| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
mappa om efter att bytt kamaxlar på sugmotorbil?
|
1859 besök totalt |
|
just detta gäller min m3e30 men det är inte märkesspecifikt, utan skulle väl kunna varit vilken bil som helst. jag har ett map-sensor styrt sprut annars org motor förrutom avgas. när jag monterat köhler steg 1 kammar (inte några extrema, ) inget justerbart kamdrev behöver jag då mappa om? det är 275 graders och bara 0,5mm mer lyft än org. _________________ emil andreasson |
||
|
För att dra full nytta av kammarna så behöver du en ny mapp ja. Men om du bara vill köra runt å brumma på så nej, det ska inte behövas.
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Ja,med tanke på att motorn andats annorlunda nu så stämmer nog inte bränslemappen längre. Givetvis beroende på hur adaptivt sprutet är och hur nära de tidigare kammarna är... Kontrollera med extern bredbandslambda.
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
|
bara den inte magert så det kan skada att köra tills man mappar, motorn får ju in mer luft men det ska väl sprutet känna av och kompensera med bränsle?
blir att mappa sen oxå har jag tänkt, men funkar det ok så kan det ju bli en del körning innan. annars får jag vänta. _________________ emil andreasson |
||
|
Exakt så som jag gjort på min bil, dvs bytt till andra kammar. Jag gick från 267/260 till 288/280 graders kammar med 1mm mer lyft.
Jag skulle absolut rekommendera en mappning, visst bilen gick okej utan mappning, men gick för fett över i princip hela registret utom på vissa ställen där den gick aningen snålt. Den klarade med nöd och näppe besiktningen pga avgasvärdena. Enligt mapparen var det rätt mycket pill med tändkurva innan han fick till det perfekt, jag ser både på IDC och Bredbandslambdan att han justerat rätt mycket, dessutom klarade den besiktningen med lätthet. Bilen går också rejält mycket bättre efter mappningen, speciellt vridet i botten. Dvs mappa om
|
||
|
Re:
När styrsystemet mäter trycket i insuget, tempen på luften och varvtalet är det direkt omprogrammering vid andra kamaxlar. Du hamnar allt som oftast fel i tabellerna. Hade du haft ett luftmassemätande system kan man nästan alltid köra och vara glad, skillnaden i luft vid ett visst varvtal mäts ju upp. Men en omprogrammering kan givetvis ge bättre prestanda, bränsleekonomi etc även här. _________________ Roland Johansson |
||
|
Mappa om, annars är ju jobbet med att byta kammarna förgäves, kan ju tom gå sämre än före bytet
Eller så gjorde du en bromsbänksövning både före och efter bytet för att få veta om det blev bättre
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
|
MAP-baserad sprut: inget stämmer, blir värre ju argare kammar man installerar. Mappa om är att föredra.
LMM-baserad sprut: sprutet korrigerar inom vissa marginaler. Vid fullgas är dock LMM oftast bortkopplad och hårdkodad map används, så lambda kan diffa där man behöver den mest: vid fullast. Det är naturligtvis inga absoluta sanningar, men jag skulle åtminstone kollat med en bredbandslambda. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1859 besök totalt |