Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Problem med hydrauliska ventillyftare?
<<   1, 2, 3   >>
22 besök senaste veckan (54819 totalt)
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Märkligt. Jag skrev precis - i tråden om min bil - om samma "problem", och Joakim Winklers miata gjorde likadant efter vinteruppehållet...
Jag stängde av min efter en tid på tomgång; när jag sen startade igen tystnade det efter bara ett par sekunder thumbs up

Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

fuling skrev:
Nu böjar minnet vakna.
oavsätt vad hydrallyftaren är av för fabrikat så måste de väll jobba efter samma prinsip.
Allså när det inte ligger last på lyftare så är det oljetrycket ser till att det inte blir för stort ventilspel.
När nu ventilen öppnar så så finns det typ en backventil i lyftaren som ser till att oljan inte kan gå bakvägen. Om det nu är luft i tryckaren/lyftaren så är ju luft kompresibelt som med för att ventilspelet blir för stort. Hmm det där med backventil kan vara fel, kan även vara så att man försöker pressa tillbaka oljan i lyftaren så fort att det inte går utan den blir i prinsip stum. Ni vet magplask gör ont

Är nu oljan för tynn(varm) så kan det bli så att det läcker här och var för fort och man får ventil knack.

ps
OBS, jag är på hals is och dessutom har jag ovanan att skriva frågor som påståenden.

Nja back ventil vet jag inte om dom har , låter lite för mycke , men det finns dom som har en tendens att vara (slappa) vid lågt tryck ( bra om du har herre jösses kam ) och vid högt tryck (höga varv)vara maxade med olja , var väldigt poppis på min stötstångs tid

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Jag kan inget mer än grundläggande teori bakom hydrauliska tryckare men vet empiriskt att dom levereras i olja och att dom inte gillar att hamna "på det torra". Då får dom i sig luft eller smuts och är generellt svåra att få tyst igen. För mig har det alltid varit att plocka ut dom med en magnet rakt ut från toppen och in i en numrerad mugg med olja. Detta står i många fabriksmanualer för bilar med hydrauliska lyftare.
Dom som jag känner som har inte gjort detta slutade med tickande lyftare. Hur och varför kan man spekulera om men det är lika bra att göra rätt från början...

Det råder väldigt fina toleranser i dom och jag antar att dom inte tolererar det minsta smuts eller rost i sig. Vet ej vad dom är gjorda i men antar att dom kan oxidera om man inte har dom inoljade...

Hjälsta
Här sen Nov 2002

När jag har köpt nya hydrauliska lyftare har de kommit i pappkartong och inte var de inoljade...

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Ingen som VET hur en hudralisk lyftare funkar????? (jag har halvgissat hitils)
För då kan man fundera baklänges varför den tickar/skramlar.

Götene
Här sen Mar 2004

Det är väl inte själva lyftaren som skramlar utan glappet mot kammen. Lyftaren justerar väl egentligen bara spelet mellan vippan och kammen.

Citera
Ingmar Truedsson
Listerby
Här sen Nov 2002

Här är en bild på en lyftare:
http://www.stahlmotor.se/ventil.htm

Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Står en hel del bra här!
Har inte orkat läsa igenom hela själv men det verkar bra iaf

http://www.cranecams.com/?show=faq&amp;id=3
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003

Gammal tråd, men lika bra att forsätta på denna isf en ny. Köra race med en maskin med hyd.lyftare, då kan det stora problemet vara att man får luftbubblor i hydrauliken och tappar lyft. Någon som har lite hands on på detta ? Tips på en olja som fixar/motverkar skumbildning bättre en andra ? Kan inte bygga hur stort tråg som helst

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004

Re:

Suddarn skrev:
Gammal tråd, men lika bra att forsätta på denna isf en ny. Köra race med en maskin med hyd.lyftare, då kan det stora problemet vara att man får luftbubblor i hydrauliken och tappar lyft. Någon som har lite hands on på detta ? Tips på en olja som fixar/motverkar skumbildning bättre en andra ? Kan inte bygga hur stort tråg som helst

I alla specifikationer för motoroljor finns det krav på hur mycket skum som får bildas i ett särskilt skumningstest samt test för att säkerställa att oljan inte löser in luft. Så köp en motorolja från en leverantör du litar på så fungerar det säkert.

/ P

Stockholm
Här sen Dec 2004

Lösningen är lika enkel som genial, kör bilen aktivt, eller håll den på 3000varv några minuter så ska det lösa sig.

Standard på nybyggda eller begagnade m50 motorer.

Inget att oroa sig över.

MVH Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

Opels 16v har en tendens att viljs ticka i lyftarna. Specieltl om dom stått ett tag. Fick tips för många år sedan av en opelmekaniker att man ska ha ca 2500 rpm och låg belastning när dom ska sluta ticka. DEt går fortast och gör minst skada.

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Re:

Jonas Jonsson skrev:
Opels 16v har en tendens att viljs ticka i lyftarna. Specieltl om dom stått ett tag. Fick tips för många år sedan av en opelmekaniker att man ska ha ca 2500 rpm och låg belastning när dom ska sluta ticka. DEt går fortast och gör minst skada.

Borde det inte funka lika bra att köra lite lugnt på landsväg och försöka hålla fart och växel så man ligger på 2500 rpm?
Då får man ju dessutom lite fartvind genom eventuellt oljekyl.

Jag har också lite knackande från nån ventillyftare när motorn gått hårt på bana, men det brukar minska när man är på väg hemåt och kör med mindre belastning.
Oljetrycket ligger på samma nivå oavsett hårdkörning eller inte, kanske lite lägre på tomgång när man plågat den ett tag.

hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

VAG:s lyftare.. förutsätter att det är samma på porsche har vart ett elände när de kom början/mitten på åttital. De kunde börja ticka efter en 12-15k mil o det var att byta dem. Hade själv en passat med ådi-femma som tickade jämnt o ständigt

Om de gått tomma (t.ex efter en längre tids stillastående, eller nya) så kan det ta en bra stund innan de slutar ticka och de skall egentligen inte behöva fyllas. Själv har jag vart med om 10-15 min på en ådi-fyra som jag kikade på. Jag har hört siffran 1/2 timme nån gång

Om jag förstått det rätt så gjorde de om lyftarna runt -90 och de flesta problem skall ha slutat.

2500 rpm låter väl vettigt... ger lite oljetemp samt flöde på oljan.

att förfylla dem är ju inte fel o hör väl till "god sed" speciellt vid ny kamaxel, sen finns det kanske några som måste förfyllas, men jag har inte stött på/hört talas om några

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har för vana att ta isär mina lyftare (Opel c20xe) och tömma och tvätta dom i diesel eller liknande. Tar även och öppnar backventilen på kolven och tömmer den genom att pumpa medans jag håller ventilen öppen.
Brukar ta nån 15-20min innan dom tystnar.
Vissa oljor ( med samma viskositet) tar längre tid på sig ( och vissa funkar inte alls??)

Anders Bisting
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Re:

Dude skrev:
Jag har för vana att ta isär mina lyftare (Opel c20xe) och tömma och tvätta dom i diesel eller liknande. Tar även och öppnar backventilen på kolven och tömmer den genom att pumpa medans jag håller ventilen öppen.
Vissa oljor ( med samma viskositet) tar längre tid på sig ( och vissa funkar inte alls??)

Hur får du isär lyftarna? Det är likadan konstruktion på min C30SE nämligen, tänkte att man kunde renovera en uppsättning och byta nån gång.

Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003

Re:

Anders Karlsson skrev:
Jonas Jonsson skrev:

Borde det inte funka lika bra att köra lite lugnt på landsväg och försöka hålla fart och växel så man ligger på 2500 rpm?
Då får man ju dessutom lite fartvind genom eventuellt oljekyl.

Jag har också lite knackande från nån ventillyftare när motorn gått hårt på bana, men det brukar minska när man är på väg hemåt och kör med mindre belastning.
Oljetrycket ligger på samma nivå oavsett hårdkörning eller inte, kanske lite lägre på tomgång när man plågat den ett tag.

Märkte du av någon mattning/förlorad effekt när det intfäffat ?

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003

Re:

Dude skrev:

Tips på en olja som funkat extra super-duper. Tjockare/tunnare viskositet kan man generalisera där ?

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Anders Karlsson skrev:
Dude skrev:

Hur får du isär lyftarna? Det är likadan konstruktion på min C30SE nämligen, tänkte att man kunde renovera en uppsättning och byta nån gång.

Inte sopel men volkswagens lyftare tog jag en tång och drog ut 'hydralinsatsen' från lyftaren. I mitt fall skulle jag svarva om lyftarna till mekaniska och justerbrickor så jag lade hydralinsatsen i tunnan för stålskrot.

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Re:

Anders Karlsson skrev:
Dude skrev:

Knacka lyftaren i nåt lagom hårt med själva kolven nedåt.
Ibland kan man få vara lite våldsam, men ur trillar dom galant iaf

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Re:

Suddarn skrev:
Dude skrev:

Tips på en olja som funkat extra super-duper. Tjockare/tunnare viskositet kan man generalisera där ?

Jag kör nästan uteslutande på 5/50 olja och castrol rs och biltema funkar för det mesta bra.
Mobil har jag varit med om att det aldrig tystnade.

Anders Bisting
Citera
Skruva banåkabil
Problem med hydrauliska ventillyftare?
<<   1, 2, 3   >>
22 besök senaste veckan (54819 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande