Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 6099 besök totalt |
http://www.chez.com/pacer/pcto928sma _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Pacern hade väl en sexa på 4,2 liter och c:a 100 hk. Snacka om effektuttag... ![]() Jag tror det var Teknikens Värld som kallade den för en "futristisk sköldpadda i rymddräkt". En kul detalj är ju att dörrarna är olika långa på höger resp vänster sida av bilen. ![]() Min bror hade en sån för länge, länge sedan. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Eftersom jag har ett förflutet som tekniskt ansvarig i Svenska AMC och Rambler Sällskapet så har jag lärt mig lite om Pacer. De fanns med V8 och jag har för mig att två eller tre sådana finns i Sverige. Den motorn är på 125 hk och 245 fotpund.
Att dörrarna är olika långa är rent säkerhetstänkande. Det skulle underlätta urstigning på höger sida av bilen för där var det oftast inte passerande bilar. Bilen var från början tänkt för GMs Wankelmotor och framhjulsdrift, men GM lyckades inte med Wankelkonceptet så AMC tvingades bredda bilen för att få plats med kardantunneln. Själv föredrar jag AMC Gremlin och AMC AMX 68-70. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
HIHIHIHIHI !!!!! ![]() Jepp, chevy eats Fårrrrd !! Har mekat Camaro sedan slutet av 80-talet och nu är det en salig blandning av -81 VW Scirocco med anabol "start"motor (i jämnförelse med de andra 5.7 liters maskinerna), -71 Camaro och en -81 Caprice HGV med Pontiac GTA snurra ?!?!?!?! ![]() ![]() Den sammanlagda anledningen är att det är så satans kul att bygga bil tycker jag !!! :woot: _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||||
Det finns hopp för vissa............ ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Peter Horbury (designchef på Volvo, väl?) har sagt att när han ritade Ford Sierra så var det en kopia av Porsche 928. ![]() ![]() Detta enligt en arbetskamrats kompis som är designer på PAG i London. Varför har alla andra kul jobb? JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
Det stämmer! Horbury var med i TopGear för några veckor sedan och det var när han ritade Sierra XR4i som han sneglade på 928:an. Kolla det extra lilla sidofönstret som XR4i har så ser ni viss likhet. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 6099 besök totalt |