| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
stötdämpare
|
1752 besök totalt |
|
stötdämpare
Jag har börjat köra så smått med min fiat 600 med volvo mittmotor,men märker att dämparna bak inte är vad dom borde,vad ska man ha.Använder mig av omgjorda golf 2 fjäderben med insatsdämpare som är avsvarvade,golfen har nästan identisk vikt fram som jag har bak _________________ Lars Svensson |
||||||
|
Re: stötdämpare
Är problemet att du använt fina fynd från skroten och nu fungerar det inte, eller har du använt nya (och då vad för några) och det inte fungerar? Och vad är det som inte är som det borde? _________________ Roland Johansson |
||||||
|
borra hål, töm ur orignaloljan och ersätt med lämplig ny olja med högre viskositet (motorolja typ 15w40 lr dyl är en bra början) sen svetsa igen hålet och slipa av....
gjort det massor av gånger och funkar bättre än folk vill tro... byta dämpare tills man hittar nått som "passar" har ju ingen vanlig dödlig råd med. oljebyte kostar nästan gratis... om du nu vill ha andra dämpare ändå så finns rätt billiga coiloversatser till just golf i tyskland (runt 3000 inkl frakt för en sats för billigaste sorten) jag körde dessa i mitt micra projekt, och jag ansåg att dem va MINSt sagt prisvärda. kanske gränsfall hårda om man kör med enbart den hårda fjädern som jag gjorde , höll upp min m30 motor fram utan att gnälla så
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
|
Re:
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
|
Re:
Det lär funka hyfsat på tvårörsdämpare som ju inte har något överdrivet högt gastryck i sig (särskilt inte standarddämpare). Trycksättningen är ofta mest för att kunna sälja dem som "gasdämpare" eftersom det marknadsföringsmässigt är mycket bättre än "oljedämpare". Trycksättningen minskar teoretiskt skumbildning men frågan är om det är ett problem i praktiken. _________________
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||||
|
Re:
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
stötdämpare
|
1752 besök totalt |