten och korrosionsskyddet naturligtvis. Vanligt vatten och Watervetter är iaf inte sämre än bara vatten och waterwetter innehåller iaf korrosionskydd. Vi hade problem med stigande kylvattentemp på Emils bil på Gelleråsen, jag hade inte det problemen trots identisk bil men jag hade waterwetter i min. Så vi skickade i waterwetter i hans och plockade bort nummerplåten som blockerade inloppet till kylaren något. Sen försvann problemen och temperaturen var stabil. Kör med waterwetter och vatten med motiveringen att det säkert hjälper lite grann iaf. Egentligen sjukt att det är tillåtet med glykolfyllda kylsystem på banträffar, det blir ju snorhalt om det läcker ut på banan och det måste saneras. Vatten med waterwetter dunstar ju snabbt en varm sommardag. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
Mja, jag kör ju Waterwetter i Westfielden sedan jag bytte motor (från Ford Duratec 25 till Jaguar AJV6 3.0), och för första gången så har jag inte sett några som hest kylproblem, trots 70+ hästar extra. Kan ju dock inte dra några som helst slutsatser specifikt om Waterwetter, eftersom det är en motor där kylkanalerna är något annorlunda (helt andra toppar), halva kylsystemet är ombyggt, samt att jag kör ca dubbla trycket i systemet... Det kan hända att de sakerna också påverkar lite också.
En mycket trevlig sida är iaf att man slipper det där f-bannade glykolkletet för minsta lilla droppe! _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Trots att jag kört WW i flera år ställer jag mig högst tveksam till att den lilla mängden skulle kunna göra skillnad överhuvudtaget.
Rent vatten har bättre värmeledningsförmåga (leder bort värme bättre) men har en lägre kokpunkt än glykol/vatten. att en flaska WW skulle ge tillräckligt frostskydd tror jag inte ett dugg på. Wanklar är mkt känsliga för hög värme, evans har använts inom racing med RX-8an med gott resultat. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||||
|
Det som höjer kokpunkten mest i ett kylsystem är väl att det är trycksatt? Från 100 grader upp till 120 grader är ganska stor skillnad, enbart glykol höjer väl inte kokpunkten med 20 grader?
Ytspänning är jag däremot med på, glykol ändrar inte ytspänningen nämnvärt vad jag kunnat se. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
|
Det misstänktes i (svenska) auto motor & sport för ett gäng år sedan att WW's inverkan på vattnets ytspänning skulle göra det lättare att spränga topplockspackningar? Detta i samband med någon Galant de körde fempapp eller något liknande med. Någon som kan verifiera eller dementera?
Jag har själv kört med WW i en BMW som gärna ville sticka i väg temp de gånger jag körde konbana eller bara allmänt hårt i varmare väder. Upplevde inte att WW sänkte temperaturen så mycket, problemen fanns kvar och jag vågade inte chansa att inte ha någon glykol i. Hade också bara bilens originaltempmätare att utgå ifrån så min erfarenhet är väl inte så mycket värd kanske. Det största bekymret i mitt fall vart avsaknad av vissa luftstyrningsplaster kring kylaren. |
||||||
|
Re:
Det kan jag garantera att du har rätt i, tömde min kylare med enbart WW i vintras och i den spannen frös det ganska omgående vid bara några minusgrader. Tror till och med att det står på flaskan att man bör frostskydda med glykol om det behövs. _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||||
|
WW för mig känns ungefär som mirakelprodukter som oktanboosters m.m.
Men eftersom jag är lättlurad brukar jag hälla i en flaska ändå, köper dock utomlands så priset är betydligt beskedligare än de ca 180kr som det säljs för på Mekonomen m.fl. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||||
|
Tror man inte på WW egenskaper finns det ju korrosionskydd att köpa. Används på marknadet där det aldrig är minusgrader...
Stora vinsten verkar vara att gå ifrån 50% Glykol vatten till närmare 100% vatten då man ökar den specifika värmekapaciteten. Man tappar visserligen lite i kokpunkt på det men det löser man med att ha högre tryck i systemet. Man kan råka ut för knepiga problem om det finns nån luftficka i systemet. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
Re:
Tjenixen Freddo
Du kan få ställa ner en skvätt i garaget när det blir dags för Z:an att startas. Men det är lite kvar.
// Kange _________________ Kennert_Loheim_Kangevik 240Z -72 |
||||||
|
Glykol är brandfarligt vid tillräckligt hög temperatur
Lyfter denna tråden då en intressant sak visade sig förra helgen. En person jag delar garage med provkörde sin bil och efter en stund ringer han och säger att en slang har lossnat till kylsystemet. Efter en liten stund ringer han igen och säger att bilen brinner och att vi ska ta med brandsläckare. Tar med brandsläckaren och sätter högsta fart dit. Det visar sig att en slang till värmepaketet har lossnat då en fjäderklammer på en av slangarna till värmepaketet har lossnat (används oftast istället för slangklämma på standardbilar). Kylvatten har då läckt ner på början av avgassystemet efter grenröret. Avgasröret går i sparklådan på bilen och är lindat med högtemperaturisolering av hög kvalite. Glykolen har sedan börjat brinna i isoleringen. Det var synliga flammor som gick att släcka någorlunda med vatten. Vi testade värmeisoleringen genom att elda på isoleringsmaterialet med gasbrännare och det hände ingenting. Tillsatte man vatten hände också ingenting förutom att vattnet kokade bort. Tillsatte man däremot glykol/vatten blandning börjar det brinna efter en stund. Det var nära att bilen började brinna ordentligt men det gick bra denna gång. Vid närmare efterforskning visar det sig att Glykol har en antändningtemperatur på 410C. Samt att färdigblandad glykol är brännbar men inte brandfarlig. Detta är nog inte ett stort problem i de flesta fordon då det troligen krävs att vätskan kan samlas i isolering och upphettas till tillräckligt hög temperatur för att börja brinna men man vet aldrig. Finn ingen anledning att ha Glykol i kylvätskan sommartid. Vanligt vatten funkar bättre men man bör tillsätta ett korrosionskydd. Däremot ska man inte köra, transportera eller förvara en bil utan frostskydd i temperaturer under 0C. Har man behov av detta kan man byta kylarvätska inför vintern och sen byta tillbaka på våren. Fjäderklämmor är också inget att ha på kylsystemet, dessa var inte extremt gamla då bilen är ifrån slutet på 90 talet och de är inte rostskadade. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
Detta kanske passar bättre i en egen tråd då det inte är relaterat till Water wetter, utan till temperaturer i diverse bilar under bankörning.
Best Motoring gjorde ett test 2004 med ett antal produktionsbilar som skulle köras så hårt som förarna klarade under ett 20-minuterspass i 30 graders sommarvärme på Tsukuba. Först utan nummerplåt monterad, sen med. - Mitsubishi Lancer Evolution VIII MR RS - Subaru Impreza WRX STI Spec C - Honda NSX-R - BMW M3 CSL (det var denna som gjorde att jag mindes filmen i sammanhanget )
- Honda S2000 - Mazda RX-8 Type S - Honda Integra Type-R Subbad på engelska och med en engelsk berättarröst. _________________ Mikael Svantesson "Busbil": Nissan 200SX S13 -92 Bruksräser: Subaru Levorg -18 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Water wetter? Erfarenheter?
|
4 besök senaste veckan (11993 totalt) |