Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
stötdämpare
1752 besök totalt
Larsac
Båstad
Här sen Jan 2009

Trådstartare
stötdämpare

Jag har börjat köra så smått med min fiat 600 med volvo mittmotor,men märker att dämparna bak inte är vad dom borde,vad ska man ha.Använder mig av omgjorda golf 2 fjäderben med insatsdämpare som är avsvarvade,golfen har nästan identisk vikt fram som jag har bak

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: stötdämpare

Larsac skrev:
Jag har börjat köra så smått med min fiat 600 med volvo mittmotor,men märker att dämparna bak inte är vad dom borde,vad ska man ha.Använder mig av omgjorda golf 2 fjäderben med insatsdämpare som är avsvarvade,golfen har nästan identisk vikt fram som jag har bak

Är problemet att du använt fina fynd från skroten och nu fungerar det inte, eller har du använt nya (och då vad för några) och det inte fungerar?

Och vad är det som inte är som det borde?

Båstad
Här sen Jan 2009

Trådstartare
stötdämpare

Hittade gasdämpare på utförsäljning,kanske där felet är...kanske ska satsa på lite dyrare.jag upplever att den komprimerar för fort, lite gungig

Åby
Här sen Feb 2006

borra hål, töm ur orignaloljan och ersätt med lämplig ny olja med högre viskositet (motorolja typ 15w40 lr dyl är en bra början) sen svetsa igen hålet och slipa av....

gjort det massor av gånger och funkar bättre än folk vill tro...

byta dämpare tills man hittar nått som "passar" har ju ingen vanlig dödlig råd med.
oljebyte kostar nästan gratis... thumbs up

om du nu vill ha andra dämpare ändå så finns rätt billiga coiloversatser till just golf i tyskland (runt 3000 inkl frakt för en sats för billigaste sorten)

jag körde dessa i mitt micra projekt, och jag ansåg att dem va MINSt sagt prisvärda. kanske gränsfall hårda om man kör med enbart den hårda fjädern som jag gjorde , höll upp min m30 motor fram utan att gnälla så

Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Re:

knotan skrev:
borra hål, töm ur orignaloljan och ersätt med lämplig ny olja med högre viskositet (motorolja typ 15w40 lr dyl är en bra början) sen svetsa igen hålet och slipa av....

.....
Har svårt att se att detta skulle fungera på trycksatta gasdämpare?

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003

Re:

Pär Hansson skrev:
knotan skrev:

.....

Det lär funka hyfsat på tvårörsdämpare som ju inte har något överdrivet högt gastryck i sig (särskilt inte standarddämpare). Trycksättningen är ofta mest för att kunna sälja dem som "gasdämpare" eftersom det marknadsföringsmässigt är mycket bättre än "oljedämpare". Trycksättningen minskar teoretiskt skumbildning men frågan är om det är ett problem i praktiken.

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Re:

Victor. skrev:
Pär Hansson skrev:
knotan skrev:

.....

Det lär funka hyfsat på tvårörsdämpare som ju inte har något överdrivet högt gastryck i sig (särskilt inte standarddämpare). Trycksättningen är ofta mest för att kunna sälja dem som "gasdämpare" eftersom det marknadsföringsmässigt är mycket bättre än "oljedämpare". Trycksättningen minskar teoretiskt skumbildning men frågan är om det är ett problem i praktiken.
Förutsatte iofs att det var "riktiga" enrörs.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Kan bara uttala mej om billigare" modeller typ biltema Mekonomen Monroe osv. Dem har nått hekto gas på sin höjd så det är bara släppa ut.

Skruva banåkabil
stötdämpare
1752 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande