| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Problem med hydrauliska ventillyftare?
|
22 besök senaste veckan (54819 totalt) |
|
Märkligt. Jag skrev precis - i tråden om min bil - om samma "problem", och Joakim Winklers miata gjorde likadant efter vinteruppehållet...
Jag stängde av min efter en tid på tomgång; när jag sen startade igen tystnade det efter bara ett par sekunder _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Nja back ventil vet jag inte om dom har , låter lite för mycke , men det finns dom som har en tendens att vara (slappa) vid lågt tryck ( bra om du har herre jösses kam ) och vid högt tryck (höga varv)vara maxade med olja , var väldigt poppis på min stötstångs tid _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
|
Jag kan inget mer än grundläggande teori bakom hydrauliska tryckare men vet empiriskt att dom levereras i olja och att dom inte gillar att hamna "på det torra". Då får dom i sig luft eller smuts och är generellt svåra att få tyst igen. För mig har det alltid varit att plocka ut dom med en magnet rakt ut från toppen och in i en numrerad mugg med olja. Detta står i många fabriksmanualer för bilar med hydrauliska lyftare.
Dom som jag känner som har inte gjort detta slutade med tickande lyftare. Hur och varför kan man spekulera om men det är lika bra att göra rätt från början... Det råder väldigt fina toleranser i dom och jag antar att dom inte tolererar det minsta smuts eller rost i sig. Vet ej vad dom är gjorda i men antar att dom kan oxidera om man inte har dom inoljade... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Det är väl inte själva lyftaren som skramlar utan glappet mot kammen. Lyftaren justerar väl egentligen bara spelet mellan vippan och kammen.
|
||||
|
Här är en bild på en lyftare:
http://www.stahlmotor.se/ventil.htm _________________ MVH Ingmar Truedsson Opel Kadett GSi på bana |
||||
|
Står en hel del bra här!
Har inte orkat läsa igenom hela själv men det verkar bra iaf
http://www.cranecams.com/?show=faq&a |
||||
|
Gammal tråd, men lika bra att forsätta på denna isf en ny. Köra race med en maskin med hyd.lyftare, då kan det stora problemet vara att man får luftbubblor i hydrauliken och tappar lyft. Någon som har lite hands on på detta ? Tips på en olja som fixar/motverkar skumbildning bättre en andra ? Kan inte bygga hur stort tråg som helst
_________________ Peter Alfredsson Alfasud Ti Porsche 911E A-H Sprite Honda Integra DC2 |
||||
|
Re:
I alla specifikationer för motoroljor finns det krav på hur mycket skum som får bildas i ett särskilt skumningstest samt test för att säkerställa att oljan inte löser in luft. Så köp en motorolja från en leverantör du litar på så fungerar det säkert. / P _________________ /Pär Nyman |
||||
|
Lösningen är lika enkel som genial, kör bilen aktivt, eller håll den på 3000varv några minuter så ska det lösa sig.
Standard på nybyggda eller begagnade m50 motorer. Inget att oroa sig över. MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Opels 16v har en tendens att viljs ticka i lyftarna. Specieltl om dom stått ett tag. Fick tips för många år sedan av en opelmekaniker att man ska ha ca 2500 rpm och låg belastning när dom ska sluta ticka. DEt går fortast och gör minst skada.
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
|
Re:
Borde det inte funka lika bra att köra lite lugnt på landsväg och försöka hålla fart och växel så man ligger på 2500 rpm? Då får man ju dessutom lite fartvind genom eventuellt oljekyl. Jag har också lite knackande från nån ventillyftare när motorn gått hårt på bana, men det brukar minska när man är på väg hemåt och kör med mindre belastning. Oljetrycket ligger på samma nivå oavsett hårdkörning eller inte, kanske lite lägre på tomgång när man plågat den ett tag. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
|
VAG:s lyftare.. förutsätter att det är samma på porsche har vart ett elände när de kom början/mitten på åttital. De kunde börja ticka efter en 12-15k mil o det var att byta dem. Hade själv en passat med ådi-femma som tickade jämnt o ständigt
Om de gått tomma (t.ex efter en längre tids stillastående, eller nya) så kan det ta en bra stund innan de slutar ticka och de skall egentligen inte behöva fyllas. Själv har jag vart med om 10-15 min på en ådi-fyra som jag kikade på. Jag har hört siffran 1/2 timme nån gång Om jag förstått det rätt så gjorde de om lyftarna runt -90 och de flesta problem skall ha slutat. 2500 rpm låter väl vettigt... ger lite oljetemp samt flöde på oljan. att förfylla dem är ju inte fel o hör väl till "god sed" speciellt vid ny kamaxel, sen finns det kanske några som måste förfyllas, men jag har inte stött på/hört talas om några _________________ Mats Andersen |
||||
|
Jag har för vana att ta isär mina lyftare (Opel c20xe) och tömma och tvätta dom i diesel eller liknande. Tar även och öppnar backventilen på kolven och tömmer den genom att pumpa medans jag håller ventilen öppen.
Brukar ta nån 15-20min innan dom tystnar. Vissa oljor ( med samma viskositet) tar längre tid på sig ( och vissa funkar inte alls??) _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
Re:
Hur får du isär lyftarna? Det är likadan konstruktion på min C30SE nämligen, tänkte att man kunde renovera en uppsättning och byta nån gång. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
|
Re:
Märkte du av någon mattning/förlorad effekt när det intfäffat ? _________________ Peter Alfredsson Alfasud Ti Porsche 911E A-H Sprite Honda Integra DC2 |
||||
|
Re:
Tips på en olja som funkat extra super-duper. Tjockare/tunnare viskositet kan man generalisera där ? _________________ Peter Alfredsson Alfasud Ti Porsche 911E A-H Sprite Honda Integra DC2 |
||||
|
Re:
Inte sopel men volkswagens lyftare tog jag en tång och drog ut 'hydralinsatsen' från lyftaren. I mitt fall skulle jag svarva om lyftarna till mekaniska och justerbrickor så jag lade hydralinsatsen i tunnan för stålskrot. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Knacka lyftaren i nåt lagom hårt med själva kolven nedåt. Ibland kan man få vara lite våldsam, men ur trillar dom galant iaf
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
Re:
Jag kör nästan uteslutande på 5/50 olja och castrol rs och biltema funkar för det mesta bra. Mobil har jag varit med om att det aldrig tystnade. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Problem med hydrauliska ventillyftare?
|
22 besök senaste veckan (54819 totalt) |